Devletin yapýsý

Devleti bir insana benzetebiliriz. Siyasetçiler beyni temsil eder, bürokratlar diðer organlarý.. Beynin zayýflýðý davranýþlardaki uyumu engeller. Diðer organlarýn saðlýksýz oluþu, beyin güçlü de olsa, etkinliði engeller. Türkiye’de bu iki yapý arasýnda uyumsuzluklar olmuþ ve bu devletin etkinliðini mümkün olanýn gerisine taþýmýþtýr. Siyasi yapý olaylarý, vücudun yapýsýný bilen bir oluþumdur. Buradaki zayýflýk, vücudun gücüne raðmen ülkeyi etkisizleþtirir.

Organlarýn rolünü yapmamasý tüm vücudu etkiler ve güçlü olabilecek bir devlet  yapýsý bile sakat bir yapýya dönüþür. Bunlarý düzenlemek için devletin görevlerini doðru tanýmlamak ve bunu gerçekleþtirmek gerekir. Siyasi yapý nasýl olmalýdýr? Bu yapýnýn halkýn oyu ile belirlenmesi onu meþru kýlar ancak meþru olmak etkili olmaya yetmez. Siyasi kadro yönetici vasfýna sahip ve akýllý olmalýdýr. Bu makamý maddi imkan saðlamanýn ve toplumsal mevkiyi yükseltmenin aracý saymak yakýþmaz.

Þu soruya cevap aramak lazýmdýr. Ýktidar deðiþirse bütün bürokratlarý deðiþtirmek mümkün deðildir.Bu durum onlarýn siyasi eðilimlerden baðýmsýz görev yapmasýný gerektirir. Bunun dýþýnda bu kiþileri devletin dýþýndaki, özellikle maddi güçlerin  yönlendirmesi nasýl önlenebilir? Eðer ideoloji ve inançlarý iktidardan farklý ise ne yapýlmalýdýr? Burada ilk görev iktidarýndýr. Yaptýklarýný , bürokrasi içinde herkesin yapmasý gereken þeylerin devletin görevlerinin iyi yapýlmasý gerektiði þeklinde algýlanmasý saðlanmalý, bu yapýda adil ve ve becerikli olmanýn ötesinde bir þey beklenmediði anlatýlmalýdýr.

Devletin en önemli görevi güvenliði  ve halkýn bundan endiþe etmemesini saðlamaktýr. Güvenliðin en önemli saðlayýcýsý ordudur ve halkýmýz buna büyük saygý gösterir. Ordu bu göreve ek olarak siyasi yapýnýn belli bir þekilde olmasýný görev saymamalýdýr. Eðer bir endiþeleri varsa bunu siyasi güce aktarmalarý ve bu gücün inandýrýcý cevaplar vermesi saðlanmalýdýr.

Güvenliðin en önemli unsurlarýnýn biri de istihbarat kurumudur. Burasý hem çok akýllý ve bilgili, hem de fedakar olmalýdýr. Bir diðer güvenlik unsuru emniyet teþkilatýdýr ve bunlar toplumla iç içe yaþadýklarý için belli bir tarzlarý olmalý ve bu güvenilirlik içermelidir.

Bir ülkenin en hassas noktalarýndanm biri de ekonomik baþarýsýdýr. Günümüzde ülkelerin büyük çoðunluðunun ekonomileri diðerleri tarafýndan yönlendirilmektedir.  Bunu tamamen engellemek dünya þartlarý açýsýndan zordur. Alýnacak tedbir þöyle olabilir: Bu güçleri engellemek ve yeni operasyonlar yapýlmasýný önlemek için, tamamen yalnýz kaldýðýmýz zaman bile bir felakete maruz kalmayacak ekonomik bir yapý oluþturmak gerekir.Bilindiði gibi yeni kurulduðumuzdan beri  petrole muhtacýz ve onun yokluðu ekonomimizi zora sokar.  Öte yandan toplumumuzda yýllardýr karþýlaþtýðýmýz terör olaylarý soy kavgasý deðildir. Bizim eksiðimizi tamamlamayý engellemek içindi. Olaylarý doðru deðerlendiremedik ve bunu bölünme çabasý olarak algýladýk. Oysa Kürtler bu devletin sadýk vatandaþlarýdýr  ve bunu önemsediklerinden þüphe duymuyorum.Bir anýmý anlatacaðým. Bölük komutanlýðý yaparken bir er geldi ve onbaþý ya da çavuþ olmak istediðini söyledi. Sebebini sordum. Evleneceðim ama bizim insanlarýmýz,  kýzlarýný askerde onbaþý ya da çavuþ olanlara vermeyi tercih ederler bu yüzden ben de arzumu yerine getirmek istiyorum dedi. Ordusunu bu kadar önemseyenleri ötekileþtirmek mümkün müdür?. .