Diyanet Ýþleri Baþkaný’nýn din dili de önemlidir, beden dili de. Bir cami imamýnýn, bir vaizin hakeza din dili de önemlidir, beden dili de.
Bir dini cemaat önderinin din dili de önemlidir, beden dili de.
Hatta bir noktada beden dilinin, din dili olarak algýlanma ihtimali vardýr.
Dindar bir anne - babanýn din ve beden dili, çocuðun din ile ilgili algýsýnýn - bilincinin oluþmasýnda hayati önem taþýr.
Mesele her zaman önemliydi, ama dinle baðlantýlý bir yapýnýn içinden darbe giriþiminin çýkmasýndan sonra çok daha hayati hale gelmiþ bulunuyor. Çünkü insanlarýn “dînî” diye nitelenebilecek her müesseseye yönelik sorgulama katsayýsý yükselmiþtir.
Aslýnda yukarda sýraladýðým her kiþi veya müessese, kendi etki alaný çerçevesinde kendi din diline bakmalýdýr. Ancak biz, sýcak gündemin ana aktörü olmasý sebebiyle “Cemaat” konusuna yakýndan bakabiliriz.
“Cemaat” dediðimiz yapý, mensuplarýnýn dindarlýðýný korumayý amaçlar, dinin baþka insanlara taþýnma misyonu demek olan “teblið” hizmetine talip olur ve yine dinin her baðlýsýna yüklediði sosyal sorumluluk görevlerini koordine eder.
Bunlardan her biri son derece hayatidir, hem tek tek Müslüman açýsýndan hem Müslüman topluluklar açýsýndan zaruridir ve çok özel bir itinayý gerekli kýlar.
Benim “Din dilimiz” dediðim hadise bununla ilgilidir.
Mesela ilk safhada, mensuplarýnýzýn dindarlýðýný korumak gibi bir misyonunuz varsa, bu hem doðru din bilgilenmesini gerekli kýlar, hem saðlýklý bir dini hayatý yaþama zemini oluþturmayý gerekli kýlar.
Mensuplarýnýz, sizin eðitim potanýz içinde Kur’an ve Sünnet’in çerçevelediði sahih bir din telakkisine ulaþabiliyor mu? Ve bu eðitimin üzerine inþa edilecek nezih bir dini kimlik - dindar kiþilik edinebiliyor mu?
“Dini bilgi” Kur’an ve Sünnet hassasiyetinden kaynaklanýr ve cemaat yapýlarý, Ýslam’ýn bu ana kaynaklarý üzerinde son derece hassas olmalýdýrlar. Dini kimlik - dindar kiþilik ise sýhhatli bir eðitim ortamý bulunmasýnýn mahsulüdür ve normalde cemaatlerin, böyle bir terbiye sistemini müesseseleþtirmiþ olmalarý gerekir. Tarikatlarda “icazet” denen müessese, saðlýklý iþlediði takdirde bu kadim disiplini koruyacak niteliktedir.
Ýkinci safhada, “dinin baþka insanlara taþýnma misyonu demek olan “teblið” hizmeti”nden söz ettiðimizde, din dili ve beden dili çok daha hayati hale gelir. Çünkü sizin ürettiðiniz “Din algýsý” birçok insanýn yüreðini ýsýndýracak ya da soðutacaktýr. Bu alanýn, Müslüman bir ülke olarak kendi ülkemizden, küresel çerçeveye kadar geniþ bir sorumluluðu içerdiðini dikkate almak gerekiyor. “Terör”ün Ýslam’la baðlantýlanmasýna yol açan yapýlar da bir “algý” oluþturuyor, diyelim Açe’deki depreme - tsunamiye uzatýlan þefkat eli de bir algý oluþturuyor. Bunlar Ýslam toplumlarýnýn kollektif beden dilinin yansýmasý olarak telakki edilebilir. Anne-babalar olarak çocuklarýmýza verdiðimiz Ýslam bilgisinde de titiz olmalýyýz, ekranlara, sosyal medyaya, internet ortamýna taþýdýðýmýz bilgiler de... Bütün alanlar, kesinlikle sorgulanan bir alanlardýr. Paylaþtýðýmýz dini bilginin, en sorgulayýcý zihinler dikkate alýnarak sunulmasý, temel hassasiyet olmalýdýr. Bu noktada Rasulullah’ýn (s.a.v.) “Ýnsanlara akýllarýnýn alacaðý çerçevede konuþun” hatýrlatmasýný akýlda tutmak lazýmdýr. Ayrýca dini hüviyette bilinen kiþilerin, negatif algý oluþturacak davranýþlarýnýn da, negatif bilgilenme açýsýndan çok tahrip edici mahiyet taþýyacaðý unutulmamalýdýr.
...Ve üçüncü safhada “dinin her baðlýsýna yüklediði sosyal sorumluluk görevlerinin koordinasyonu”nun sýhhatli iþlemesi. Bu noktada cemaatlerin hemen yaný baþýnda vakýf müessesesinin devreye girdiðini görüyoruz. Dinin “Yaradýlana þefkat” boyutunun bu tür sosyal sorumluluklarý görev haline getirdiði biliniyor. Orada da, yardýmlarýn toplanmasýnýn ve daðýtýlmasýnýn hiçbir þüpheye yer vermeyecek bir “hesap verebilirlik” süreci içinde iþlemesi zaruridir. Hatta yaþanan kimi olumsuzluklar sebebiyle, cemaatlerin, bu alanda bir iç denetleme müessesesi oluþturmalarý gereði oluþmuþtur.