Dijital kuþatma

Hemen herkesin kullandýðý Google, ABD Adalet Bakanlýðý ile karþý karþýya gelmiþti. Önceki gün davayý kaybeden Google "tekel" ilan edildi.

Ýnternet kullanýcýlarýnýn büyük bir kýsmý çevrimiçi bilgiye arama motoru kullanarak eriþiyor. Ýþin bu kýsmýnda arama motoru bilginin ilk kaynaðýný veya en doðrusunu deðil reklamý en çok vereni listeliyor.

Kullanýcýlar ister istemez ilk sayfada listenin en üstüne týklýyor. Bu yönlendirme, daha doðrusu kullanýcýyý sýnýrlama süreci çok hýzlý gerçekleþiyor. Bir müddet sonra herkes ayný mecranýn etkisi altýnda kalýyor.

Sanal dünyanýn dominant aktörü sermayenin çerçevelediði alana hapsediyor insanlýðý. Üstelik siyasi haberlerden finansal tavsiyelere, kripto para vurgunundan kumar sitelerine kullanýcýnýn ilgi dünyasýný keskinleþtirerek tüketici davranýþýný etkiliyor.

Ýnsaný adeta koyunlaþtýran ve tek tipleþtiren bu sistemin baþat aktörü Google iþin sadece bir boyutu. Ancak bu dünyanýn baþka oyuncularý da var. Facebook, Instagram, TikTok gibi kitleleri yöneten baþka dünyalar...

Baudrillard'ýn simülasyon evreninde tüketim toplumu ihtiyacý olduðu için deðil, tüketmeye ihtiyacý olduðu için tüketir. Tüketim ideolojisinin her bireye ulaþtýðý bir dönemdeyiz. Özellikle gençler sosyal medya araçlarý üzerinden sürekli tüketen bir varlýða dönüþüyor.

Ýnternet pazarlamacýlarý açtýklarý hesaplarla reklam veren þirketlerin ürünlerine hücum ettiriyorlar. –Sen de sahip olmalýsýn! –Senin de olmalý! Tuzaðý kitleleri alýþveriþ çýlgýnlýðýna sürüklüyor.

Dijital alanýn faydasý yok mu? Elbette var.

Bahçesinde sebze yetiþtiren teyzenin takipçileri organik ürün satýn alýyor.

Zeytinyaðý üreten amca aracý firmaya uðramadan satýþ yapabiliyor.

Ýnternet mecralarýnýn faydasý var; ancak devede kulak nedir ki?

Anti-tröst davalarýnýn devamý gelecektir.

Instagram tartýþmasý

Bizdeki Instagram eriþimi tartýþmasý kamuoyuna doðru bir þekilde izah edilmeli. Sosyal medya araçlarýnýn topluma verebileceði zararlar açýkça konuþulmalý. Pedofili, þiddet, ýrkçýlýk, terör baðlamýnda bu mecralarýn sýnýrlarýmýzdaki varlýðý hakkýnda ebeveynler bilgilendirilmeli.

Ekranlarda günlük tartýþmalarýn bayaðýlýðýndan sýyrýlýp özgür insaný çerçeveleyen ve koyunlaþtýran tüketim ideolojisi ve geleceðimizi tehdit eden dijital kuþatma tartýþýlmalý.