Evet bu hat, artýk Türk Hava Yollarý'nýn kapsama alanýnda. THY, Diyarbakýr'dan Erbil'e 11 Nisan Pazar günü ilk uçuþunu gerçekleþtirdi.
Mardin ve Diyarbakýr milletvekilleri, Galip Ensarioðlu, Ebubekir Bal, Konya milletvekili ve Þýrnak'tan sorumlu milletvekilimiz Abdullah Aðralý, Genel Baþkan Yardýmcýmýz Mehid Eker'in baþkanlýðýnda bir heyet olarak, Erbil'e giden ilk uçaktaydýk.
Erbil'de güzel bir gün geçirdik. Gezinin en makbul yaný, heyetimizin Sayýn Mesut Barzani tarafýndan kabul edilmesiydi.
Mesif diye bilinen konutunda bir saat kadar beraber olduk.
Sayýn Barzani, Erbil-Diyarbakýr uçak seferlerinin baþlamasýný önemli bir adým olarak gördüðünü ifade etti ve hayýrlara vesile olmasýný diledi.
Bir ara, sohbet sýrasýnda, seferin kaç saat sürdüðünü sordu. 40-45 dakika diye cevap verilince, memnuniyet ifade eden bir yüz ifadesiyle gülümsedi. Erbil-Diyarbakýr arasýndaki mesafe artýk bu kadar kýsa. Oysa karayoluyla gitmek isteseniz, bir günü göze almak zorunda kalýrsýnýz. Yol çok uzak olduðu için deðil-sadece 380 km- ama güvenlik nedeniyle çok sayýda arama noktalarý var ve bu arama noktalarýndan geçmek gerçekten zaman alýyor.
Erbil ve Ankara arasýndaki, siyaset, ekonomi, kültürel ve sosyal iliþkilerin geleceðine büyük bir ivme kazandýracak, deðerli bir adým daha atýlmýþ oldu.
Olumlu sonuçlarýný hep beraber göreceðiz.
Ýlk seferin baþlamasý, Erbil'de en çok tartýþýlan konularý ve sorunlarý da tetiklemiþ durumda, onu da söyleyeyim.
KDP ve YNK'nin Ankara'daki bürolarýnýn miadý doldu diye düþünüyor Erbil halký. Kürt partilerin büro açtýðý dönemde, neredeyse tek bir amaç vardý. Dýþ dünyaya, iki liderin, Mesut Barzani ve Celal Talabani'nin Ankara üzerinden gitmelerini saðlamak.. Bürolar, ayrýca, Kürdistan bölgesinden gelen vatandaþlarýn turizm, saðlýk ve Avrupa'nýn çeþitli merkezlerine seyahatlerini organize ediyorlardý. Bu seyahatler bugün çok daha yoðun bir þeklide yapýlýyor. Dolayýsýyla, Ankara'daki bürolar üzerinden bu hizmeti yürütmek giderek zorlaþýyor. Erbil hükümeti bugün yaklaþýk 15 kadar ülkede resmi temsilciliði olan bir hükümet. Ama bizde iþler hala bu bürolar üzerinden yürüyor.
Erbil hükümetinin gönlünden geçen, hem siyasi hem ekonomik statüyü içinde barýndýran bir model.
Irak Kürdistan Bölgesel Hükümeti ekonomik durgunlukla mücadele ediyor. Bir yandan DAEÞ'le savaþ, bir yandan da, petrol fiyatlarýndaki hýzlý düþüþ.. Buna bir de merkezi hükümetle yaþanan sorunlarý eklediðinizde durumun parlak olmadýðýný anlayabiliyorsunuz.
Son zamanlarda güvenlik kaygýsýyla yaþanan vize sorunu ise oldukça sýkýntýlý sonuçlar üretiyor. Anlatýldýðýna göre 28 bin tüccar Türkiye'den mal satýn aldý, ama mallarýn Erbil'e ulaþmasý, sahiplerinin vize alamamalarý nedeniyle gerçekleþemiyor.
Bana öyle geliyor ki, Diyarbakýr-Erbil seferleri, turizme de çok fayda saðlayacak. Kürt turistler son bir kaç yýldýr, baþta Antalya olmak üzere, Akdeniz kýyýlarýný tercih etmeye baþladýlar.
Gidin görün Erbil kalesini.. Kalenin harabe halini de biliyorum, Fransýzlar restorasyonu üstlenmiþ, yedi bin yýllýk tarih canlanmýþ gibi. Sur için de örnek alýnabilir belki ya da faydalanabiliriz..
Velhasýlý, Türkiye'yle iliþkilerin, buradaki geleceði önemli oranda belirleyeceðini söylemek zor deðil.
Konuþtuðumuz hükümet yetkilileri Diyarbakýr'dan Erbil'e THY'nin baþlattýðý seferlerin devrim niteliðinde bir adým olduðunu söylüyorlar. Kara yoluyla gitmek isteseniz bir gününüzü ayýrmanýz gerekecek olan bu hat þimdi uçakla 45 dakikaya inmiþ oldu. Zaman açýsýndan Ankara'dan Ýstanbul'a gitmek neyse, artýk Diyarbakýr'dan Erbil'e gitmek de o. Turizm ve ekonomik münasebetlere katký saðlayacak bir geliþme, ama bence siyasi ve kültürel münasebetler açýsýndan da bir kaç yýl içinde olumlu sonuçlar yaratacak bir tarihi adým..