Bu hafta sizlerle Türk otelciliðinin dünya markasý bir dünya devinin 93 otelindeki tek Türk Otel Genel Müdürü olarak Türk otelcisinin kariyer yolculuðunda, otelciliðin deðer kavramlarýnýn en baþýna insaný koyarak gururumuz olmuþ Can Göktaþ’ý tanýþtýrmak istiyorum. Otelcilikte aslolan organizasyondur, önemli olan yapmýþ olduðunuz iþlerin, organizasyonlarýn insan ile yaþýyor olabilmesidir. “Türkiye’nin dýþ ticaretinin yüzde 47’si turizm geliridir” diyen Can Göktaþ, otelcilikteki baþarýsýnýn sýrrýný insaný, yaptýðý iþi aþkla kalben severek, insanlarla tanýþarak, iletiþim kurarak, hiçbir þeye takýlmadan yaptýðý iþin en iyisini yaparak, iyi insanlara iyi þeyler oluru kanýtlayan, büyüdükçe alçak gönüllü kiþiliðiyle ekibinin meslektaþlarýnýn en önünde, en çalýþkan, en titiz, baþarýlara ve ödüllere doymayan otelcilikte rol model bir isim.
Ailesine, onu tanýyan herkese öldüðünde býrakacaðý tek mirasý insan olmak, adam olmak olan bu isim samimiyetle paylaþýlmayý hak ediyor. 1988-1989 yýllarý arasýnda bir otelin lokantasýnýn bulaþýkhanesinde çalýþýrken “Ben uluslararasý bir zincirde Genel Müdür olacaðým” diyen Can Göktaþ, Boðaziçi Üniversitesi Turizm ve Otel Yöneticiliði’nden 1997 yýlýnda mezun oldu, yüksek lisans programýný Paris’te Neoma Business School’da tamamladý. 2015 yýlýnýn haziran ayýnda The Ritz Carlton Ýstanbul’un Genel Müdürü oldu ve otelcilikte 28 yýlý geride býraktý. Yüzyýlý aþkýn bir otelcilik geleneðine yaslanan Ritz- Carlton, kadim kültürlerin ve medeniyetlerin beþiði Ýstanbul’daki serüveninin 15. yýlýný geride býraktý. Tarihi yarýmadanýn en güzel manzaralarýndan birine sahip olan otel, açýldýðý günden bugüne 2 milyona yakýn yerli ve yabancý misafiri aðýrladý. Can Göktaþ’ýn turizm ile ilgili görüþ ve önerileri:
- Türkiye’deki turizm sektörünün durumunu nasýl yorumluyorsunuz?
Türkiye’de turizm 2013 senesinin ortalarýndan itibaren güç kaybetmeye baþlamýþtýr. Bunda en önemli faktörün uluslararasý medyada hiç durmadan çýkan haberlerin seyahat, toplantý ya da organizasyon planý yapan misafirlerin karar vermelerinde negatif etki yaratmasýdýr. Bunun üzerine birçok ülkenin Türkiye’ye seyahat yasaðý ya da uyarýlarý yayýnlamasý, olayýn tuzu biberi olmuþtur. Turizmin ülkemiz için en önemli sektörlerden biri olmasýnýn sebebi, yakýtýnýn insan kaynaðý olmasý ve yüzde 10 istihdam saðlamasýdýr. Dünyaca ünlü Türk misafirperverliði gerçek bir olgudur ve daha önce ülkemizi ziyaret eden her misafir bu þekilde hatýrlamaktadýr. Turizmin devamlý olmasý yaþayan kuvvetli kurumlarý ile mümkündür. Oteller, acentalar, marinalar, kongre merkezleri sayýlabilir, tabi bu kurumlarýn baðlý olduðu ve iþ yarattýðý yüzlerce alt sektör bulunmaktadýr. Bu kurumlar yaþanýlan dar boðazdan teþvikler, borç ertelemeler gibi aktivitelerle desteklenmelidir. Özellikle otel arzý anlamýnda ülkemiz son birkaç senede kontrolsüz bir þekilde büyümüþ, arzýn talebi geçtiði sinyalleri verilmesine raðmen bu durum deðiþmemiþtir. Geldiðimiz günde sadece, þu ana kadar Ýstanbul’a gelen ziyaretçi sayýsýnýn en fazla 12 milyon kiþiye ulaþmasýna raðmen, otellerin yüzde 70 dolmasý için en az 22 milyon ziyaretçi daha gerekmektedir. Saðlýk sektöründe olduðu gibi nasýl hastane açmak belli kontrol ve sýký denetlenen ruhsat prosedürüne baðlý ise, otel açma ve teþviði benzer regülasyonlarda arz talep dengesinin korunmasý baðlamýnda kontrol edilmelidir.
- Orta ve uzun vadede Türkiye’de turizm sektörü için öngörüleriniz nelerdir?
Talep daralmasýna verdiðimiz en önemli cevap, bizim için öncelikli olan destinasyonlarýmýza tanýtým ve satýþ faaliyetlerimize ara vermeden devam etmek olacaktýr. 2016’nýn ilk 6 ayýnda zaten düþük olan beklentilerimizi karþýlarken bile zorlanmamýza raðmen, en büyük risk yetiþmiþ personelin baþka sektörlere kaybedilmesidir. Yapýlan 80 milyar dolarlýk turizm gelirinin ve geri gelen misafir oranýnýn en önemli sebeplerinden biri, yetiþmiþ kalifiye personeldir. Ýstanbul’un 2016 senesinde kaybettiði uluslararasý kongreleri geri kazanmasý zaman alacaktýr. Uluslararasý toplantý ve organizasyonlar genelde bir sene öncesinden planlandýðýndan 2017’de de MICE diye adlandýrýlan bu segmentin çok aktif olmasýný beklemiyorum. Kongre turizmine geldiðimizde önümüzde çok fazla kongre kaybedildiðinden ve karar verme sürecinin 3-5 seneyi bulduðundan önemli büyük kongrelerin geri gelmesi uzun zaman alacaktýr. Dolayýsýyla gelecek sene birçok önemli turizm dalýnýn tam kapasiteyle geri geleceðini söylemek doðru olmayacaktýr. Toplumda oluþan bir yanýlgý ile alakalý yorum yapmak isterim; ülkemiz birçok farklý destinasyonda farklý turizm alanlarý ile faaliyet göstermektedir. Medya devamlý yer bulan Rus turist, konvansiyonel iþ olup ülkenin sadece belli bir bölgesine belli bir süre için olumlu etkilemektedir. Diðer destinasyonlara etkisi minimaldir.