Akdeniz'de bir hurma aðacýnýn altýnda, gölgesi denize vuran bir bebek düþtü hayalime… Nereden bilebilirdim ki o bebek ta uzaklardan hem de çok uzaklardan, Meksika’dan gelecek ve elimi tutacak mini minnacýk parmaklarýyla, pespembe, yumoþ yumoþ, pamuk pamuk yanaklarýyla, zeytin gözleriyle...
Ve onunla Akdeniz'de dolaþtýk, kalp kalbe konuþtuk, birbirimizin dilini bilmiyorduk ama yürektendi bakýþýmýz birbirimize, uzaklar yakýndýr dercesine baktýk, anlaþtýk ben ona ülkemizin güzelliklerini anlattým, þimdi ailesiyle gezip gördüðü keþfeden bebek gözleriyle baktýðý yerlere eminim ki büyüdüðünde gelecek ve onunla bakýþma buluþma el ele verme anýmýzý hatýrlayacak...
Bienvenidos a Turquia (Türkiye’ye hoþ geldiniz)
Ýstanbul’dan çýktýðýmýz yolculukta, Efes, Kuþadasý, Denizli, Pamukkale’yi geride býraktýk. Antalya ve sonrasýnda Kapadokya’ya devam edecek turumuzda Ýsabel Liam, 6 aylýk tatlý mý tatlý bir kýz bebek. Meksika’dan ülkemize gelen en genç turist ve yol arkadaþým…
Paraguay, Arjantin, Brezilya, Kolombiya gibi Latin ülkelerinden gelen turistlerle Türkiye’nin eþsiz güzelliklerine tatil tadýnda kültürümüzden gezilip görülecek yerlerimize, antik kentlerimizden denizimize Türkiye’mizin eþsiz güzelliklerini, efsanevi Türk misafirperverliðimizi, birlikte paylaþtýk.
Tüm Latin Amerika pazarýnýn yaklaþýk yüzde 70’lik pazar payýna sahip, aðýrlýklý olarak kültür turlarý planlayýcýsý ve uygulayýcýsý olan ve Antalya’ya ilk Brezilyalý turistleri getiren Honest Travel Group Yönetim Kurulu Baþkaný Cengiz Deveci’yi gönülden kutluyorum. Türkiye’ye turist gelmiyor diyenlere inat Türkiye’ye turist geliyor hem de çok uzaklardan dedirttiði için yaþadým, gezdim, gördüm. Latin Amerika pazarýnýn Türk turizmi ve ekonomisine katkýlarýný genç ve baþarýlý turizmci Cengiz Deveci’ye sordum.
Öncelikle gururla ifade edip yazmalýyým ki Sayýn Cumhurbaþkanýmýz Recep Tayyip Erdoðan’ýn Latin Amerika ülkelerine yaptýklarý ziyaretler neticesinde geldiðimiz noktada, Latin Amerika’da turist gönderme potansiyeline sahip tüm ülkelerle karþýlýk olarak vizeler kaldýrýlmýþ ya da online vizeye dönüþtürülmüþtür. Cumhurbaþkanýmýz liderliðinde devlet büyüklerimizin bu hususta göstermiþ olduðu duyarlýlýk ve Latin Amerika ülkeleri ziyaretleri turizmimiz adýna olumlu yönde çok önemli bir yol açmýþtýr.
Yýl 2010, THY Brezilya’nýn Sao Paulo þehrine baþlayan uçak seferleriyle canlanan ve deðer bulan süreklilik saðlayan bir turizm pazarý.
Bakýn Cengiz Deveci Latin Amerika pazarýný nasýl deðerlendiriyor:
“Brezilya’dan gelen toplam turist sayýsý 20 bin iken bu rakam ilerleyen yýllarda yýllýk bazda 135 bine kadar çýktý. Bugün, Latin Amerika’dan turist gönderme potansiyeline sahip tüm ülkelerle karþýlýklý vizeler kaldýrýlmýþ ya da online vizeye dönüþtürüldü. Bugün THY Latin Amerika’da 6 büyük þehre direkt uçuyor. Bunlar Sao Paulo, Buenos Aires, Bogota, Havana, Panama ve Caracas’dýr. Ýlerleyen zamanda Mexico City hattý da açýlacak. Benim her zaman dediðim, 1 Latin Amerikalý turist 10 Balkan turiste bedeldir. Kiþi baþý harcamasý ülke bazýnda deðiþmek üzere 800-1.000 dolar arasýnda. Ülkemizde yaþanan dolar/TL paritesindeki artýþ ile 2 sene önce 1.600-2.000 TL olan harcama bugün 3.500 TL’ye kadar çýkmýþtýr. Bu da ülkeler/pazarlar harcama sýralamasýnda ilk 3 pazar arasýnda yerini korumaktadýr. Otellerde yüzde bazýnda çok büyük bir rakama sahip olmamasýna raðmen, otel kiþi baþý harcama bazýnda yüksek deðere sahip olan Latin Amerikalý turistler Ýstanbul, Kapadokya, Antalya, Pamukkale, Kuþadasý baþta olmak üzere tüm kültür miraslarýmýzý ziyaret etmektedirler.
Pazarýn yüzde 80’ine sahip olduðumuz ve ayný zamanda vatandaþý olduðum Meksika bizim için önemli bir yer tutuyor. Bu ülkeye uçuþlarýn Mart 2018’de baþlanmasý için çalýþmalar devam ediyor. Gerek Mexico City’nin 2.250 metre deniz seviyesinden yüksekliðe sahip olmasý, gerekse THY’nin elinde bulunan uçaklar tam kargo kapasitesiyle menzile varamayacak olmasý uçuþu zorlaþtýrýyor. Ancak THY yetkileri ile yapmýþ olduðumuz görüþmeye istinaden, arada 1 durak noktasý ile uçuþu gerçekleþtirmek mümkün olacak. Bu ara noktanýn Dominik Cumhuriyeti’nin baþkenti Santo Domingo olmasý muhtemel. Bu hatta þu anda British Airways ile partnerliðimiz artarak sürüyor.
Latin müþterilere Antalya’yý tanýtmak tabii ki de kolay olmadý. Meksika’nýn Cancun, Merida, Playa del Carmen, Acapulco, Brezilya’nýn Rio De Janeiro, Florianapolis, Küba’nýn Varadero gibi dünyanýn en iyi plajlarýna sahip þehirleri var iken neden Antalya diye sorabilirsiniz. Biz ülkemizin deðerlerini en iyi þekilde temsil etmeye baþ koymuþ bu ülkenin dýþ yüzleri turizmciler olarak güzel olaný tanýtmak görevimiz. Bu sevdamýz 2013 yýlýndaki tanýtýmlarýmýz neticesinde baþladý. Antalya’nýn ismini tüm Latin Amerika’ya yaydýk. 4 senedir baþarýyla yürüttüðümüz çalýþmamýzla Antalya artýk talep edilen bir destinasyon haline geldi.
Ülkemizi diplomatik anlamda tanýtmak için Eylül 2016’da Meksika’da görevde bulunan Latin Amerika ülkelerinden Guatemala, Panama, Uruguay, Jamaika, Paraguay, Arjantin büyükelçilerini ve eþlerini ülkemizde aðýrladýk. Buradaki tek amacýmýz ülkemizin dýþ medyada çýkan haberler gibi güvensiz bir yer olmadýðýný göstermekti. Büyükelçilerimiz en iyi þekilde döndüklerinde ülkemizde yaþadýklarýný anlattýlar. Yapmýþ olduðumuz araþtýrmaya göre mutsuz ayrýlan turist, bunu 11 kiþi ile, mutlu ayrýlan turist 4 kiþi ile paylaþýyor. Bugüne kadar toplam 100 bin turist aðýrlayan bir firma olarak umuyorum 400 bin kiþiye sesimizi duyurabilmiþizdir.”
Ýsabel bebek, nazar boncuklu altýn kolyesiyle anne ve babasýnýn gözlerindeki mutlulukla aslýnda tüm dünyaya en güzel mesajý veriyordu, Türkiye dünyada tatilin merkezidir…