Hem eþ terapilerine hem de “evlilik güçlendirme eðitimlerine” kadýnlar daha kolay baþvururken, erkekler daha az baþvurma eðiliminde. Bu durum eþlerin evlilikleri ile ilgili yardým alma konusunda bir sorun oluþturur.
Kadýnlarýn yolunda gitmeyen bir evliliðin sinyallerini erkeklere göre daha erken aldýðý, sorunu daha önce dile getirdiði bilinen bir durum. Erkekler genellikle kadýnýn uyarý verdiði durumlarý, gereksiz aþýrý hassasiyet ve abartma olarak görme eðiliminde olurlar Bazý durumlarda da bu pozisyon deðiþebilir.
Eþ eðitimlerini tek eþle yapmak iyi fikir deðil
Eþlerden birinin sadece terapiste gittiði, evlilik eðitimine katýldýðý veya evlilikle ilgili kitaplar okuduðu durumlarda, evliliðin iyileþmeye yetmediði hatta bazen ek sorunlar çýkardýðý söylenebilir. Çünkü bir taraf evliliklerle ilgili insanlýðýn ürettiði bilgiyle haberdar oldukça ve farkýndalýðý arttýkça, diðer eþle bakýþ açýlarýnda farklýlýk artabilir. Bu sebeple eþ eðitimlerinin özellikle eþlerin beraber katýldýðý bir formatta yapýlmasý gerekir.
Sadece bir eþin çabasý evliliði iyileþtirir mi?
Sadece eþlerden birinin terapiye gittiði durumlarýn genellikle iþe yaramadýðý fikrinin karþýsýnda, “bir taraflý çaba diðer eþi de deðiþtirebilir “ fikri yatar. Bu durumun klasik örneklerinden birini, evlilik alanýnda “Sevginin Beþ Dili” adlý çok satan kitabý yazan Gary Chapman önerir. Kendisine gelen ve eþinin aksi, eleþtirel, yakýn olmaktan kaçan biri olduðunu söyleyen danýþanýna, altý ay sürecek bir sosyal deney yapmayý önerir. Altý ay boyunca eþinin aksiliklerine pozitif cevaplar verecek, her þartta pozitif kalacaktýr. Altý ay sonunda kadýn eþinin gerçekten deðiþtiði haberiyle gelir. Bu örneðin nadir olan bir durum olduðunu söylemek gerekir. Tek taraflý çabalar çoðu zaman sürdürülemez ve her zaman da deðiþime cevap vermezler. Eþ iliþkileri iki yönlüdür. Ýki eþ sürekli birbirini etkiler. Bu sebeple de deðiþim ve dönüþüm iki taraflý olmalýdýr.
Evlilik güçlendirme eðitimlerine katýlmanýn önündeki engeller
Evlilikleri güçlendirme eðitimlerine katýlmanýn önünde bir kaç engel vardýr. Ýlki, bu türden bir programa katýlmayý, sanki evliliðinizde sorun olduðunu kabul etmiþ hatta ilan etmiþ olarak algýlamaktýr. Halbuki bu eðitimler “normali geliþtirmek”, saðlýklý yaþamý öðrenmek gibidir. Ýkincil engel, eþi ile ilgili mahrem olanlarý baþkalarýnýn önünde konuþmak zorunda kalacaðýný düþünmektir. Halbuki bu türden programlarda eþler yan yana ve diðer eþlerden uzak oturtulur. Eþler sadece kendi aralarýnda etkileþirler. Üçüncü engel, evliliklerde öðrenme veya bir takým beceriler öðrenmekle, bir þeyin deðiþmeyeceðine inanmaktýr. Yani gizli bir þekilde “iþe yaramayacaðý inancý” vardýr. Halbuki evlilikler hakkýnda insanlýðýn oluþturduðu önemli bir birikim vardýr. Bu eðitimler bu birikimin; bilgi, tavsiye ve beceri þeklinde aktarýmlarýný saðlarlar.
Sonuç olarak, “evlilik güçlendirme eðitimleri”, evliliklere önemli katký saðlayabilir. Ama bu eðitimlere eþler birlikte katýlmadýðý sürece, beklenen faydayý elde etmek zordur.