Eðitimde ‘mýþ gibi’ yapmak

Bizim eðitim sistemimiz, anaokulundan doktoraya kadar Brejnev dönemi Sovyetler Birliði  için anlatýlan tren fýkrasýna benzer.

Devlet büyüklerini bir vagona yerleþtirmiþler, pencereleri, kapýlarý, perdeleri sýký sýkýya kapatýp vagonu sesli bir biçimde sallayarak gittiðine inandýrmýþlar büro üyelerini.

Bizim eðitim sistemimizin de özünde bu fýkradan bir farký yok; çok basit bir örnek üzerinden anlatmaya çalýþacaðým.

Üniversitelerimiz yarý doðru bir uygulama yapýyorlar, notlama sisteminde amerikan modelini, çan eðrisi sistemini ve harf cinsinden deðerlendirmeyi benimsiyorlar.

Yarý doðru dedim zira özünde çok etkin ve anlamlý bir sistem olan çan eðrisi sistemini sadece görüntüde uyguluyoruz, özünü ya anlamýyoruz ya da anlamak istemiyoruz.

Ve ortaya bir üniversite sistemi için, bir üniversite hocasý için ayýp denebilecek sonuçlar çýkýyor.

Yazýmýn sonunda söyleyeceðimi hemen söyleyip, konuya gireyim.

Çan eðrisi modelinde, notlarýn harflerle ifade edildiði amerikan sisteminde BÜTÜNLEME SINAVI OLMAZ, bu gerçek iki kere iki dört eder gibi bir gerçektir.

Çan eðrisi sisteminde bütünleme sýnavý yapmak modelin ruhuyla dalga geçmek ya da hiç anlamamýþ olmaktýr.

Bu nispeten yeni sistemde bütünleme sýnavý yapma çok yanlýþ, saçma fikri bizim hakimlerimiz mi çýkardý, YÖK mü çýkardý gerçekten bilemiyorum ama ortaya çýkan sonucun tamamen bir saçmalýk olduðuna hiç ama hiç kuþku yok.

Ve üniversiteler de bu saçma sapan uygulamayý, hiç itiraz etmeden, akademik onurlarýný ayaklar altýna alarak benimsediler.

Çan eðrisi sisteminde, ismi üstünde, notlar bir sýnavda sýnýfýn ortalamasý cinsinden tanýmlanýr, sýnavýn genel ortalamasý düþük ise, her harf deðerlendirmesine tekabül eden nümerik deðerler de düþer ve böylece tüm öðrenciler, bir anlamda, birbirlerinin performansý cinsinden notlanmýþ olurlar.

Bu sistemde, sýnýf ortalamasý düþük sýnav sonuçlarýnda, öðretim üyesi de bir anlamda kendini cezalandýrmýþ olur, sýnýf geçme notu aþaðý çekilir.

Ama ayný listede deðerlendirilecek öðrencilerin bir bölümü bütünlemede baþka sorularla notlanýr, baþka bir ortalama üzerinden harf cinsinden notlar alýrlar ise sistemin ruhu da böylece tecavüze uðramýþ olur.

Ve bizde de, tekrar ediyorum, yargý kararý mý, YÖK kararý mý, bilemediðim bu uygulama üniversite kurumu için büyük bir saçmalýktýr, büyük bir ayýptýr.

Yapýlan þeyin Brejnev’in treninden bir farký yoktur.

Çan eðrisi sistemini sürdürülebilir kýlacak bir yargýcýmýz, bir üniversite sistemimiz yok ise bu sistemden vazgeçmek ve ninemizin notlama sistemine dönmekte, her öðrenciye mutlak not verme anlayýþýna, nümerik notlamaya geçmekte fayda vardýr, bu eski sistem kötüdür ama en azýndan kendi içinde tutarlýdýr, hem çan eðrisi sistemini uygulamak, hem de bütünleme yapmak gibi bir aptallýktan da bizi kurtarýr.

En þaþtýðým þey de koca koca öðretim üyelerinin, profesörlerin, doçentlerin bu saçma sapan karara hiç itiraz etmeden boyun eðmiþ olmalarýdýr.

Bu uygulama bizim üniversite sistemimizin içinde bulunduðu durumun çok tipik bir yansýmasýdýr, bu garabete ses çýkaramayan üniversitelerin baþka konularda da aðýzlarýný açmalarý olanaksýzdýr.

Eðitimde “mýþ gibi yapmak” hiç eðitim yapmamaktan da kötüdür.