Dünya ve Türkiye turizminin baþkenti Ýstanbul

Ülkemiz turizmi için büyük önem taþýyan Ýstanbul, kenti ziyarete gelen yerli ve yabancý turistlerin beðenisini kazanan otelleriyle de dikkatleri üzerine çekiyor. Ben de Beyoðlu’nun kalbinde tarihi Pera bölgesinde bulunan Ýstanbul Rixos Pera’da bir kahve molasý verdim ve Ýstanbul turizmini, yeni otel yatýrýmlarýný, mevcut durumu enine boyuna Rixos Hotels Cluster Satýþ Pazarlama Direktörü Erol Danacý’yla konuþtuk. Genç ve baþarýlý turizmci Erol Danacý ile sohbetimizde Ýstanbul’un sadece Türkiye deðil, dünya turizm sektörü için önemini irdeledik.,

Dünya ve Türkiye turizminin baþkenti Ýstanbul

CAZÝBE MERKEZÝ

Ýstanbul, 3 bin yýl deðiþik medeniyetlerin baþkenti olarak 1600 yýllýk geçmiþi olan 2 kýtayý birleþtiren bir dünya þehridir. Tabii bu zenginlik gezginlerin listesinde Ýstanbul’un hep ilk sýrada yer almasýný saðlýyor. Ýstanbul 2014 yýlýnda 12 milyona yakýn yabancý turist ile rekor kýrarak dünyada en fazla turist aðýrlayan altýnca þehir unvanýna kavuþtu. Bu yýlýn ilk 10 ayýnda ise geçen senenin ayný dönemine göre yüzde 6 artýþla 11 milyona yakýn misafir aðýrlamasý ile yeni rekorun sinyallerini veriyor.

ORTADOÐULU  MÝSAFÝRLERÝMÝZ NEDEN ÝSTANBUL’U TERCÝH EDÝYOR?

Tarih, tatil, toplantý, saðlýk ve dini ziyaretler için Ýstanbul’a gelen tüm turistlerin milliyetlerine baktýðýmýzda yüzde 10.1 ile Almanlar ilk sýrada yer alýrken, yüzde 5.6 ile ikinci sýradaki Ýranlýlar’ý yüzde 4.6 ile Amerikalýlar izliyor. Bu misafir oranlarýný sýrasýyla Ýngilizler, Ruslar, Fransýzlar ve Suudi Arabistan’dan gelen misafirler izliyor. Avrupalý ve Amerikalý misafirler genellikle tarihi ve turistik gezi amaçlý gelmesine raðmen, son yýllarda ‘Arap furyasý’ olarak adlandýrýlan Arap misafirlerimizin Ýstanbul’a geliþ sebeplerini ise  þöyle sýralayabiliriz:

- Türk dizilerinin izlenmesi ile Türkiye’ye ilginin artmasý,

- Saðlýk baþta olmak üzere, saç ekimi, estetik operasyon vb konularda Türk saðlýk sektörünün geldiði nokta ve muadilleri olan Avrupa ülkelerinden daha az maliyetli olmasý,

-  Ýstanbul’un alýþveriþ merkezleri konusunda geliþmiþ ve fiyatlarýn Arap ülkelerine göre daha uygun olmasý,

- Türkiye’nin modern bir Müslüman ülkesi olmasý sebebiyle Arap misafirlerin ülkemizde rahat etmesi, dini vecibelerini rahatça yerine getirebilmesi,

- Türk yemeklerinin helal gýda olmasý ve lezzeti ile Arap misafirlerimizin damak tadýna uymasý,

- GCC ve MENA diye adlandýrdýðýmýz, Ortadoðu ve Kuzey Afrikalý yatýrýmcýlarýn Türkiye’ye olan ilgisi dolayýsýyla, Arap turistlerin özellikle Ýstanbul’dan gayrimenkul satýn almasý ile Ýstanbul’a daha çok ziyarette bulunmasý,

- 11 Eylül nedeni ile Amerika ve Avrupa ülkelerinin Arap ülke vatandaþlarýna uyguladýðý vize zorluklarý, Körfez ve Akdeniz kuþaðýndaki diðer turist çeken Arap ülkelerindeki iç karýþýklýklar,

- Ve elbette Türkiye’nin tarihi ve turistik güzellikleri, yeþil alanlara sahip olmasý, Türk hükümetinin Arap dünyasýna her geçen gün daha yakýnlaþmasý ve bazý Araplar için Osmanlý’dan gelen baðlar.

Bizim gözlemlerimiz Arap misafirlerin geniþ oda tiplerini tercih etmeleri, çocuk sayýsýnýn fazla olmasý dolayýsýyla otellerde çocuklara yönelik aktivitelerin artýrýlmasý, þehirde ve ülkede bulunan kutsal yerlerin bir seyahat paketi olarak kendilerine sunulmasý gibi özel çalýþmalar, tekrar ayný tesise gelmeleri için önem arz ediyor. Bu da bize gösteriyor ki Ýstanbul’a gelen toplam misafir sayýsýnda sadece yüzde 20 pay alan tüm Ortadoðulu misafir sayýsýný (Suudi Arabistan, Birleþik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt, Lübnan, Libya, Cezayir, Mýsýr vb) bu gibi kiþiye özel hizmetlerle sayýca yukarýya çekme fýrsatýmýz var.

KONGRE TURÝZMÝ

Özellikle son yýllarda Ýstanbul’da hizmete giren ve dünya ile rekabet edebilecek seviyedeki kongre merkezlerimiz ile 2014 yýlýnda Ýstanbul dünyanýn ilk 10 kongre destinasyonu arasýna girdi. 2014 yýlýnda gerçekleþen 125 uluslararasý kongreye yaklaþýk 55 bin 327 delege katýlým gerçekleþtirdi  ve ekonomiye 138 milyon 317 bin dolarlýk katký saðlandý. Türkiye’de son yýllarda turist sayýsý artmasýna raðmen ortalama kiþi baþý harcama düþüyor ve kiþi baþý 700 dolar olmasýna raðmen; kongre turizmi ile yurtdýþýndan Türkiye’ye gelen misafirlerin kiþi baþý harcamasý ortalama 2.500 dolar. Yaklaþýk 3.5 kat gibi yüksek kiþi baþý harcama gerçekleþtiren kongre katýlýmcýlarý bize gösteriyor ki ülkemize bu kanaldan gelen misafir sayýsýný artýrmak, bu konuda verdiðimiz hizmet kalitesini artýrarak, yurtdýþýndaki tüm organizasyonlara ve fuarlara katýlarak ülkemize büyük uluslararasý kongreleri çekmek önemli.

ALTERNATÝF TURÝZM

 Son yýllarda kongre turizmi, Ýstanbul’un her yýl üst üste turist rekoru kýrmasý, ‘Arap furyasý’ vb sebeplerle yatýrýmcýlarýn iþtahýný kabartarak yeni otel yatýrýmlarýnýn yapýlmasýna ön ayak oldu. Ancak þehirde kongre ve yüksek katýlýmcýlý etkinliklerin olmadýðý dönemlerde yüksek oda arzý fiyatlarýn ve doluluklarýn düþmesine sebep oluyor.

Özellikle son yýllarda yurtdýþýndan gelen Hint, Ýran, Lübnan, Suudi çiftlerin Ýstanbul’un büyülü atmosferinde evlendiklerini ve davetlilerle birlikte yeni bir turizm dalý oluþtuðunu görüyoruz. Artan oda arzýnýn bu tarz evlilik seremonileri ile dünyanýn deðiþik bölgelerinden gelen çiftler ve davetliler ile doldurulabileceði öngörülüyor. Geçen yýl ülkemizde bin yabancý çift evlendi, çiftlerin beraberinde 150 ila 600 davetli getirdiði ve 3 gün 3 gece ülkemizde konakladýðý rakamlara yansýdý. Bu düðünlerin tamamýna yakýný Ýstanbul’da gerçekleþiyor. Buna düðün öncesi ülkemize gelip düðün alýþveriþini de ilave ettiðimizde elde edilen gelir önemli meblaðlara ulaþýyor. Bu konuda yapacaðýmýz yatýrýmlar hýzlý ve kârlý bir geri dönüþ saðlayacaktýr. Düðün turisti yaptýðý alýþveriþler, konakladýðý otelin kalitesi vb sebeplerden dolayý normal turistten 5 kat daha fazla harcama yapar. 

Ýstanbul’un ve Türkiye’nin son yýllardaki popülaritesi; çiftlerin doðumlarýný ülkemizde yapma istekleri, özel günlerin ülkemizde kutlanma talepleri, yine yukarýda sýraladýðýmýz Avrupa ve Amerika’da muadil hastanelerin teknolojileri ile yarýþacak ama daha az maliyetli operasyonlarýn gerçekleþtirilmesi, saç ekimi konusunda ülkemizin geldiði nokta vb saðlýk turizmini de kapsayan faaliyetler, sayýsý artan otellerin doldurulmasý üzerine düþmemiz gereken konularýn baþýnda geliyor.

Transit yolcular için tarihi mekanlar

TBMM’ye baðlý Milli Saraylar ve THY arasýnda imzalanan protokol ile THY’nin transit yolcularýna Ýstanbul ve tarihi mekanlarýmýzla ilgili bilgi sahibi olmalarý, gezip görmeleri için günü birlik Ýstanbul Þehir turlarý saðlanýyor.  Buradaki amaç Türkiye ile tek baðlantýsý transit geçiþ olacak bir turistin Ýstanbul’u görerek etkilenip, merak edip  yüzde 1 dahi olsa ülkemizi görmek için tekrar geri gelmesini saðlamak. Türk Hava Yollarý’nýn geniþ gövdeli uçaklarýnýn bazýlarýnýn isimleri de Dolmabahçe, Yýldýz, Beylerbeyi ve Topkapý’dýr. Ýstanbul dünyanýn baþkentidir ve her daim öyle kalacak. Türkiye’ye gelen turistlerin profilini ve neden ülkemizi tercih ettiklerini iyi bilmemiz gerekiyor.  Turizm gelirlerimizin her geçen gün artacaðýndan ve ülke ekonomimizin güçleneceðinden kimsenin þüphesi olmasýn.

Neden Ýstanbul?

Ýstanbul özellikle son yýllarda Türk ekonomisinin yükselen trendi, tarihi güzellikleri ile Türk dizilerinin de yabancý ülkelerdeki izlenme oranlarýnýn yüksek olmasý sebebiyle, Ortadoðu, Balkanlar ve Doðu Bloku ülkeleri gezginleri tarafýndan görülmesi öncelikli þehirler listesine girdi ve düzenli olarak ziyaretçi sayýsýný arttýrdý. Milli havayolumuz Türk Hava Yollarý’nýn son 10 yýldaki hýzlý ve efektif büyümesi ile dünyanýn en fazla destinasyonuna uçan 1. havayolu olmasý da, milli havayolumuzun hub olarak kullandýðý Ýstanbul’un turist sayýsýný düzenli arttýrdý. Tabii burada Turizm Bakanlýðýmýzýn ve hükümetlerimizin sektöre verdiði destek ve teþvikleri de unutmamak gerekir. Ýstanbul’un ayný anda hem Ýslam hem Hristiyan hem de Musevi dininin izlerini taþýyan bir þehir olmasý da gizemini artýyor, Boðaz’ýn eþsiz güzelliði ve dünyanýn hiçbir yerinde olmayan doðal yapýsý ile misafirlerin hafýzalarýnda unutulmayacak bir iz býrakýyor.