Dünya ne yana, biz de o yana...

Geçen gün bir yurtdýþý gezide elimdeki tableti gören þimdi uluslararasý alanda uzmanlaþmýþ eskilerden bir okur, pek çok geliþmeyi Kulis’ten öðrendiðini söyledikten sonra, “Artýk teknolojik yenilikleri sizden okumuyoruz” serzeniþinde bulundu.

Doðru söze ne denir?

Konuya ilgi duyduðum zamanlar pek ilgi çekmeyen bir alandý teknoloji: Çýkan yeni aygýtlar, onlarda kullanýlan programlar, bilgiye kolay ulaþým yollarý, arþivleme, biriktirilen datalarýn tasnifi... Bilgisayar ve internet dünyasýnda kaydedilen ilerlemeler...

Microsoftfirmasý yeni ürününü tanýtacaðý zaman listeye ismimi bu ilgimden dolayý yazmýþ olmalý... 1995’te...

Þimdi öyle mi ya... Her gazetenin birden fazla teknoloji muhabiri var; haftalýk sayfalar yayýmlamak âdetten oldu. Konulara iliþkin müstakil dergiler çýkýyor. Daha da önemlisi, teknoloji artýk iki yaþýndaki bebelerin bile elinde...

Gazeteler teknolojiyi sayfalarýna taþýdýlar, geliþmelerin kendileri için taþýdýðý tehlikeleri de hissediyorlar, ama pek azý buna karþý hazýrlýklý. Geçenlerde birinin, “30 yýl sonra kâðýda basýlý gazete kalmayacak” öngörüsünde bulunduðunu iþitince dondum kaldým. “30 yýl mý, çoktan sizlere ömür be arkadaþ” diye baðýrasým geldi.

Dünyanýn dört bir tarafýnda gazeteler kapýlarýna kilit vuruyor...

Sebebini þu bilgi açýklayabilir sanýyorum: Herbirimizin bilgi için baþvurduðumuz arama motoru ‘Google’ var ya, onun þirketinin kârýnýn bu yýl 60 milyar dolarý geçmesi bekleniyor. Sadece reklâmdan elde edilen bu rakama ABD’de çýkan bütün dergilerin toplamý 2007 yýlýnda ulaþmýþlardý ve o günden beri sürekli düþüþ halindeler... Bu bilgiyi edindiðim Business Insider dergisi, Google’un reklâm gelirinde bu yýl gazeteleri de geçeceðini bildiriyor.

Amerika’da çýkan gazete ve dergileri okumuyorsunuz, onlara reklâm vereniniz de yok, ama her bilgi aldýðýnýzda Google þirketine para kazandýrýyorsunuz... Böyle bir dünya oldu dünyamýz...

Sadece gazete ve dergiler mi? Televizyon kanallarý da yeni geliþmelerin tehdidi altýnda. Ýnsanlar artýk filmleri basit bir aylýk ücret karþýlýðý abone olduklarý firmalarýn sitelerine girip izliyorlar; borsada deðeri en fazla yükselenlerden biri öyle bir þirket: Netflix... 18-34 yaþ arasý Amerikalýlar artýk geleneksel kanallardan çok YouTube’a uðruyorlar... YouTube ve Apple þirketleri geleneksel kanallarý devreden çýkarmanýn ve haberleri de kendi mecralarýnda vermenin yollarý arayýþýndalar...

Netflix ve YouTube þu anda ABD’deki internet trafiðinin yarýsýný teþkil ediyor...

Ýþin daha da ilginç yönü, hep gençlerin at koþturduðu bir alan sayýlan ‘sosyal medya’ya ilginin yaþlarý ileri olanlarda giderek artmasý... Twitter ve Facebook sözgelimi; yalnýzca gençler tarafýndan kullanýlan birer iletiþim kanalý sanýlýyor. Oysa her iki mecrayý yaþý ileri olanlar da kullanýyor ve onlarýn aðýrlýðý giderek artýyor.

Twitter’da 55-64 yaþ arasý kullanýcýlarýn sayýsý bir yýl içerisinde yüzde 79 artmýþ görünüyor. Facebook ve Google’un benzer bir iþlev gören Google+ adlý programýna ilgi gösteren 45-54 yaþ grubu arasýndakiler dikkat çekici: Facebook’ta yüzde 46, Google+’ta ise yüzde 56 artmýþ bu yaþ grup kullanýcýlar... Face kullanýcýlarýndan 189 milyonu sayfalarýna cep telefonu veya tabletleri üzerinden ulaþýyorlar...

Siz Twit atar, Facebook veya Google+ sayfanýzý genç dostlarýnýz için düzenlerken, ayný mecralarý keþfeden sizden yaþlýlar da kendilerini kendi sayfalarýnda görünür hale getiriyorlar... Çoluk-çocuk iþi sayýp sosyal medya kullanýcýlarýný küçümseyen, hesaba katmayan siyasiler ve iþ sahipleri yanlýþ yapýyorlar... Face kullanýlarý ortalama günde beþ kez sayfalarýna göz atýyorlar ve yüzde 80’i orada karþýlarýna çýkan ürünlerle yakýndan ilgileniyorlar...
Böyle bir dünya artýk dünyamýz ve Türkiye de bu geliþmenin dýþýnda deðil.

Yoksa ara sýra olsa okurlarý bu tür geliþmelerden haberdar eden Kulis’ler mi yazmalýyým?