Türkiye’de senelerdir cari açýk ile yatýyor, cari açýk ile kalkýyoruz. Benim çok güçlü kanaatim bu kavramý, verdiðimiz cari açýðý da, baþka kavramlarda da olduðu gibi, yanlýþ tartýþtýðýmýz.
Bugün Pazar ve cari açýk meselesini, meselemizi eðitim meselemizle birlikte tartýþmak istiyorum.
Ve konuya da bizden deðil, uzaklardan, kuzeyden bir ülke üzerinden, Finlandiya’dan girmek istiyorum.
Finlandiya dendiðinde aklýmýza gelen ilk iki kavram nedir son senelerde?
Eskiden SSCB etkisinde özel bir siyasi rejim ile orman ürünleri ihracatý gelirdi aklýmýza Finlandiya dendiðinde.
Bugünlerde SSCB kalmadý, Finlandiya da AB üyesi oldu.
Ama gündeme taþýmak istediðim iki kavram AB ya da orman ürünleri deðil.
Finlandiya dendiðinde son senelerde akla gelen iki kavram eðitim ve Nokia.
Kapalý bir rejim görüntüsünü senelerce veren Finlandiya son senelerde muazzam, evet muazzam bir atýlým gerçekleþtiriyor.
Eðitim sektöründe tüm dünyanýn dikkatleri bu ülkenin üzerinde çünkü Finlandiya eðitimde devrimsel atýlýmlar yapýyor.
Bu atýlýmlar da sadece bütçeden ya da milli gelirden eðitime daha fazla kaynak ayrýlmasý ile sýnýrlý deðil.
Eðitime yaklaþým deðiþiyor, öðretmen faktörünün önemi daha iyi anlaþýlýyor, eðitimden siyasi hedefler deðil verimlilik artýþý hedefleri bekleniyor.
Eðitimdeki bu atýlým Finlandiya’nýn Nokia gibi bir teknoloji devi üretmesine yol açýyor.
Son iki senedir eðitimde ve Nokia’nýn baþarýlarýnda bir duraklama gözlemleniyor ama bu duraklama sistemin oturmasý, istikrar kazanmasý anlamýnda.
Ve Finlandiya teknoloji aðýrlýklý ürünler üreterek, ihraç ederek milli geliri içinde cari fazla veren bir ülke.
Finlandiya enerji ihracatçýsý bir ülke de deðil, nüfusu altý milyonun altýnda, kiþi baþýna gelir kýrk bin dolara yaklaþýyor ve ekonomisi cari açýk üretmiyor.
Nokia’nýn küresel rekabette daha atak olduðu beþ-altý sene önce Finlandiya’nýn çok önemli cari fazlalarý bile vardý.
Bu iþin sýrrý galiba eðitime yaklaþým ile eðitim çekiþli teknoloji aðýrlýklý üretim ve ihracat.
Gelelim Türkiye’mize.
Bizim ülke cari açýktan çok þikayetçi ama çözüm yolu olarak aklýmýza korumacýlýk, gümrük birliðinden çýkmak gibi saçmalýklar geliyor sadece.
Kimse cari açýk meselesinin uzun vadede çözümünün teknoloji üretimine yönelik eðitimden geçtiðini ve sadece buradan geçtiðini düþünmek bile istemiyor.
Neden mi istemiyor?
Çünkü teknoloji üretecek beþeri sermaye üretmek için eðitim sektörüne verilen hedeflerin deðiþmesi gerekiyor ve biz bunu hiç ama hiç istemiyoruz.