Ýþçiler emekli olduðunda kýdem tazminatý ödeniyor. Devlet memurlarýnýn ise emekli olmalarý halinde memuriyet süresindeki çalýþmalarý için emekli ikramiyesi ödeniyor.
Ýþçilere kýdem tazminatý ödenirken bir üst sýnýr bulunmazken, memurlarýn ikramiye ödemelerinde 30 yýl üst sýnýrý bulunuyordu.
Devlet memurlarýna hizmet sürelerinin tamamý 5434 sayýlý Kanun ve/veya 5510 sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun geçici 4 üncü maddesi kapsamýnda geçenlerden emekli, adi malullük veya vazife malullüðü aylýðý baðlanan veyahut toptan ödeme yapýlan asker ve sivil tüm iþtirakçilere, her tam fiili hizmet yýlý için aylýk baðlamaya esas tutarýn bir aylýðý emekli ikramiyesi olarak verilmektedir.
Memurun ikramiyesinde 30 yýl sýnýrý kalktý
5434 sayýlý Kanun veya 5510 sayýlý Kanunun geçici 4 üncü maddesi kapsamýna giren görevlerde geçen her tam fiili hizmet yýlý ile sýnýrlý olarak bu görevlerden ayrýldýklarý tarihteki emeklilik keseneðine esas aylýk tutarý üzerinden ve aylýðýn baþlangýç tarihindeki katsayýlar dikkate alýnarak ödenmektedir.
Verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla süreler dikkate alýnmamaktaydý. Örneðin, 35 yýl çalýþýp emekli olan bir memura en fazla 30 yýl üzerinden emekli ikramiyesi ödenmekteydi.
Bu da memurlara emekli olurken büyük bir haksýzlýk olmasý sonucunu doðuruyordu.
Ancak Anayasa Mahkemesi’nin verdiði kararla memurlara yýlbaþý piyangosu vurdu. Buna göre, “Verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla sürelerin dikkate alýnmayacaðý” hükmü Anayasa Mahkemesi’nden döndü.
AYM ne karar verdi?
Anayasa Mahkemesi 7 Ocak 2015 tarihli resmi gazetede yayýnlanan kararýnda;
Emekli sandýðý Kanununun
A- “.. Verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla süreler... dikkate alýnmaz” ibarelerine iliþkin esas incelemenin “... verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla süreler...” ibaresi ile sýnýrlý olarak yapýlmasýna oybirliðiyle,
B- “...verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla süreler...” ibaresinin Anayasaya aykýrý olduðuna ve iptaline oyçokluðuyla,
C-”.. verilecek emekli ikramiyesinin hesabýnda 30 fiili hizmet yýlýndan fazla süreler..” ibaresinin iptali nedeniyle uygulanma olanaðý kalmayan bu ibareden sonra gelen “...ile...” sözcüðünün de 30.3.2011 günlü 6216 sayýlý Kanunun 43. maddesinin (4) numaralý alt fýkrasý gereðince iptaline oybirliðiyle,
Karar vermiþ oldu.
Artýk 30 yýldan daha fazla hizmeti olan memurlara tüm süreler için ikramiye verilecek.
Anayasa Mahkemesi’nin verdiði gerekçeli karar 7 Ocak 2015 tarihli Resmi Gazete’de yayýnlandýktan sonra emekli ikramiyelerinin hesaplanmasýna iliþkin 30 yýllýk sýnýr kaldýrýlmýþ oldu ve bu tarihten sonra emekli olacak olanlar 30 yýl üzeri hizmetleri karþýlýðýnda emekli ikramiyesine hak kazanabilecek.
Anayasa’nýn 153 üncü maddesinde; “Anayasa Mahkemesi’nin kararlarý kesindir. Ýptal kararlarý gerekçesi yazýlmadan açýklanamaz. ............ Ýptal kararlarý geriye yürümez” hükmüne yer verilmiþtir. Buna göre de, geçmiþte emekli olmuþ, ikramiyesini almýþ emekli devlet memurlarý Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararlarýndan yararlanamayacak.