Partiler milletvekili aday listelerini YSK’ya teslim ettiler. Listeye girenler, liste dýþý kalanlar; sevinenler, üzülenler; yeni heyecanlar, yeni baþlangýçlar…
Siyasetçinin doðasýnda hep ileriye doðru yürüme hissiyatý var, siyasetin doðasýnda ise bitmeyen bir deðiþim olgusu…
Hep söylenir siyaset bayrak deðiþimidir diye… Gelenler birilerinin yerine geldiklerini unuttuklarý için, yeni gelenlerin kendi yerlerini alacaklarýný hesaba katmazlar. Oysa bayrak deðiþimi ve yenilenme olmadan siyaset ayakta kalamaz. Siyasetin doðal kanunlarýna direnmeyen partiler kendilerini yenileyebildikleri oranda umut olmayý koruyabilirler ve topluma heyecan verebilirler.
AK Parti’nin (bu dönem listeye girmeyenlerle birlikte) 800’e yakýn eski denebilecek milletvekili var. Yüzlerce belediye baþkaný, yüzlerce il baþkaný, gençlik ve kadýn kollarý baþkaný… Büyük ve uzun soluklu bir siyasi hareket olunca bayrak deðiþimine katýlanlarýn sayýsý da artýyor.
Bir partinin siyasi deðiþimi kadro deðiþimini de beraberinde getirir. Bu deðiþim, kadro dýþý kalanlarýn siyasetdýþý kalmasý anlamýna gelmez. Siyasetin ve devlet yönetiminin farklý kademelerinde farklý tecrübe ortamlarýnda misyon yüklenen büyük bir ekip üretmek anlamýna gelir.
Örneðin AK Parti’nin milletvekili listeleri ciddi oranda deðiþmiþ ama eski vekiller bünye içinde çok hayati roller oynamaya devam etmiþtir.
AK Parti’nin ilk dönemde 363 milletvekili vardý 2007 seçimlerinde bu milletvekillerinin 203’ü liste dýþý kaldý veya seçilemedi. 23’üncü dönemdeki 341 milletvekilinin 205’i seçilemedi. 24’üncü dönemdeki 327’i milletvekilinin 215’i, 25’inci dönemdeki 258 milletvekilinin 61’i yeni dönemde seçilemedi veya liste dýþý kaldý.
Bu dönemde AK Parti’nin 317 milletvekilinin 148’i listelerde yer almadý.
AK Parti’de bir kiþinin listeye girememesi ilelebet bir daha girmeyeceði anlamýna gelmez. Örneðin bu seçimde geçmiþ dönemlerde milletvekili olan ve sonrasýnda liste dýþý kalan 31 eski milletvekili yeniden aday gösterildiler.
Bazý eski milletvekilleri halihazýrda bakan yardýmcýlýðý, yönetim kurulu üyeliði, il baþkanlýðý gibi görevler yürütüyorlar.
Sistem her zaman aþaðýdan yukarýya tek yön dikey bir þekilde çalýþmýyor. Bazen çift yönlü hareket ediyor. Bir dönem milletvekili olup sonra þehrinde kadýn kollarý baþkaný, il baþkaný olan siyasetçiler var. Teþkilatlardan vekilliðe, vekillikten teþkilatlara, sonra tekrar vekilliðe doðru böyle bir hareketin olmasý çok anlamlýdýr.
Bunu þunun için vurgulamak gerekir: Bazý milletvekilleri listeye girmediðinde “acaba ne yanlýþým var da liste dýþý kaldým” gibi yanlýþ bir psikolojiye kapýlabiliyor veya çevresinin baskýsý altýnda kalabiliyor. Oysa bu tamamen parti yönetiminin ve liderliðinin bir planlamasý, ülke ve parti menfaatleri çerçevesinde bir tanzimata gitmesidir.
Cumhurbaþkanýmýz Erdoðan AK Parti listelerinde çok kritik bir stratejik karar vermiþ görünüyor. Baþbakan dahil bakanlarýn büyük bir kýsmýnýn listelerde yer almasý Meclise ve AK Parti’nin milletvekili grubuna aðýrlýk vermek anlamýný taþýyor.
Parti manifestosunda vurgulanan Güçlü Meclis-Güçlü Hükümet ifadesinin bir slogan olmaktan öte hayata geçirilmesi gereken hayati bir durum olduðunu böylece ortaya koymuþ oluyor.
Meclis grubu zayýf kalýrsa Cumhurbaþkaný seçilmek tek baþýna muhtemel sýkýntýlarý ortadan kaldýrmaz. Cumhurbaþkanýnýn arkasýnda güçlü meclis grubu olmalýdýr.
Erdoðan verdiði bu stratejik kararla tüm aðýr toplarý listelere koydu, seçmene “AK Parti Meclis’i önemsiyor siz de önemseyin” mesajý verdi. Kendisi Meclis grubuna önem vermeyen bir liderin halktan Meclis grubuna güçlü destek beklemesi anlamlý olmazdý.
Cumhurbaþkanýmýzýn da belirttiði gibi 26’ncý dönem milletvekilleri Kurucu ve Gazi Meclis’in ikinci bir kez tarih yazmasýnda önemli bir misyon icra etmiþlerdir.
15 Temmuz kalkýþmasýna karþý hayatýný ortaya koyan, anayasa deðiþikliðiyle Cumhurbaþkanlýðý hükümet sistemine zemin hazýrlayan, milletimiz için çok önemli kanunlarý yasalaþtýran bu Meclis büyük bir alkýþý hak ediyor.