21'nci yüzyýl tarihinde daha þimdiden yerini alan 1983 doðumlu, eski Amerikan Ulusal Güvenlik Ajansý (NSA) çalýþaný Edward Snowden’in, Ýngiliz ve Amerikan derin devletlerinin “sosyal medyayý” açýk bir casusluk ve yýkýcý faaliyetler alaný olarak kullandýðýný ispatlayan belgeleri yayýnlamasýndan bir-kaç gün sonra twitter’da hesap açmasý (@Snowden) dikkat çekici.
Yayýnladýðý belgeler, Amerikan ve Ýngiliz hükümetlerinin sosyal medya üzerinden hem kendi vatandaþlarý üzerinde açýk casusluk yaptýklarýný, hem de sosyal medyayý “yýkýcý” amaçla kullandýklarýný gösteriyor.
Snowden, NSA ile Ýngiliz Devlet Ýletiþim Baþkanlýðý (GCHQ) arasýndaki yazýþmalardan yola çýkarak, iki kurumun, sosyal medyaya, ücretleri vergi mükellefleri tarafýndan ödenen “sosyal medya ajanlarý”yerleþtirdiklerini sergiledi. (Meraklýsýna: http://21stcenturywire.com/2014/02/25/snowden-training-guide-for-gchq-nsa-agents-infiltrating-and-disrupting-alternative-media-online/)
GCHQ’nun “Online Covert Action” (Çevrimiçi Gizli Harekat) bildirgesine göre, sosyal medyaya yerleþtirilen ajanlar, hedefteki alternatif yayýn organlarý, sivil toplum kuruluþlarý, akademik çevrelerle “yakýn iliþki” ile görevliler, onlardan biri gibi görünüyorlar. Elde ettikleri bilgileri deðerlendiren ve baðlý olduklarý casusluk kurumlarýyla paylaþan sosyal medya ajanlarýnýn ana etki alaný ise, gerektiðinde“yýkýcý faaliyeti” ayný zemin üzerinden sürdürmek.
Sosyal medya ajanlarý için hazýrlanmýþ eðitim kitapçýðýnda çalýþma sistemleri þöyle sýralanýyor:
Hedeftekiyle önce dost ol.
Hedefin içine gir.
Maskelen.
Kurnaz ol.
Örgütlen.
Daðýt-parçala.
Karþýndakinin idrakinde gerilim yarat.
Aldatmaya baþla, yalan söyle.
Ýþ iliþkilerini tahrip et.
Belirlenmiþ sosyal iletiþim forumlarýna sürekli olumsuz haber yükle.
Snowden Amerikan ve Ýngiliz devletlerinin bu çerçevede, gazetecileri, aktivistleri, blog yazarlarýný, sosyal toplantý düzenleyicileri ve alternatif medya yayýnlarýný takibe alýp, gerektiðinde yukarýdaki metodlarla tahrip ettiklerini de belirtiyor.
CIA’nin yeni sosyal medya bölümü...
Bu arada, DefenseOne yazarý Patrik Tucker’ýn haberinden (http://www.defenseone.com/technology/2015/10/meet-man-reinventing-cia-big-data-era/122453/ ) Amerikan Merkezi Haberalma Teþkilatý CIA’nýn kurumsal yapýsýnda 1963’ten bu yana ilk kez deðiþikliðe giderek Directorate for Digital Innovation (Sayýsal Yenilik Baþkanlýðý) kurduðunu öðreniyoruz. CIA Baþkaný John Brennan tarafýndan bu bölümün baþýna atananAndrew Hallman’ýn açýklamalarýna göre, bölümün ana görevi sosyal medyadan gelen açýk istihbaratý yeni geliþtirilen bilgisayarlarýn yardýmýyla tasnif etmek ve yakýn gelecekte yaþanabilecek suikast, darbe, çatýþma, kitle gösterisi gibi olaylarý yerinde analizlerle önceden tespit etmek. Hallman, sosyal medyadan akan bilgilerin geleneksel istihbaratýn önüne geçtiðini, hatta, Amerika açýsýndan insan kaynaklý istihbarat yapýlamayan bölgelerde bu uygulamanýn büyük avantajlar yarattýðýný belirtiyor.
Türkiye bir laboratuvar mý?..
Geçtiðimiz hafta ulaþtýðýmýz bu bilgiler, Türkiye’nin 2013 yýlý Haziran ayýndan bu yana, “sosyal medya casusluðu ve sosyal medya yýkýcý faaliyetinin” deney alaný olarak kullanýldýðýný iþaret ediyor. Böylece Fuat Avni gibi sosyal medya karakterlerinin arkasýndaki eðitimi, belirli bir gruba baðlý tanýnmýþ karakterlerin sosyal medyayý siyasi amaçlý kullanma þeklini, sosyal medyadan sürdürülen yalan haber kampanyalarýný, ayný zeminde yürütülen yýkýcý siyasi faaliyetleri anlama þansý yakalýyoruz.
Sosyal medyaya düþen bir yalaný üç dakika içinde yalanlamazsanýz, bu yalanýn ülke açýsýndan ne ölçüde yýkýcý bir kimlik taþýyabileceðini de yaþayarak öðreniyoruz.
Ayný zamanda, Amerikan hükümetinin neden geçen yýl, twitter ve facebook gibi sosyal medya aðlarýna kapýlarýný kapatmýþ Küba için özel twitter tarzý bir sosyal medya aðýný kurduðunu, bu programý yürütenUSAID yetkilisi Rajiv Shah’ýn Amerikan Senatosu Komisyonu’na yaptýðý açýklamalarda, “Biz bunu, yalnýz Küba’da deðil, sosyal medyaya kapalý Afrika ve Asya’daki diðer ülkelere de, bu ülkelerin sosyal geliþimi için yapýyoruz” demesini de artýk anlamlandýrabiliyoruz.
Dikkatli olun...
Sizi izleyenler, size bilgisayarýnýz kadar yakýn olabilir, internete girdiðiniz an, takip baþlýyor, devamýnda “yýkýcý kumpas” geliyor.