Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn, Cumhurbaþkanlýðý 2016 Kültür ve Sanat Ödülleri daðýtým töreninde yaptýðý konuþmanýn “özeleþtiri” boyutunu çok önemli buluyorum. Þunu söylüyor:
“Türkiye geçtiðimiz 14 yýlda, altyapýdan ekonomiye, dýþ politikadan saðlýða kadar pek çok alanda tarihi baþarý hikâyeleriyle doludur. Sadece 2 alanda arzu ettiðimiz seviyeye ulaþamamýþ olmaktan dolayý üzgünüm. Bunlardan biri eðitim diðeri ise kültür-sanattýr. Önümüzdeki dönem, bu iki alaný önceliklerimizin en baþýna çýkartmak mecburiyetinde olduðumuza inanýyorum.”
Doðru, Erdoðan liderliðindeki Ak Parti hükümetleri, 14 yýlda parlak iþler yaptý. Bunu görmemek insafsýzlýktýr.
Ama eðitim alanýndaki sýkýntýnýn en bariz göstergesi 6 bakan deðiþikliðidir. Ak Parti, koalisyon hükümetlerinden rahatsýzdýr, istikrarý hayati önemde bulmaktadýr, bunun için sistemi deðiþtirip, Cumhurbaþkanlýðý sistemine geçmektedir, ama Milli Eðitim gibi, geleneðin çok daha hayati deðerde olduðu bir bakanlýkta, 6 bakanýn deðiþmesine mani olamamýþtýr. Neden, çünkü o alanýn bakanýný bulamamýþtýr. Nokta.
Cumhurbaþkaný'nýn “O alanda baþarýsýzlýðý” kabul etmesi, yeni bir þeyler yapýlabileceði ümidi vermesi bakýmýndan önemlidir. Ben de bir süre önce, bizzat Sayýn Cumhurbaþkaný'na “Bu alanda liderlik yapýn” çaðrýsýnda bulundum. Geçenlerde, Antalya'da sohbet imkaný bulduðum Türkiye'nin bütün ilçelerinin Milli Eðitim Müdürleri de benden, kendileri adýna, Sayýn Cumhurbaþkanýnýn liderliðine yönelik talebi bir kere daha seslendirmemi istediler. Grup grup Beþtepe'de kabul edilmeyi ve eðitim seferberliðinin bu buluþmalarla yürütülmesini talep ettiler.
Hükümet eðitim - kültür açýðýný nasýl kapatacak, henüz bir bilgim yok.
Ama ben, problemin sadece eðitim - kültür alanýyla da sýnýrlý olmadýðýný, aile (aile alanýndaki sancýyý ayrýca konuþmak lazým) ve gençlik alanýnda da sancýlar bulunduðunu belirtme gereði duyuyorum. Biliyorum gençlik alanýnda çok yoðun bir hareketlenme var. Dilerim “Türkiye gençliði”ni kuþatma boyutunda projeler hayata geçer. Ancak meselenin eðitim, kültür, aile ve gençlik alanýný bütüncül tarzda kuþatan, bu arada medya boyutunu dikkate alan bir “Seferberlik” niteliðinde olmasýný zaruri görürüm.
Milli seferberlikse, asýl gerekli olan alan bunlardýr. Türkiye'nin genç nüfusunu, yarýnlarý inþa edecek nitelikte donatmak... Bunun projelendirilmesi. Ak Parti'nin olacaksa hayati misyonu bu alanda gerçekleþecek.
Bir hususun konuþulmasýnda fayda var: Belli ki özellikle Sayýn Cumhurbaþkaný'nýn hassasiyeti ile ve 28 Þubat'ýn tahribatýný tamir etme önceliði ile Ýmam Hatipler alanýnda özel bir yoðunlaþma oldu. Yeni ÝHL'ler açýldý, bazý okullar ÝHL'ye dönüþtürüldü. Gittiðim her yerde ÝHL'lerdeki eðitim kalitesi sorun olarak gündeme geliyor. Herkes “Kalite sorgulamasý bir gün önümüze konur” deðerlendirmesinde birleþiyor. “Proje ÝHL”ler bu sorunu aþma arayýþý olarak görülüyor ama burada da “Proje olmayanlar”daki öðrencilerin geleceði sorun olarak görülüyor.
Bunun yanýnda eðitimin sadece ÝHL eksenli düþünüldüðü gibi bir algýnýn, diðer okullara yönelik ayrýmcýlýk uygulandýðý gibi negatif bir kampanyaya malzeme olarak kullanýldýðýný görmek gerekiyor.
Kimi TV programlarýnda bu alandaki tartýþmalar ÝHL'ye yönelik sorgulamaya dönüþüyor ki, bu da çok hoþ olmuyor.
Cumhurbaþkaný'nýn ve Hükümetin, ülkenin tüm “insan kaynaðý sorunu”nu dikkate almasý ve eðitim politikalarýný ona göre tanzim etmesi beklenir. ÝHL müfredatýnýn ve eðitim kalitesinin de bu hassasiyetle düzenlenmesi, hem ülkenin kaliteli insan kaynaðýna ulaþmasý hem de oraya giden çocuklarýn geleceði açýsýndan hayati önem taþýyor.
Mesele, milli - insani deðerlerin bütün ülke gençliði tarafýndan özümsenmesi boyutuyla da önemli.
Son söz: Ýlk - orta öðretimde18 milyon çocuðumuz gencimiz var. Onlar üzerinden bir rüya görmek lazým Türkiye için. Ýster umut yüklü, ister kabus... 14 yýl sonra yeniden baþarýsýzlýðý konuþma lüksümüz yok.