Þiddet, çok belirgin biçimde hortlamýþ durumda. Bir hayalet gibi geziyor. Her gün farklý þehirlerimizde ortaya çýkýyor. Polisi býçaklayan, aileyi kurþunlayan, annesini boðan... Ýstanbul, Balýkesir, Konya ve Adana'da oluyor bunlar.
Birinci örnek olay: "Balýkesir'in Edremit ilçesinde Murat Ö. aile içi tartýþmada kayýnvalidesini ve baldýzýný býçaklayarak öldürdü. Murat Ö.'nün býçakla saldýrdýðý eþi ve kayýnpederi de yaralý olarak hastaneye kaldýrýldý."
Þiddet, aile ortamýnda tezahür ediyor. Aile içi tartýþma ile patlama yaþanýyor. Þiddeti uygulayan aktör erkek. Öldürme hedefi sadece kadýna yönelmiyor. Ýki kadýn katlediyor, bir kadýn ve bir erkek de yararlý. Toptan bir yönelim var þiddet eyleminin. Kadýn ve erkek ayýrmýyor. Yýkýcý nefret objesi herkese kusuyor. Bütün aile fertleri veya karþýsýnda olan herkes yok edilmek isteniyor. En korkunç þiddet hali yaþanýyor.
Ýkinci örnek olay: "Yeþilvadi sitesindeki olayda, apartman yöneticisi Ecevit Bozgeyik, gürültü yapan daire sakinlerini uyardýðý için hayatýný kaybetti. Dört kiþinin saldýrdýðý Bozgeyik, aldýðý býçak darbeleri sonucu hayatýný kaybetti. Olayla ilgili gözaltýna alýnan þüphelilerin sayýsý artarken, diðer zanlýlarýn yakalanmasý için çalýþmalar sürüyor".
Katliam, sitede meydana geliyor. Aile içinde gerçekleþmiyor. Sýradan bir uyarýya karþý verilen tepki çok anormal. Dört kiþi saldýrýyor. Kolektif linç eylemi yaþanýyor. Katledilen erkek. Büyük ihtimal katledenler de erkek.
Üçüncü örnek olay: "Adana'nýn Tufanbeyli ilçesinde, tartýþtýðý annesini öldüren kiþi gözaltýna alýndý. Ýddiaya göre, Cumhuriyet Mahallesi'ndeki adreste H.A. (45) ile annesi Nimet A. (75) arasýnda henüz belirlenemeyen nedenle tartýþma çýktý. Tartýþmanýn ardýndan H.A. annesini býçaklayýp daha sonra bastonla boðdu."
Ayný hafta içinde gerçekleþen baþka bir þiddet olayý. Aile boyutu öne çýkýyor. Yetiþkin bir erkek yaþlý bir annesini boðarak öldürüyor. Tartýþmanýn mahiyetini bilmiyoruz. Ancak þiddetin aktörü yine erkek.
Bu örnekleri çoðaltmak mümkün. Ama amacýmýz þiddetin erkek üzerinden eyleme dönüþtüðünü göstermek. Elbette kimi kadýn þiddeti de yaþanýyor. Ancak çoðunluk, hem de ezici çoðunluk erkek tarafýndan gerçekleþiyor.
Neden þiddet erkek eyleminde tezahür ediyor?
Bütün erkekler potansiyel þiddet üreten varlýklar mý? Erkeksiz bir dünyada þiddet tamamen kalkar mý? Radikal feministler ve lezbiyenler haklý mý? Yüzeysel bakýþlar bu sorularý gündeme getirir ve çoðuna da "evet" der. Oysa þiddetin erkek varlýðýnda ortaya çýkmasý, erkek cinsinin kökeninde þiddetin baskýn ve egemen olduðu anlamýna gelmez.
Erkek þiddeti, erkeðin toplumda üstlendiði konum ve yine toplumda kendisinden beklenenlerle yakýndan ilgilidir. Þiddet, artýk toplumsal bir hale dönmüþ durumda. Çünkü ailede ve sokakta gerçekleþmekte polise, kadýna, erkeðe, göçmene vs yönelmektedir. Sayýsal olarak þimdiye kadar görülmeyen oranlarda yaþanmaktadýr. Bundan dolayý sorun erkek varlýðý deðil, erkeði bu eylemlere yönelten sosyolojik kýrýlganlýk, kýzgýnlýk, öfke ve acziyetle ilgili.
Türkiye'de halen erkek, evin geçiminde en fazla mesuliyet sahibi ve de bu beklenti ile algýlanan kiþidir. Bundan dolayý ailenin ekonomisinde, refahýnda ve geçiminde krizler yaþanýnca bunu en fazla hisseden "erkekliðine yediremeyen" varlýk erkektir. Erkek güç ve otorite arayýþýnda en fazla öne çýkan tür. Bu konuda yaþadýðý baþarýsýzlýk kendisini kompleksli, ezik, baþarýsýz hissetmesine yöneltiyor. Erkek, gelecek kaygýsý en fazla taþýyan cinstir. Para, cinsellik, güç, geçim talepleriyle gerginleþerek ortaya çýkan "anomik erkek" kimliði kýzgýn ve öfkeli.
Türkiye'de erkeðinin þiddet ile kurduðu iliþkinin kökeninde yatan toplumsal baðlamýn ürettiði baskýlar ve kolektif etkileri düþünmeliyiz. Toplumsal erkeðin kýzgýn ve öfkeli ruhunu besleyen iliþkiler aðýný çözmeliyiz. Hýzla deðiþen aile içi roller ve aile toplum iliþkilerinin erkek için taþýdýðý anlamlarý gözlemlemeliyiz. Erkek sorunumuz var!