Dün Cumhuriyetin ilanýnýn 99. yýldönümüydü. Kuruluþunun deðil ilanýnýn 99. Yýlýydý.
Çünkü cumhuriyet ilan edilmiþti ancak cumhuriyete 1950 yýlýnda ancak geçilebildi. Ondan önceki dönem tek parti dönemidir ya da baþka bir ifadeyle CHP'nin saltanat dönemidir. Ne ikinci bir partiye izin verilmiþtir, ne farklý düþüncelere imkân tanýnmýþtýr!
CHP bu dönemde cumhuriyetin fabrika ayarlarýný belirleyen 1924 anayasasýnýn ayarlarýný bozarak halkýn inanç deðerleriyle barýþýk olmayan zihniyetini dayatmýþtýr.
O sebeple de CHP millet nezdinde kabul görmemiþ ilk serbest seçimlerde muhalefete mahkûm olmuþtur.
1950'den bu yana CHP karþýtý partiler iktidar olmuþ ancak bürokrasideki CHP hâkimiyeti bir vesayet þeklinde devam etmiþtir.
Vesayet sistemi 1960 da 1971'de 1980'de 1997 de silahlý ve postmodern darbelerle yönetime el koymuþtur.
Darbecilerin hepsi hariçteki küresel vesayet güçlerinin elinde birer oyuncak ve kukla görevi yapmýþlardýr.
Bütün darbelerin hedefinde milletin inanç deðerleri vardýr. Bin yýl Ýslam'ýn sancaktarlýðýný yapmýþ bu milletin tekrar milli bilince kavuþmasý vesayetçileri ürkütmüþtür.
Ülkenin milli sanayie yönelmesi ve halkýn öz kültürüne sahip olmasý sürekli engellenmiþtir.
Ve maalesef ülkenin kalkýnmasý milli sanayi sahibi olmasý ve öz kültürüne dönmesinin önündeki engelleyici zihniyet sürekli kendisini göstermiþtir.
Bu zihniyetin siyasetteki temsilcisi CHP'dir ama medyada da akademide de sivil toplum örgütlerinde de etkin temsilcileri vardýr.
Bu zihniyetin vesayetini kýrma baþarýsý Baþkan Erdoðan yönetimine aittir.
Bu zihniyet Baþkan Erdoðan'ý da devirmek için yargý darbesinden kanlý darbe giriþimlerine kadar her yolu denemiþtir.
Baþkan Erdoðan, vesayet sisteminin tüm hamlelerini boþa çýkardýðý gibi baþkanlýk sistemine geçerek ortadan kaldýrmayý da baþarmýþtýr.
CHP zihniyeti artýk bürokrasiden de yargýndan da medyadan da STK'lardan da büyük ölçüde temizlenmiþtir.
Baþkan Erdoðan'a olan CHP düþmanlýðýnýn temelinde de bu gerçek vardýr.
Baþkan Erdoðan liderliðindeki Türkiye, tartýþmasýz bölgesel güç ve birçok alanda da küresel güç haline gelmiþtir.
Tüm dünyada pandemi ve savaþýn getirdiði ekonomik dalgalanmalar sebebiyle Türkiye'de de ayný dalgalanmalar yaþanmakta muhalefet de hükümeti ekonomi kartýyla vurmaya çalýþmaktadýr.
Evet, tüm dünyada olduðu gibi Türkiye'de de pahalýlýk vatandaþý olumsuz etkilemektedir. Ancak Türkiye takip ettiði denge politikasý sayesinde doðu ile batý arasýnda köprü olma baþarýsýný göstermiþ, alt yapýsý tamam olduðu için de ilk iki çeyrekte yüzde 7'nin üzerinde büyüme kaydetmiþtir.
Baþkanýn söylediði gibi bu ekonomik dalgalanma geçicidir, Türkiye bunu da atlatacaktýr. Çünkü bu dalgalanmaya raðmen büyük projeler devam etmekte, üretim her geçen gün artmakta ve hükümet yeni hamlelerle gücüne güç katmaktadýr.
Ýþte muhalefetin toplanýp toplanýp daðýldýðý daha bir aday bile tespit edemediði bu ortamda evvelki gün Ankara'da yapýlan "AK Parti Türkiye Yüzyýlý Tanýtým Toplantýsý"nda Baþkan Erdoðan cumhuriyetin ikinci yüzyýlý vizyonunu açýkladý.
Türkiye Yüzyýlý'nýn, sürdürülebilirlik, huzur, baþarý, güven, istikrar, üretim, verimlilik, dijital, iletiþim, bilim, teknoloji, barýþ, haklýlýk, þefkat, istiklal, istikbal ve gençlerin yüzyýlý olacaðýný ilan etti.
Özellikle aradaki gösterilerle verilen mesajlar dikkat çekiciydi.
Tek parti döneminde silah sanayii mimarlarýndan Þakir Zümre'nin hatýrlatýlmasý, CHP zihniyetinin kapattýðý silah ve mühimmat fabrikasýnýn kumbara ve soba üretmeye mahkûm edilmesini gösteren kýsmý herkes anladý mý bilmem ama bana çok þey hatýrlattý.
Mesela Vecihi Hürkuþ'un, Nuri Demirað'ýn uçak fabrikalarýnýn nasýl engellendiðini hatýrlattý. Mesela Nuri Kýlligil paþanýn silah ürettiði fabrikanýn paþayla birlikte nasýl patlatýldýðýný hatýrlattý.
Hepsi tek parti döneminde milli sanayie nasýl engel olunduðunu gösteren çok acý geliþmelerdir.
Mesela Vecihi Hürkuþ'un gayretlerine ve engellenmesine kýsaca temas edelim.
Vecihi Hürkuþ Ýzmir Tayyare Okulunda görevliyken 1924 senesinde Yunanlýlardan kalan hurda uçak malzemeleriyle 14 ay gibi kýsa bir sürede Vecihi-KXI adýyla ilk yerli uçaðýný üretti. Ancak devlet kontrol edecek personeli olmadýðý gerekçesiyle uçuþuna izin vermedi!
Sonra yetkililer dediler ki, 'Tayyarene güveniyorsan uçuþunu yaparsan sertifikayý vermek zorunda kalýrýz.'
Bunun üzerine 28 Ocak 1925'te Vecihi-KXI ile havalanan Vecihi Hürkuþ 15 dakika süren baþarýlý bir uçuþ yaptý. Ancak izinsiz uçtuðu için para ve ev hapsiyle cezalandýrýldý!
Bu duruma üzülen Vecihi Hürkuþ ordudan ayrýldý.
Uzatmayalým Milli Savunma Bakanlýðý'nýn Tayyare Onarým ve Motor AÞ (TOMTAÞ) Almanya'nýn Junkers uçak firmasýyla Kayseri'de ortak fabrika kurmuþtu. Bu firmada çalýþan Vecihi Hürkuþ önce Almanya'ya gitmiþ sonra Kayseri'ye dönmüþ ve tamamý yerli olmasa da 1927 de ortak üretim yapýlmýþ ve üretilen o uçak Ankara Kayseri arasýnda yolcu taþýmýþ. Fakat bir sene sonra þirket kapatýlmýþ!
Vecihi Hürkuþ vazgeçmedi, Kadýköy'de kiraladýðý bir kereste dükkânýnda iki makinist iki marangoz ile Vecihi XIV adýyla üç ayda yeni bir uçak üretti. 27 Eylül 1930'da Fikirtepe'de büyük bir kalabalýk ve gazeteci topluluðu önünde ilk uçuþunu gerçekleþtirdi. Uçuþ sertifikasý almak için Ankara'ya kadar uçmuþ ve Hipordom'a inmiþti. Ýktisat Bakanlýðý teknik vasýflarýn tespit edecek personel bulunmadýðý için sertifika vermemiþ ödüllendirilmesi gereken bu kahramanýn uçaðýna izinsiz uçtuðu için el konmuþtu!
Fevzi Çakmak'ýn yardýmýyla uçaðýný geri almýþ parçalara ayýrmýþ trenle Çekoslovakya'ya götürüp yeniden monte etmiþ 23 Nisan 1931 tarihinde test uçuþu yapmýþ Çek yönetimi 'dünyanýn en iyi spor uçaklarýndan biri' notuyla lisans vermiþti. Lisanslý uçaðýyla Türkiye'ye dönmüþ bir pilotluk okulu açmýþ 12 öðrenci yetiþtirmiþ; Nuri Demirað'ýn baðýþýyla Nuri adýyla bir uçak yapmýþ kendi ürettiði diðer dört uçak olmak üzere 30 Aðustos 1933'te 5 uçaktan oluþan bir filo halinde gösteri uçuþu düzenlemiþ halk çýlgýnca alkýþlamýþtý!
Ne mi oldu?
CHP zihniyeti diploma denkliði için yaptýðý talebi reddetti, o da pilot okulunu kapatmak zorunda kaldý!
Vecihi Hürkuþ yýlmadý 1937 de Almanya'ya gitti ve 4 yýllýk mühendislik fakültesini pratik bilgilerinin de faydasýný görerek 2 senede bitirdi 27 Þubat 1937'de Tayyare Makine Mühendisi olarak yurda döndü. Ama CHP yönetimi, tek baþýna uçak bile üretebilen bu kahramanýn diplomasýný, iki senede mühendis olunmaz diyerek kabul etmedi. Ancak Danýþtay kararýyla denklik saðlayabildi. THK'ye döndü ama Van'a sürüldü!(Nuh Albayrak, Darbeden Beter Vesayetler sh.293-298)
Ýþte CHP zihniyeti budur.
El üstünde tutmasý gereken böylesi bir dehayý engellemek için elinden geleni arkasýna koymamýþtýr.
Sadece Vecihi Hürkuþ deðil, bir uçak filosu üreten Nuri Demirað, silah üretip ihraç eden Nuri Kýllýgil ve silah ve mühimmat üreten Þakir Zümre gerçeði var ki onlarýn baþýna gelenleri okuyanlar 'bu kadar da olmaz' der. Ama oldu!
CHP tek parti döneminde bunlarý yaparken, Cumhuriyet ilanýnýn 99. yýldönümünde ilk yerli otomobil TOGG'un banttan indirilmesi bugüne kadar yapýlan kutlamalarýn bence en anlamlýsý olmuþtur!
Tabii ki anlayana!