Erol Mermer

Edebiyat, Sanat ve Kültür Araþtýrmalarý Derneði (ESKADER)’nin Caðaloðlu Timaþ Yayýnevi Kitapkahve’deki periyodik toplantýlarýnýn geçen haftaki anma toplantýsý, birkaç ay evvel dar-u bekaya irtihal eden Erol Mermer içindi. Yaklaþýk sekiz yýl evvel Mehmet Nuri Yardým’ýn gayretleriyle kurulan ve camianýn önde gelen kültür simalarýyla veya onlar hakkýnda ‘Babýali Sohbetleri’ baþlýðý altýnda sohbet ve anma toplantýlarý düzenleyen ESKADER, ayrýca Sanatalemi, Medeniyetimiz ve Bizim Semaver adlý internet siteleriyle kültür ve sanat dünyamýz için çok deðerli hizmetler veriyor. Bir diðer önemli kültür sanat sitesi olan Dünyabizim gibi bu coðrafyanýn özgün hissiyatý ve perspektifiyle kültür dünyasý geliþmelerine bakan bu sitelerin varlýðýyla ülkemizde hâkim olan daha seküler duruþlarýn yanýnda farklý bir duyarlýlýk sergileniyor.

Rahmetli Erol Mermer’le tanýþmam belki de ESKADER’in kuruluþundan sonraki zaman dilimine rastlýyordu. Mehmet Nuri beyin tanýþtýrdýðýný hatýrlýyorum; sonrasýnda Mesut Uçakan’la aylýk kahvaltýlý sinema toplantýlarýmýzda biraraya gelmeye baþlamýþtýk. Aldýðým ilk intiba, hep güler yüzlü olmasý ve bundan mütevellit hep bir iyimserlik halet-i ruhiyesi içinde bulunmasýydý. Sinemayla ilgili deðini ve konuþmalarýnda belli saðlam bir çerçeve çizer, belirtimlerinde bir birikim ve tecrübenin temelinde görüþünü inþa ettirdiðini sezdirirdi. Görüþünü ortaya koymak için hemen öne çýkan biri asla deðildi ama fikrini serdederken de hep insicamlý bir eda içinde olurdu.

1955’te Konya, Karabað’da doðan Erol Mermer, Karaman Lisesi’nde okuduktan sonra, Ýstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (ÝDGSA) Grafik Bölümü’nden mezun olur. Sinemaya olan meraký onu görüntü yönetmeni Orhan Kapký’ya asistan olmaya kadar getirir. Ancak sinemanýn o yýllardaki zorlu þartlarý kendisini mesleðini icra edeceði reklam sektörüne taþýr (B (Bu arada, ESKADER toplantýlarý afiþ çalýþmalarý da onun elinden çýkar). Sinema ilgisi, sektör olmasa da televizyon olarak devam eder ve TGRT’nin drama bölümünde aktif bir rol alýr. Vefa, Kimsesizler, Sevginin Bittiði Yer, Annemi Ýstiyorum gibi kimi televizyon filmi ve dizilerde yapýmcý ve yönetmen olarak çalýþýr. 2010 Ýstanbul Avrupa Kültür Baþkenti Ajansý’nda sinema ve belgesel filmler danýþmanlýðý yapar. Hz. Mevlana’ya olan sevgisi belki de derviþ meþrep kiþiliðinin, güleryüzlülüðünün altýnda yatan manevi birikim olsa gerek.

Toplantýya katýlan Gürbüz Azak, Üstün Ýnanç, Halil Önür, Nazif Tunç, Bestami Yazgan, Mehmet Uyar, Þerif Aydemir, Mehmet Kamil Berse, Mahmut Toptaþ, Fahrettin Özyurt, Fatma Ersem Yargýcý, Veysel Karani Önen, Avni Cebi, Abdurrahman Pala ve Mehmet Nuri Yardým kendisiyle ilgili anýlarýný ve çok güzel, olumlu düþüncelerini paylaþtýlar. Kendisini öne çýkarmayan, tevazuu þiar edinen, maddi boyuttan ziyade toplumun mefkure deðerlerine önem veren, bize dair bir sinemanýn ideolojik bir çerçeveden çok insani olana kýymet veren bir dil oluþturmasý gerektiðini savunan, iyimserliðini kendine uðrayan hastalýðý pek de kimseye haber vermemeye dek uzatan müstesna bir kiþilikti; Allah ziyadesiyle rahmet eylesin.