Dizilere veda zamaný...

Sadece Amerika’da deðil tüm dünyada merakla beklenen dizilerden birisiydi Flashforward.

Ömrü sadece 22 bölüm sürdü sonra yayýndan kaldýrýldý. Benim Adým Gültepe, sezona en iddialý baþlayan dizilerden biriydi, 8. bölümde veda etti.

Cinayet’in yayýn hayatý 3 bölüm sürdü, 2014 baþýnda yayýna giren bir diðer iddialý iþ Zeytin Tepesi sadece 7 bölüm gidebildi.

Yine bir Amerikan yapýmý dizi olan Jerico 29 bölüm yayýnlandý, en kýsa sürede kaldýrýlan dizi Caprica’nýn yayýn hayatý 17 bölüm sürdü.

Türkiye’de ve Amerika’da tutmayan dizilerin yayýndan kaldýrýlma sürelerini bilerek karýþýk yazdým. Televizyonculuðumuzun tutmayan dizilere artýk ne para yatýracak hali kaldý ne de acaba düzelir mi diye bekleyecek sabrý...

***

Ýddialý bir dizinin bölüm baþý maliyeti, minimum, o da en iyimser ihtimalle, 300 bin dolar seviyesinde.

Üç bölüm yayýn yaptýnýz, tutmadý, zarar 900 bin dolar, yaklaþýk 2 milyon lira. 3 dizisi batan kanal sadece bir ayda 6 milyon lira gibi bir parayý sokaða atmýþ oluyor.

Bir saatte alýnabilecek reklam süresi maksimum 12 dakika olduðuna göre düþünün bakalým bu zarar nasýl çýkar? Burada bir parantez açmak lazým.

Diziler neden uzun ve bir de dizi kadar özet yayýnlýyorlar sorusunun cevabý da aslýnda bu 12 dakikada gizli. Amerika’da 40 dakikada biten diziler biz de özetle beraber 140-150 dakika sürüyor zira kanallar reklam kuþaðý açmak için süreyi mümkün olduðunca uzatmak istiyor.

***

Bu iþ böyle gider mi, gitmediði belli aslýnda, ama nedense kimse geri dönüþe cesaret edemiyor.

Televizyonculuðu hem dizilerden hem de tutmayan iþlerden dolayý batmaktan kurtaracak olan formül stüdyo programlarý baþta olmak üzere diðer formatlar.  Bu ister yarýþma olur, ister sohbet-müzik, ister gizli kamera þakasý, fark etmez, sonuçta ya televizyonculuk deðiþecek ya da bazý kanallar iflas edecek.

Peki neden dizilerde bu kadar ýsrar ediliyor sorusunu da konuþmak lazým.

Reyting çarkýnýn diþlileri uzun zamandýr baþka formatlara izin vermiyor da ondan.

Yayýnladýðýnýz dizi tutarsa hem reyting alýyor hem de iyi para kazanýyorsunuz, baþka formatlar tutsa bile dizi kazar izlenmez dizi kadar reklam almaz diye tutturduk gidiyoruz.

Gidiyoruz da gidiþ duvara doðru, çarpmaya çok az kaldý...

***

Amerika’da Tom Hanks gibi bir yýldýzýn oynadýðý, 50 milyon dolar bütçeli, Pasific gibi diziler çekiliyor.

Adamlar 40 dakikada meram anlatýyor, para kazanýyor.

Demek ki mesele süre ya da bütçe deðil. Seyirciyi tanýmak, doðru projeye para yatýrmak, rakip kanallarýn durumuna göre akýþ hazýrlamak gibi parametreler var ama mevcut durumda iþlemiyor.

Þu an tek kurtuluþ reçetesi kanallarýn video kaset dükkaný halinden tekrar televizyonculuða dönmeleri.

Mecburi istikamet bu, bakalým kim ne zaman dönecek...