Avrupa Görsel-Ýþitsel Gözlemevi’nin her yýl yayýnladýðý Focus: Dünya Film Pazarý Eðilimleri’nin 2015’teki son nüshasýnda dünya sinema endüstrisinin son dönemde bu yýla kadarki istatistiki verileri sunuluyor. Pazarý büyük ülkelerin deðerlerine göz attýðýmýzda, Kuzey Amerika, Çin, Fransa, Ýngiltere, Japonya, Güney Kore, Hindistan, Almanya, Rusya Federasyonu ve Avustralya arasýnda kimi ülkeler düþüþteyken, Çin’in hem giþe hasýlâtý hem de seyirci sayýsýnda ortalama yüzde 30’larla yükseliþe geçtiðini görüyoruz. Sinema salonu sayýsý ilk üçte 40 binle Amerika baþta gelirken, onu 25 binle Çin ve 11 binle Hindistan takip ediyor. Avrupa’daysa 5 bin 600 salonla Fransa baþta geliyor, Rusya’nýn salon sayýsýysa 4 bin. Dünyada dijital ve üç boyutlu salon sayýsýnda büyük bir artýþ gözleniyor, 2010’da 35 bin olan bu sayý geçen sene 130 bine ulaþmýþ. Dünya çapýndaki film üretiminde 2014 içinde 2 bin filmle Hindistan baþta geliyor; Amerika 700, Çin ve Japonya 600’er filmle onlarý takip ediyor. Avrupa ülkeleri veGüney Kore 200-250 filmle sýralamada yerlerini alýyorlar.
2014’te giþe hasýlatlarýnda Hollywood yerini koruyor, Transformers örneðin, bir Amerikan-Çin ortakyapýmý olarak Amerika ve dünya hasýlatýnda 1 milyar dolar giþe yapmýþ. 20 filmlik listede genelde böyle bilimkurgu ve fantastik sinema örnekleri bulunuyor, listenin sonunda Büyük Kahraman 6.360 milyon dolarla yerini alýyor. Avrupa Birliði’nde geçen yýl 910 milyon seyirci sayýsýyla 6.5 milyar Avroluk giþe hasýlatý elde edilmiþ. Hobbit filmi 23 milyon seyirciyi sinema salonlarýna çekmiþ ve genelde, tahmin edileceði üzere Amerikan sinemasý en fazla seyirciyi toplamýþ. Avrupa sinemasý örneklerinden ise, Fransýz sinemasýndan Philippe de Chauveron’un Sürpriz Damatlar adlý çalýþmasý 17 milyon seyirciye ulaþmýþ. Kuzey Amerika’da en fazla seyirciye ulaþan Avrupa filmi ise, yine Fransýz sinemasýndan 15.5 milyonla LucBesson’unLucy’si olmuþ. Burada AsgarFerhadi’nin Fransýz-Ýtalyan ortakyapýmý Geçmiþ’i sadece 150 bin seyirci bulmuþ.
Tek tek Avrupa ülkelerine baktýðýmýzda, Fransýz sinemasý toplam seyircinin yüzde 45’ine ulaþmýþ; Sürpriz Damatlar 12.5 milyon seyirci toplarken, yirmi filmlik listenin sonundaki Astérix’i 2.5 milyon kiþi seyretmiþ. Almanya’da ulusal yapýmlar yüzde 27’lik bir pazar payý elde ederken, Hobbit4.5 milyon seyirci toplamýþ, listenin sonundaki Maymunlar Cehennemi Þafak Vakti’ni 1.3 milyon seyirci seyretmiþ. Ýtalya’da ulusal yapým seyretme oraný yüzde 28, Ýspanya’da yüzde 25.5, Ýngiltere’de yüzde 26, Rusya’da ise yüzde 19. Türkiye’de bu oran yüzde 60 þeklinde gerçekleþti. Amerika’da seyredilen Amerikan filmlerinin oraný yüzde 95’i buluyor. Çin’de yerli film seyretme oraný yüzde 55, HaoNing’in yönettiði Küsen Arkadaþlar187 milyon dolar hasýlat elde etmiþ. Japonya’da yerli sektör yüzde 58’i oluþtururken, Takashi Yamazaki’nin Sonsuz Sýfýr’ý 7 milyon seyirci çekmiþ. Hindistan’da toplam seyircinin yüzde 92’i Hint filmi seyrederken, Rajkumar Hirani’nin PK’sý 53 milyon dolar kazanmýþ. Pazar payýnýn yarýsýna sahip Güney Kore’de, Han-min Kim’in Kükreyen Akýntýlar’ýný 18 milyon kiþi seyretmiþ. Endonezya’da bin civarýnda salonda 37 milyon seyirci sinemaya giderken, 105 milyon dolar hasýlat yapýlmýþ. Ýran’da 6 milyon seyirci 400 kadar sinemada, çekilen 90 filmden piyasaya sürülen 75 film için18 milyon dolar giþeye yatýrmýþ.