Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan’ýn ülkemizin her alanda hak ettiði hedeflerine ulaþabilmesi için açtýðý yolda milli ve yerli fuar anlayýþýný dünya fuarcýlýðýna kabul ettirmek için neler yapmalýyýz? Yol haritamýz nasýl olmalý? Baþarýlý, istikrarlý, sürdürülebilir, yerelden küresele geliþen deðiþen, büyüyen global dünyada arz ve talebi karþýlayabilen ve Türkiye’yi farklý kýlan özelliklerini yaþatabilen bir anlayýþ için turizm sektörü, tarým sektörü, enerji ve ticaret sektörü, þehircilik, inþaat, tekstil, moda, kültür ve sanatý kapsayan kalkýnma, büyüme, ihracat ve yeni pazarlarýn çarpan ve çoðaltan etkisiyle yurt içi fuar merkezlerinde yapýlan etkinliklerle ne kadar önemli olduðunu hiç düþündünüz mü?
Bu konuda ülkemizin fuarcýlýk sektöründe deneyimli, yetiþmiþ ve gelecekte de en baþarýlý ismi olabilecek kapasiteye sahip olan, Antalya Expo Center Anfaþ Fuarcýlýk Genel Müdürü Murat Özer’e ülkemiz fuarcýlýðýnýn son durumunu, geliþmeleri, yapýlmasý gerekenleri, Türkiye fuarcýlýðýn püf noktalarýný sordum. Þeffaf, yalýn ve bir o kadar içtenlikle önemli bilgileri benimle paylaþtý.
“Antalya Expo Center yapý, otel ekipmanlarý, gýda, tarým, belediye ekipmanlarý, hayvancýlýk, otomotiv, mermer, emlak, sanat, yaþ sebze-meyve ihracatý vb sektörlerin aðýrlýkta olduðu pek çok uluslararasý sektöre ev sahipliði yapmaktadýr” diyen Murat Özer önemli açýklamalarýna þu þekilde devam etti: “Anadolu Fuarcýlýðý, hem ihracat hem de turizm projesidir. Türkiye’nin uçakla 4 saat çevresinde 2 milyar nüfus bulunmakta, 2 milyar nüfusun yüzde 2’si imalat-hizmet sektörlerinde iþadamý-yönetici kabulüyle; 40 milyon kiþi sektör yöneticisi/iþadamý bulunmakta (yurt dýþý fuar ziyaretçi potansiyeli). Uçakla 4 saat çevremizden 40 milyon sektörel firma yöneticisinin yüzde 2’si olduðu hesabýndan gidersek ki, oda yaklaþýk 800 bin kiþi edecektir, bu da yurt içinde düzenlenen fuarlarýmýzýn yurt dýþý ziyaretçi potansiyelini oluþturduðu gerçeðidir. Halen tüm fuarlarýmýza yýlda toplam 40-50 bin kiþi yabancý ziyaretçi geldiði kabul edildiðinde 800 bin kiþinin önemi ortadadýr.
Türkiye için Stratejik Sektörlerde Bölgesel Kontrolün Elde Edilmesi (gýda, enerji, turizm, inþaat vs), bölgesel ekonominin geliþmesi, kalkýnma, istihdam ve ihracata destek (fuar ziyareti için gelen ziyaretçinin harcadýðý her 100 TL’den 15 TL fuar alanýnda kalýrken 85 TL’si fuarýn düzenlendiði þehre gitme ve doðrudan ekonomiye katký) saðlamaktadýr.
Uzun yýllardýr ihracatýmýzýn artýrýlmasý için yurt dýþý fuarlara ayrýlan bütçelerle mukayese edildiðinde çok daha küçük bütçesel yurt içi fuarlara destek ile
- Türkiye’yi ve Türk ürünlerini direkt olarak yerinde tanýtma ve Türkiye’nin üzerinde oluþturulmaya çalýþýlan negatif imajý silme.
- Türk ürünleri ile gerçekten ilgilenen 800 bin alýcýyý (A+ ve A sýnýfý profesyonel iþ dünyasý temsilcisini) Türk firmalarýmýzla kapsamlý olarak buluþturma (Ticari ziyaret; fabrika ziyaretleri, üretimi yerinde gösterme vb. Kültürel ziyaretler; þehir ziyaretleri ve turizm aktiviteleri),
- Kýþ döneminde fuar þehirlerimizde istihdamýn sürekliliði ve turizm potansiyelini yükseltme,
- Ayrýlan bütçe, yurt dýþýnda X bir fuar organizatörüne, X bir yabancý þehrin ekonomisine katký saðlayacaðýna uçaktan konaklamaya kadar tüm zincirlerde yurt içine kalacaktýr.”
Sonuç olarak baktýðýmýzda Çin, Almanya, Ýspanya, BAE gibi dünyada fuar merkezi olmuþ ülkelerin fuar dönemlerinde aðýrlamýþ olduklarý ziyaretçilerin ülke ekonomilerine katkýsýna baktýðýmýz zaman yadsýnmaz derecede yüksek rakamlarý görüyoruz. Konumundan imkanlarýna, sunduklarýna varana dek her türlü özelliðe ve üretkenliðe sahip olan Türkiyemizin dünya fuarcýlýðýnýn merkezi olmamasý için hiçbir neden yok, yeter ki inanalým.