19 Mayýs Mustafa Kemal Paþa'nýn Milli Mücadele için Samsun'a adým attýðý gündü. Yeni Cumhuriyet bu önemli günü yaþatmak için Atatürk'ü Anma Gençlik ve Spor Bayramý adýný verdi. Þüphesiz Atatürk ve kurucu kadronun gençlikten beklediði dünyayla her alanda rekabet edebilecek bir vizyondu. Çünkü gençlik bir milletin istikbalinin habercisiydi.
Gençliðin eðitimi meselesinde ise tartýþmalar uzayýp gitmiþtir. Türkiye'de eðitim politikalarý hemen herkesin eleþtirdiði ve kimsenin memnun olmadýðý, alýnan merkeziyetçi kararlarla bütün yurtta ayný müfredatýn sýkýcý bir þekilde uygulandýðý bir yapýda sürüp gitti.
Oysa Cumhuriyet hem yerel deðerlerle donanmýþ bir gençlik hem de dünyayla rekabet edebilecek kadar iyi yetiþmiþ nesiller istiyordu.
Aslýnda hemen hemen birçok ülkede eðitim koþullarýndan memnuniyetsizlik söz konusu. Birçok ülkede zannedildiði gibi üniversiteye veya iyi üniversitelere gitmek çok kolay deðil. Özellikle yüksek gelirli aileler ve orta sýnýflar çocuklarýnýn eðitimi için özel okullarý ve yurtdýþýnda eðitimi tercih ediyorlar. Dar gelirli aileler ise burs programlarýný takip ediyorlar.
Geçtiðimiz 30 yýlda dünyada eðitim alanýnda hareketlilik giderek artmýþtý. Hemen her ülkeden milyonlarca genç farklý bir ülkede eðitim almak ve uluslararasý öðrenci vizyonu kazanmak için yola çýkýyordu.
Covid-19 her alanda olumsuz etkisini gösterdi. Geçtiðimiz iki yýl boyunca öðrenciler eðitim almak istedikleri ülkelere gidemediler. Kayýtlý öðrenciler ya evlerine döndüler ya da hâlâ uzaktan eðitime devam ediyorlar.
Eðitim turizmi diye de adlandýrýlan bu durumu biz, "eðitimde uluslararasýlaþma" kavramýyla üniversitelerimizde sýkça kullanýr olduk. Yan dal, çift ana dal gibi artýk her üniversitemizde bulunan olanaklarýn yaný sýra baþka bir ülkeden üniversiteyle yaptýðýmýz anlaþmalarla çift diploma programlarý yaygýnlaþýyor.
ABD, Ýngiltere, Kanada, Almanya gibi ülkeler Covid-19 sebebiyle uluslararasý öðrenciler için artýk daha pahalý hale gelirken diðer yandan yurt ve kampüs kontenjanýnda azaltma yoluna gidiyorlar.
Türkiye ise uluslararasý öðrenci sayýsýnda önemli bir artýþ yaþýyor. 2023 yýlý için üniversitelerimizin uluslararasý öðrenci hedefi 250 Bin. Yaklaþýk 140 ülkeden ülkemizi tercih eden bu öðrenciler Türkiye'nin dünyaya bakýþýný gösteriyor. Bu fýrsatý deðerlendirmemiz ve öðrenci sayýsýný artýrmakla birlikte nitelikli öðrenciyi getirecek formüller de bulmalýyýz.
Ortaöðretimde ise okul çeþitliliði çok önemli. Türkiye'de uluslararasý öðrenci alan okul sayýsýnda bir artýþ söz konusu. Doðru model Türk eðitimcilerin ve giriþimcilerin dünyada kabul görmüþ müfredatlar ve diploma sistemleriyle MEB programlarýný birlikte uygulayabildikleri okullardýr. Bu okul modelleri Türkiye'deki yabancý ailelerin çocuklarýyla Türk çocuklarýnýn birlikte eðitim görebilecekleri ve dünyaya Türkiye merkezli bakabilecek gençleri yetiþtirebilir.
Osmanlý döneminden Cumhuriyet'e intikal eden yabancý okullarýn sýnýrlý öðrenci kapasitesi bir yana Fransa, Almanya, Ýtalya gibi ülkelerin eðitim bakanlýklarýyla doðrudan iliþkili olmasý ülkemizde zaman zaman tartýþmalara da neden olmaktadýr.
Uluslararasý müfredatý MEB tarafýndan onaylanmýþ TBS okullarý Cambridge A Level ve MEB programýný birlikte uygulayarak bu adýmý atan ilk yerli teþebbüslerden biri. Çok renkli öðrenci potansiyeli ile dünya standartlarýnda eðitim vermekte. Bazý devlet okullarýmýz da IB sistemini uygulayabiliyor. Sýnavla öðrenci alan Ýstanbul Erkek Lisesi, Kabataþ Erkek Lisesi, Kartal Anadolu ÝHL gibi okullarýmýz da çift müfredat uygulayarak yarýnlarýn gençlerini yetiþtiriyorlar.
Bu okullarýn sayýsýnýn artmasý Türk öðrenciler için LGS gibi sýnavlardaki yýðýlmalarý da önleyecektir. Özel ve devlet okullarýnýn bu bakýþla yönlendirilmesi gençlerimizi 21. yüzyýl becerilerine hazýrlamasý son derece önemli.
Ülkemizin önemli potansiyellerinden biri uluslararasý vizyona sahip ilköðretim okullarý, liseler ve üniversitelerdir. Türkiye'nin merkez ülke olma idealinde bu vizyonu son derece önemlidir. Gerek devlet okullarýmýz gerekse özel eðitim kurumlarýmýz uluslararasýlaþmanýn kendi çocuklarýmýz ve gençlerimiz için de yararlý olduðunu daha çok fark etmeli.