Doðru anne babalýkta iki temel ilke

Toplumumuzun ruhsal iyilik halini korumak ve geliþtirmek için yapmamýz gereken iþlerden biri de “Anne babalýk eðitimlerini” toplumsal düzeyde yaygýnlaþtýrmak. Bunun içinde elimizde bilimsel bir çalýþmaya dayalý, verilecek mesajlar üzerine iyi derecede çalýþýlmýþ, yapýlandýrýlmýþ eðitim materyalleri olan, beceri geliþtiren atölye tarzýndaki eðitim formatlarýna ihtiyacýmýz var. Bu aralar böyle bir anne babalýk yapma eðitimi geliþtirmek için çabalýyorum. 

Kanaatimce doðru anne babalýk yapmanýn iki temel ilkesi var: Birincisi çocuðu travmatik yaþantýlardan korumak, ikincisi ise çocukta pozitif anýlar oluþturacak yaþantýlar oluþturmak. Çocukluktaki travmatik yaþantýlar ya güçlü olumsuz psikolojiler ya da zihin bölünmesine sebep olduðu için çocuk için ruhsal geliþimi bozucu etki yapabiliyor. Pozitif anýlar oluþturan yaþantýlar da çocuðun psikolojik olarak serpilip geliþmesine sebep oluyor. 

 

Doðru anne babalýk eðitimi

Bu sebeple içeriðini büyük oranda tamamladýðým eðitimimi yukarýda belirttiðim iki ilke üzerine dayandýrdým. Anne babalara çocuklarýný travmatik yaþantýlardan nasýl koruyacaklarýný ve çocuklarýnda pozitif anýlar oluþturacak yaþantýlarýn oluþacaðý sosyal ortamý nasýl oluþturabileceklerini öðretmeye çalýþacaðým. 

Bu yaklaþým “internet anneciliði” diyebileceðimiz çocuklarýn ruhsal geliþimine az etkili faktörlere fazlaca odaklanan ama temel meseleleri ýskalayan yaklaþýmlarýn dýþýna çýkmýþ olmak anlamýna geliyor. Ayrýca teorik bir temele dayanan, metodolojik bir yöntemle geliþtirilmiþ, iç mantýk ve tutarlýlýðý olan bir program oluþmuþ oluyor. 

Programý geliþtirirken ilk olarak terapi ortamýnda þahit olduðumuz travmatik anlatýlarý toparlayýp sýnýfladýk. Ýkinci olarak da 750 civarýnda çocuklukla ilgili olumlu anýlarýný sýnýflandýrdýk. Hem travmatik anýlarý hem de olumlu anýlarý eþ zamanlý ortaya koymak, anne babalara “þunlarý yapmayýn bunlarý yapýn” deme imkanýný saðlýyor. 

 

Çocuklarý travmadan koruma becerisi kazanmak

Programý oldukça pratik bir þekilde, “rehber metin” þeklinde oluþturmaya çalýþýyorum. Sorun tanýmlayýp çözüm önerisi sunma formatýný kullanacaðým. Amacým özellikle beceri geliþtirmek. Örneðin anne babalarda neyin travmatik yaþantý olduðunun farkýndalýðýný oluþturmaya çalýþacaðým. Travma kavramýný profesyonellerin teknik tanýmlamalarý dýþýna çýkararak anne babalarýn anlayabileceði bir tarzda anlatmaya çalýþacaðým. Egzersizler yoluyla çocuklarýný travmatik yaþantýlardan korumaya yarayacak beceriler kazanmalarýný saðlamaya çalýþacaðým. 

Anne babalýk üzerine olan bu çalýþmanýn kitabý Erdem Yayýnlarý tarafýndan baskýya hazýrlanýyor. Kitap sezonu olan Eylül gibi çýkmasý planlanýyor. Ben þimdi atölye kitapçýðý ve eðitim setleri üzerine çalýþýyorum. Bir aksilik olmazsa Eylül gibi hazýrlýklar tamamlanmýþ olur. Muhtemelen Ekim veya Kasým aylarýnda da ilk atölyeyi yapar oluruz.