Dokuz ülke 180 akraba

Ýsimleri Ivan, Ali, Valeria, Edis, Tatyana, Ýrina, Sarah, Muhammed, Sabina, Dino, Elmedina ve daha niceleri… Ukrayna, Bulgaristan, Yunanistan, Makedonya, Kýrým, Moldova, Romanya ve Bosna Hersek’ten geldiler…

Osmanlý’nýn Ýstanbul’dan önceki Payitaht’ý (baþkenti) serhat ilimiz Edirne’de, dokuz ülkeden gelen lise ve üniversite öðrencileriyle buluþup, kültür, sanat, tarih, edebiyat, medya ve dahi gastronomi üzerine atölye çalýþmalarý yaptýk geçen hafta.

Edirne Valiliði, Rumeli Akademisi Kültür Derneðiile birlikte dört yýldýr faydalý bir faaliyet yürütüyor. Yurt Dýþý Türkler ve Akraba Topluluk Baþkanlýðý’nýn da destek verdiði Akademi Rumeli etkinliklerinde, çeþitli ülkelerde doðmuþ, ebeveynlerinden biri Türk olan, yahut Türk akrabalarý bulunan gençler, 10 gün boyunca Edirne’de aðýrlanarak meslek profesyonelleri ile buluþturuluyor. Böylece gençler, bir nevi ‘yaz eðitim kampý’ olarak nitelenebilecek etkinlikte, yaþadýklarý ülkelerle Türkiye’nin ortak tarihsel ve kültürel baðlarý hakkýnda bilgilerini artýrma fýrsatý elde ediyorlar. Velev ki dini, dili farklý da olsa ortak paydalarý ‘Türklük’ olan gençler, diðer ülkelerden akranlarý ile tanýþýyor, ufuk ve vizyonlarýný geniþletiyorlar. Sanat atölyelerinde yazar-çizer, yönetmen, sanatçý ve tarihçiler ile bir araya gelen öðrenciler 10 gün boyunca Türkçe pratik yapma imkaný da buluyor.

Medya ve sanat üzerine dört saatlik sýnýfýmýza katýlan öðrencilerin hemen tamamý orta derece ve üzeri Türkçe konuþup yazabilen öðrencilerdi. Dolayýsýyla bir iletiþim sorunu yaþamadýk. Öðrenciler Türkiye ile ilgili konularda epey soru da sordular. 15 Temmuz darbe giriþimi sýrasýnda yürekleri Türkiye için atan gençlerden ülkemiz ile ilgili birer paragraf yazmalarýný istedim. Her biri Türkiye’de olmaktan duyduðu memnuniyeti dile getiren notlara imza atmýþ…

Akademi Rumeli’ye Bosna-Hersek’ten katýlan üniversite öðrencisi Sarah Kokiç’in þu satýrlarý etkinliðin önemi hakkýnda bize fikir verebilir: ‘Özellikle Balkan tarihi hakkýnda okullarda bize öðretilmeyen bilgileri burada öðrenme fýrsatýmýz oldu.’

Etkinliðe Makedonya’dan katýlan 18 yaþýndaki lise son sýnýf öðrencisi Alp Ergin’in þu cümlesi ise etkinliðin amacýna ulaþtýðýný gösteriyor: ‘Burada öðrendiklerimden sonra yeni þeyler öðrenme isteðim daha da arttý.’

Edirne’de Balkan ülkelerinden gelen öðrencilerle buluþmak güzeldi. Keþke Balkanlara açýlan kapýmýz olan Edirne, bir üniversiteler þehri olarak yeniden ele alýnsa ve bölgenin en önemli tarih ve kültür üniversiteleri burada olsa; Tüm balkan coðrafyasýndan öðrencileri, akademisyenleri kendine çekebilse.

Ve keþke, bu tür etkinlikler bir diðer serhat ilimiz Kars’ta da yapýlsa ve burada, Kafkas ülkelerinden gelen öðrencilerle bir kaynaþma saðlansa. Ayný þekilde Þanlýurfa’da yahut bir baþka güney sýnýrýmýzda Ortadoðu coðrafyasýndan akraba topluluklarla bu türden kucaklaþmalar gerçekleþse… Belki yapýlýyordur da ben bilmiyorumdur.