Dizilere veda zamanı...

Sadece Amerika’da değil tüm dünyada merakla beklenen dizilerden birisiydi Flashforward.

Ömrü sadece 22 bölüm sürdü sonra yayından kaldırıldı. Benim Adım Gültepe, sezona en iddialı başlayan dizilerden biriydi, 8. bölümde veda etti.

Cinayet’in yayın hayatı 3 bölüm sürdü, 2014 başında yayına giren bir diğer iddialı iş Zeytin Tepesi sadece 7 bölüm gidebildi.

Yine bir Amerikan yapımı dizi olan Jerico 29 bölüm yayınlandı, en kısa sürede kaldırılan dizi Caprica’nın yayın hayatı 17 bölüm sürdü.

Türkiye’de ve Amerika’da tutmayan dizilerin yayından kaldırılma sürelerini bilerek karışık yazdım. Televizyonculuğumuzun tutmayan dizilere artık ne para yatıracak hali kaldı ne de acaba düzelir mi diye bekleyecek sabrı...

***

İddialı bir dizinin bölüm başı maliyeti, minimum, o da en iyimser ihtimalle, 300 bin dolar seviyesinde.

Üç bölüm yayın yaptınız, tutmadı, zarar 900 bin dolar, yaklaşık 2 milyon lira. 3 dizisi batan kanal sadece bir ayda 6 milyon lira gibi bir parayı sokağa atmış oluyor.

Bir saatte alınabilecek reklam süresi maksimum 12 dakika olduğuna göre düşünün bakalım bu zarar nasıl çıkar? Burada bir parantez açmak lazım.

Diziler neden uzun ve bir de dizi kadar özet yayınlıyorlar sorusunun cevabı da aslında bu 12 dakikada gizli. Amerika’da 40 dakikada biten diziler biz de özetle beraber 140-150 dakika sürüyor zira kanallar reklam kuşağı açmak için süreyi mümkün olduğunca uzatmak istiyor.

***

Bu iş böyle gider mi, gitmediği belli aslında, ama nedense kimse geri dönüşe cesaret edemiyor.

Televizyonculuğu hem dizilerden hem de tutmayan işlerden dolayı batmaktan kurtaracak olan formül stüdyo programları başta olmak üzere diğer formatlar.  Bu ister yarışma olur, ister sohbet-müzik, ister gizli kamera şakası, fark etmez, sonuçta ya televizyonculuk değişecek ya da bazı kanallar iflas edecek.

Peki neden dizilerde bu kadar ısrar ediliyor sorusunu da konuşmak lazım.

Reyting çarkının dişlileri uzun zamandır başka formatlara izin vermiyor da ondan.

Yayınladığınız dizi tutarsa hem reyting alıyor hem de iyi para kazanıyorsunuz, başka formatlar tutsa bile dizi kazar izlenmez dizi kadar reklam almaz diye tutturduk gidiyoruz.

Gidiyoruz da gidiş duvara doğru, çarpmaya çok az kaldı...

***

Amerika’da Tom Hanks gibi bir yıldızın oynadığı, 50 milyon dolar bütçeli, Pasific gibi diziler çekiliyor.

Adamlar 40 dakikada meram anlatıyor, para kazanıyor.

Demek ki mesele süre ya da bütçe değil. Seyirciyi tanımak, doğru projeye para yatırmak, rakip kanalların durumuna göre akış hazırlamak gibi parametreler var ama mevcut durumda işlemiyor.

Şu an tek kurtuluş reçetesi kanalların video kaset dükkanı halinden tekrar televizyonculuğa dönmeleri.

Mecburi istikamet bu, bakalım kim ne zaman dönecek...