Türk Eðitim Sen, 24 Kasým Öðretmenler Günü dolayýsýyla çevrim içi yöntemle 4 bin 345 öðretmenle "Eðitim Çalýþanlarýnýn Gerçek Gündemi: 24 Kasým Öðretmenler Günü Memnuniyet, Beklenti ve Eðitimi Deðerlendirme-2024" isimli bir anket çalýþmasý gerçekleþtirdi.
Bugün öðretmenlerimizin mevcut koþullardan mutlu olduðunu söyleyemeyiz.
Ankete göre öðretmenlerin %68,3'ü daha iyi þartlarda iþ bulduklarýnda öðretmenliði býrakacaðýný söylüyor. Katýlýmcýlarýn %13,3'ü mesleðiyle ilgisiz ek iþ yapýyor. Öðretmenlerimiz emlakçýlýk, oto alým satýmý, tarýmsal üretim veya ailelerine ait iþletmelerde çalýþarak bütçelerine katkýda bulunuyor.
Katýlýmcýlarýn neredeyse %30'u emeklilik hakký kazandýðýný ancak mevcut maaþýyla emekli maaþýnýn arasýndaki farkýn çok olmasý sebebiyle çalýþmak zorunda olduðunu söylüyor.
Niçin emekli olmak istemediklerine %64,8'i maaþlarýnýn düþmesi ve %27,1'i çocuk okuttuklarý þeklinde ekonomik gerekçelerle yanýt veriyorlar.
Türk Eðitim Sen anketinde karþýmýza çýkan en üzücü sonuç ise çocuðunun öðretmen olmasýný istemeyenlerin oranýnýn %72 olmasý.
Öðretmenlerin birçok sorunu kýsa vadede çözülmeyecek görünüyor ancak mesleki motivasyonlarý artýrýlmak zorunda. Mesleki tükenmiþlikteki artýþ alarm verecek seviyeye gelmiþ durumda.
TÜRKÝYE'DE EÐÝTÝM DÜÞÜNÜRLERÝ
Düþünce dünyamýzda eðitim tartýþmalarýnýn daha çok gündeme gelmesi gerekiyor. 2024 yýlýnýn sonu ülkemizde eðitim alanýna katký saðlayan þahsiyetlerin düþünce dünyasýna ýþýk tutan önemli bir kitabý beraberinde getirdi.
Merhum Prof. Dr. Hasan Bacanlý, eðitim bilimleri ve özellikle de eðitim psikolojisi alanýna emek vermiþ kýymetli bir bilim insandý. Prof. Dr. Akif Kireççi ile hazýrlamaya baþladýklarý "Türkiye'de Eðitim Düþünürleri" kitabý ancak Hasan Bacanlý'nýn vefatýndan sonra yayýnlanabildi.
Eserde Namýk Kemal, Kýnalýzade Ali, Muallim Cevdet, Ziya Gökalp Mustafa Þekip, Hasan Âli Yücel, Nurettin Topçu gibi birçok aydýnýn modernleþme sürecinde eðitim hakkýndaki görüþleri farklý boyutlarýyla yer alýyor.
Dünyada eðitimin nereye gittiði tartýþýlýyor. Dijital çaðda yapay zekâ ve internet teknolojilerinin insanlýðý nereye götürdüðü tartýþýlýrken biz de eðitim mirasýmýzý bilmeli ona göre dosyamýzdaki her baþlýðý geleceðe hazýrlamalýyýz.