Dünyayý bu defa Savarona kurtaracak

TÜRK sinemasýnda sürekli ‘bu bir ilk’ deyip dururuz. Üstelik bir de övünç kaynaðý gibi sunarýz. Aslýnda 2014 yýlýnda hala sinemamýz için ilklerden bahsediyorsak, sadece ayýbýný konuþmamýz gerekir. Sinemamýz bir endüstri olsaydý, bu yollarý çoktan alýrdýk. Neyse ki Þahin Michael Derun gibi insanlar yurtdýþýnda edindikleri tecrübelerini, teknik yetersizliklere raðmen kendi yurtlarýnda deðerlendirmek istiyor.

Derun imzalý Uzay Kuvvetleri 2911, Hollywood ve Uzakdoðu sinemasýnýn usta olduðu uzun metrajlý animasyon filmleri alanýnda Türkiye için bir ilk. Konusu da özellikle Japon animelerini andýran bir yapým. Filmin konusunu kýsaca anlatalým: 2911’de Türk Uzak Kuvvetleri’nin (TCG) Savarona adlý uzay gemisi ve mürettebatýnýn yaþadýðý bir serüveni konu alýyor. Görev, ‘9. Sektör’ adý verilen uzayýn henüz keþfedilmemiþ kýsmýndaki bir nebulanýn içinden gaz ve partikül örnekleri toplamak. Murat Kaptan komutasýndaki bilim insanlarýndan oluþan mürettebat Albatros Uzay Ýstasyonu’ndan Savarona Uzay Gemisi’yle ayrýlarak yola çýkar. Basit gibi görünen yolculuklarý, yaþamla ölüm arasýndaki ince bir çizgide savaþa dönüþecektir. Savaþý kazanamazlarsa tüm Güneþ sistemi ve insan soyu da yok olacaktýr. Ýþte bu savaþýn kaderini Murat Kaptan ve mürettebatýnýn amansýz mücadelesi belirleyecektir...

Senarist ve yönetmen Þahin Michael   Derun, alanýnda oldukça tecrübeli. Matrix, Tomb Raider, Star Trek ekibinde yer alan  Derun, büyük Hollywood projelerinde kullanýlan Motion Capture sistemini kullanmýþ. Yani gerçek oyuncularýn hareketlerini, mimiklerini kayda alýp animasyon kahramanlar yaratmýþ. Bizim gibi Star Trek ve Uzay Yolu 1999 gibi dizilerle televizyonun siyah beyaz döneminde ilk bilimkurgu tecrübesi edinmiþ olan insanlar için önemli bir yapým. Her þeyden önce hikayenin geçtiði uzay gemisinin adý Savarona, kaptaný Murat, yardýmcýsý ise Türk kýzý Gaye. Böyle bir durumda bünye alýþmamýþ tabii! Ýzleyici de biraz sallanýyor. Her þeyden önce böyle bir filmin çekilebilmesi çok önemli. Sebeplerini yazýmýzýn baþýnda anlattýk. Gelelim kalitesine: Tamam seyrederken ben de birçok eksiklik gördüm. Animasyon olabilir ama bilimkurgunun kendini ciddiye alan bir yapýsý vardýr. Zaten gerçekliði olmayan bir hikayeyi izleyiciye inandýrmanýz lazým, eðer alttan alta komediye bularsanýz yapýmýn gerçekliðine zarar verirsiniz. Birçok diyalogda bu hata hissediliyor. Uzay gemisinde geçen hikayeyi Türk izleyicisinin içselleþtirebilmesi için sürekli bir gönderme yapmak zorunda hissetmiþ kendini yönetmen. Býçkýn Türk delikanlýsý bir kaptan yaratmýþ ama karakteri yýpratmýþ. Star Trek’in son sinema versiyonunu hatýrlayalým. Genç kaptan Kirk’ü canlandýran Chris Pine öykünün ilk baþlarýnda býçkýn bir delikanlýdýr. Fakat kaptan koltuðuna oturduðunda kiþiliðindeki deðiþimi görürsünüz. Böyle bir karakter geçiþi vardýr. Bizim kaptanýmýz ise hep ergen kalmýþ. Yani senaryo bazýnda karakter oluþumunda kesinlikle problem var. Eðer filmin devamý gelecekse iyi bir senaryo ve karakter çalýþmasý lazým. Bir ilk film olarak hep hatýrlayacaðým ve önemseyeceðim bir yapým Uzay Kuvvetleri 2911 ama daha iyisini yapmak elimizde. Hem Hollywood hem Japon sinemasý büyük bir geçmiþ ve kültür üzerine bu tür filmlerini çekiyor. Biz ise sað olsun Þahin Michael Derun’un kayýðýna binmiþ ve bir ilk yaratma peþindeyiz. Yani her türlü eksiðini kabul ederek seyrettim filmi. Salondan çýktýðýmda bir sonraki macerayý merak ettim. Biraz daha ciddiye alalým, karakterleri oluþturalým. Ýþte o zaman daha saðlam adýmlar atmýþ olacaðýz.

Filmde, oyuncular Gamze Demir (üstte), Rýza Gülmez (ortada) ve Çetin Yeltekin’in mimik ve hareketlerini kaydedip animasyon kahramanlarý yaratan Motion Capture sistemi kullanýldý.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Þahin Michael Derun

Senarist: Þ. M. Derun ve Motion Capture

Oyuncular: Çetin Yeltekin, Rýza Gülmez, Gamze Demir

Yapým: 2013, Türkiye, 90 dakika.