Entelektüelliðin olmazsa olmazý Recep Ývedik düþmanlýðý

‘Recep Ývedik 5’ bütün zamanlarýn en iyi giþe açýlýþýný yaptýðý için herkes verdi veriþtirdi. Neredeyse filmi sevmek ve gülmek cahilliðin belirtisi olarak gösteriliyor. Tabii ki baþtan aþaðý yanlýþ bir kaný...

Bu ülkenin en büyük derdi entelektüel sýnýfý. Bu entelektüel sýnýftan olduðunu kanýtlamak için kendi kimliðini yok saymak ve güya uzman olduklarý konularda bile insanlarý yanlýþ yönlendirmek en çok rastlanan tavýr. Bu yazýnýn asýl konusu ‘Recep Ývedik 5’, peki nereden geldik entelektüelliðe, bu ülkenin genelinin cahil olduðu yakýþtýrmasýna. Yýllardýr ‘Recep Ývedik’leri seyrederim. Ýlk kez 2007 yýlýnda vizyona girdiðinde kimse böyle büyük bir beðeni toplayacaðýný tahmin etmemiþti. Fakat Recep Ývedik’i yaratan Þahan Gökbakar ile yönetmen kardeþi Togan Gökbakar çok zor bir þeyi baþardý. Her filmle üstüne koydular. Halbuki devam filmlerinin orijinal hikayeden iyi olduðu az görülmüþtür. Ýkili deðil Türk sinemasýnda dünya sinemasýnda bile zor görülen bir baþarý sergiledi. ‘Recep Ývedik’in baþarýsý sadece giþe sayýsýnda deðil aslýnda. Bence onun bu kadar köklü tartýþmalara sebep olmasýnýn asýl nedeni Türk entelektüelinin kompleksinde yatýyor. Kýsaca insanlar entelektüel olduðunu kanýtlamak için ‘Recep Ývedik’i aþaðýlýyorlar. Sanki Ývedik’e laf söyleyince onu seven ve ona gülen yýðýnlarla aralarýnda bir mesafe koyuyorlar. Hayali bir sýnýf yaratýyorlar.

ÖN YARGILI KRÝTÝKLER

Film vizyona girdikten sonra eleþtirilere þöyle bir baktým. Ýnanýn aslýnda filmin özüyle ilgili diþe dokunur bir eleþtiri bulamadým. Sürekli bir önyargý tekrarý. Efendim ‘Recep Ývedik’ banalmýþ, kadýn düþmanýymýþ, küfürbazmýþ. Bu eleþtirilerin hiçbiri dürüst deðil. Çünkü bu eleþtirileri sayfalarýna taþýyanlar Sacha ‘Baron’un Borat’ýný, Adam Sandler’ýn ‘Zohan’a Bulaþma’sýný, Seth Rogen’in ‘This is The End’ini veya Jim Carrey’nin ‘I Love You Phillip Morris’ini bayýla bayýla seyrediyorlar. Bu filmlerin hepsinde görmek istiyorsanýz cinsiyetçi bir yaklaþým, küfür ve her türlü kaba espri var. Peki bunlarý kabul eden, methiyeler düzen kalemler ‘Recep Ývedik’e niye bu kadar düþman? Halbuki komedi türünü bilen birisi ‘Recep Ývedik’in çok da farklý veya alýþýlmadýk bir þey yapmadýðýný anlar. Komedinin en güçlü damarý ‘köyden indim þehire’ durumudur veya taþralýnýn burjuvaya dersini vermesidir bilindik komedinin bir yolu. Recep Ývedik’te ise bu varoþtan çýkan adamýn pilates yapmasýyla çözülmüþ.

TURÝST ÖMER’DEN RECEP ÝVEDÝK’E

Eðer önyargýlarýnýzý bir kenara býrakýrsanýz Sadri Alýþýk’ýn ‘Turist Ömer’i veya Feridun Karakaya’nýn ‘Cilalý Ýbo’sundan çok da farklý deðildir Recep Ývedik. Hepsi mert, taþralý veya fakir sýnýfa ait burjuvaya kafa tutan karakterlerdir. Diyeceksiniz ki Turist Ömer küfretmezdi. Evet o zamanlar tribünler kravat takan adamlarla doluydu. Köyden kente göçün ilk zamanlarýydý, kentli kültürüne baskýn gelen varoþlar yerine ezilmiþliðini arabeskle dillendirme çabasýndaki gecekondu bölgeleri vardý ve Ýstanbul’un nüfusu sadece 1 milyondu. Gelelim ‘Recep Ývedik’in giþe hasýlat meselesine... ‘Recep Ývedik 5’i dört günde 1 milyon 890 bin 410 kiþi izledi. Bu giþede gelmiþ geçmiþ en iyi açýlýþ. Kimileri bunu filmin bir gün erken yani perþembe günü vizyona girmesine baðlýyor. O zaman filmin pazar günü 652.711 giþe rakamý ile tüm zamanlarýn tek gün seyirci rekorunu kýrmasýna ne diyeceðiz? Bazýlarý yüksek giþe hasýlatýnýn sebebi olarak 1326 salonda vizyona girmesini gösteriyor. Bu yüzden de filmi eleþtirenler var. Ýyi de bu filmin içeriðiyle ne kadar alakalý? Yani sinema salonlarýndaki tekelleþmenin sebebi mi ‘Recep Ývedik’? Burada rekabet kuruluna laf söyleyemeyenler ‘Recep Ývedik’e sallayarak rahatlýyorlar. Bu insanlar hiç mi düþünmüyorlar o her yýl açýklanan ve birbirlerine girdikleri Sinema Destekleme Fonu, Recep Ývedik ve birkaç giþe rekortmeni film olmasaydý yok olurdu. Her yýl almak için kavga ettiðiniz o paralar ‘Recep Ývedik’lerden geliyor. Bütün bunlara raðmen ‘Recep Ývedik’i sevmemek tabii ki suç deðil. Gülmüyorsanýz gülmüyorsunuzdur. Ama gülenleri niye aþaðýlýyorsunuz? Yani bu ülkede daha komik kaliteli filmler üretiliyor da ‘Recep Ývedik’ mi onlarýn önünü kesiyor? Komik olmayýn býrakýn komikliði ‘Recep Ývedik’ yapsýn.