Dünya ve Türkiye turizminin başkenti İstanbul

Ülkemiz turizmi için büyük önem taşıyan İstanbul, kenti ziyarete gelen yerli ve yabancı turistlerin beğenisini kazanan otelleriyle de dikkatleri üzerine çekiyor. Ben de Beyoğlu’nun kalbinde tarihi Pera bölgesinde bulunan İstanbul Rixos Pera’da bir kahve molası verdim ve İstanbul turizmini, yeni otel yatırımlarını, mevcut durumu enine boyuna Rixos Hotels Cluster Satış Pazarlama Direktörü Erol Danacı’yla konuştuk. Genç ve başarılı turizmci Erol Danacı ile sohbetimizde İstanbul’un sadece Türkiye değil, dünya turizm sektörü için önemini irdeledik.,

Dünya ve Türkiye turizminin başkenti İstanbul

CAZİBE MERKEZİ

İstanbul, 3 bin yıl değişik medeniyetlerin başkenti olarak 1600 yıllık geçmişi olan 2 kıtayı birleştiren bir dünya şehridir. Tabii bu zenginlik gezginlerin listesinde İstanbul’un hep ilk sırada yer almasını sağlıyor. İstanbul 2014 yılında 12 milyona yakın yabancı turist ile rekor kırarak dünyada en fazla turist ağırlayan altınca şehir unvanına kavuştu. Bu yılın ilk 10 ayında ise geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 6 artışla 11 milyona yakın misafir ağırlaması ile yeni rekorun sinyallerini veriyor.

ORTADOĞULU  MİSAFİRLERİMİZ NEDEN İSTANBUL’U TERCİH EDİYOR?

Tarih, tatil, toplantı, sağlık ve dini ziyaretler için İstanbul’a gelen tüm turistlerin milliyetlerine baktığımızda yüzde 10.1 ile Almanlar ilk sırada yer alırken, yüzde 5.6 ile ikinci sıradaki İranlılar’ı yüzde 4.6 ile Amerikalılar izliyor. Bu misafir oranlarını sırasıyla İngilizler, Ruslar, Fransızlar ve Suudi Arabistan’dan gelen misafirler izliyor. Avrupalı ve Amerikalı misafirler genellikle tarihi ve turistik gezi amaçlı gelmesine rağmen, son yıllarda ‘Arap furyası’ olarak adlandırılan Arap misafirlerimizin İstanbul’a geliş sebeplerini ise  şöyle sıralayabiliriz:

- Türk dizilerinin izlenmesi ile Türkiye’ye ilginin artması,

- Sağlık başta olmak üzere, saç ekimi, estetik operasyon vb konularda Türk sağlık sektörünün geldiği nokta ve muadilleri olan Avrupa ülkelerinden daha az maliyetli olması,

-  İstanbul’un alışveriş merkezleri konusunda gelişmiş ve fiyatların Arap ülkelerine göre daha uygun olması,

- Türkiye’nin modern bir Müslüman ülkesi olması sebebiyle Arap misafirlerin ülkemizde rahat etmesi, dini vecibelerini rahatça yerine getirebilmesi,

- Türk yemeklerinin helal gıda olması ve lezzeti ile Arap misafirlerimizin damak tadına uyması,

- GCC ve MENA diye adlandırdığımız, Ortadoğu ve Kuzey Afrikalı yatırımcıların Türkiye’ye olan ilgisi dolayısıyla, Arap turistlerin özellikle İstanbul’dan gayrimenkul satın alması ile İstanbul’a daha çok ziyarette bulunması,

- 11 Eylül nedeni ile Amerika ve Avrupa ülkelerinin Arap ülke vatandaşlarına uyguladığı vize zorlukları, Körfez ve Akdeniz kuşağındaki diğer turist çeken Arap ülkelerindeki iç karışıklıklar,

- Ve elbette Türkiye’nin tarihi ve turistik güzellikleri, yeşil alanlara sahip olması, Türk hükümetinin Arap dünyasına her geçen gün daha yakınlaşması ve bazı Araplar için Osmanlı’dan gelen bağlar.

Bizim gözlemlerimiz Arap misafirlerin geniş oda tiplerini tercih etmeleri, çocuk sayısının fazla olması dolayısıyla otellerde çocuklara yönelik aktivitelerin artırılması, şehirde ve ülkede bulunan kutsal yerlerin bir seyahat paketi olarak kendilerine sunulması gibi özel çalışmalar, tekrar aynı tesise gelmeleri için önem arz ediyor. Bu da bize gösteriyor ki İstanbul’a gelen toplam misafir sayısında sadece yüzde 20 pay alan tüm Ortadoğulu misafir sayısını (Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt, Lübnan, Libya, Cezayir, Mısır vb) bu gibi kişiye özel hizmetlerle sayıca yukarıya çekme fırsatımız var.

KONGRE TURİZMİ

Özellikle son yıllarda İstanbul’da hizmete giren ve dünya ile rekabet edebilecek seviyedeki kongre merkezlerimiz ile 2014 yılında İstanbul dünyanın ilk 10 kongre destinasyonu arasına girdi. 2014 yılında gerçekleşen 125 uluslararası kongreye yaklaşık 55 bin 327 delege katılım gerçekleştirdi  ve ekonomiye 138 milyon 317 bin dolarlık katkı sağlandı. Türkiye’de son yıllarda turist sayısı artmasına rağmen ortalama kişi başı harcama düşüyor ve kişi başı 700 dolar olmasına rağmen; kongre turizmi ile yurtdışından Türkiye’ye gelen misafirlerin kişi başı harcaması ortalama 2.500 dolar. Yaklaşık 3.5 kat gibi yüksek kişi başı harcama gerçekleştiren kongre katılımcıları bize gösteriyor ki ülkemize bu kanaldan gelen misafir sayısını artırmak, bu konuda verdiğimiz hizmet kalitesini artırarak, yurtdışındaki tüm organizasyonlara ve fuarlara katılarak ülkemize büyük uluslararası kongreleri çekmek önemli.

ALTERNATİF TURİZM

 Son yıllarda kongre turizmi, İstanbul’un her yıl üst üste turist rekoru kırması, ‘Arap furyası’ vb sebeplerle yatırımcıların iştahını kabartarak yeni otel yatırımlarının yapılmasına ön ayak oldu. Ancak şehirde kongre ve yüksek katılımcılı etkinliklerin olmadığı dönemlerde yüksek oda arzı fiyatların ve dolulukların düşmesine sebep oluyor.

Özellikle son yıllarda yurtdışından gelen Hint, İran, Lübnan, Suudi çiftlerin İstanbul’un büyülü atmosferinde evlendiklerini ve davetlilerle birlikte yeni bir turizm dalı oluştuğunu görüyoruz. Artan oda arzının bu tarz evlilik seremonileri ile dünyanın değişik bölgelerinden gelen çiftler ve davetliler ile doldurulabileceği öngörülüyor. Geçen yıl ülkemizde bin yabancı çift evlendi, çiftlerin beraberinde 150 ila 600 davetli getirdiği ve 3 gün 3 gece ülkemizde konakladığı rakamlara yansıdı. Bu düğünlerin tamamına yakını İstanbul’da gerçekleşiyor. Buna düğün öncesi ülkemize gelip düğün alışverişini de ilave ettiğimizde elde edilen gelir önemli meblağlara ulaşıyor. Bu konuda yapacağımız yatırımlar hızlı ve kârlı bir geri dönüş sağlayacaktır. Düğün turisti yaptığı alışverişler, konakladığı otelin kalitesi vb sebeplerden dolayı normal turistten 5 kat daha fazla harcama yapar. 

İstanbul’un ve Türkiye’nin son yıllardaki popülaritesi; çiftlerin doğumlarını ülkemizde yapma istekleri, özel günlerin ülkemizde kutlanma talepleri, yine yukarıda sıraladığımız Avrupa ve Amerika’da muadil hastanelerin teknolojileri ile yarışacak ama daha az maliyetli operasyonların gerçekleştirilmesi, saç ekimi konusunda ülkemizin geldiği nokta vb sağlık turizmini de kapsayan faaliyetler, sayısı artan otellerin doldurulması üzerine düşmemiz gereken konuların başında geliyor.

Transit yolcular için tarihi mekanlar

TBMM’ye bağlı Milli Saraylar ve THY arasında imzalanan protokol ile THY’nin transit yolcularına İstanbul ve tarihi mekanlarımızla ilgili bilgi sahibi olmaları, gezip görmeleri için günü birlik İstanbul Şehir turları sağlanıyor.  Buradaki amaç Türkiye ile tek bağlantısı transit geçiş olacak bir turistin İstanbul’u görerek etkilenip, merak edip  yüzde 1 dahi olsa ülkemizi görmek için tekrar geri gelmesini sağlamak. Türk Hava Yolları’nın geniş gövdeli uçaklarının bazılarının isimleri de Dolmabahçe, Yıldız, Beylerbeyi ve Topkapı’dır. İstanbul dünyanın başkentidir ve her daim öyle kalacak. Türkiye’ye gelen turistlerin profilini ve neden ülkemizi tercih ettiklerini iyi bilmemiz gerekiyor.  Turizm gelirlerimizin her geçen gün artacağından ve ülke ekonomimizin güçleneceğinden kimsenin şüphesi olmasın.

Neden İstanbul?

İstanbul özellikle son yıllarda Türk ekonomisinin yükselen trendi, tarihi güzellikleri ile Türk dizilerinin de yabancı ülkelerdeki izlenme oranlarının yüksek olması sebebiyle, Ortadoğu, Balkanlar ve Doğu Bloku ülkeleri gezginleri tarafından görülmesi öncelikli şehirler listesine girdi ve düzenli olarak ziyaretçi sayısını arttırdı. Milli havayolumuz Türk Hava Yolları’nın son 10 yıldaki hızlı ve efektif büyümesi ile dünyanın en fazla destinasyonuna uçan 1. havayolu olması da, milli havayolumuzun hub olarak kullandığı İstanbul’un turist sayısını düzenli arttırdı. Tabii burada Turizm Bakanlığımızın ve hükümetlerimizin sektöre verdiği destek ve teşvikleri de unutmamak gerekir. İstanbul’un aynı anda hem İslam hem Hristiyan hem de Musevi dininin izlerini taşıyan bir şehir olması da gizemini artıyor, Boğaz’ın eşsiz güzelliği ve dünyanın hiçbir yerinde olmayan doğal yapısı ile misafirlerin hafızalarında unutulmayacak bir iz bırakıyor.