Eþ eðitimlerinde kültürel duyarlýlýk

Eþ eðitim programlarýnýn kökenleri açýsýndan iki ayrý hali var. Birincisi, Batý’da, özellikle Amerika’da geliþtirilmiþ bir programýn Türkiye temsilciliðini yapmak. Ýkincisi ise, kendimizin bir program geliþtirmesi. Her iki yöntemin de kendine özgü avantaj ve dezavantajlarý var. Ayrýca, her ikisinin de baþarýlý ve baþarýsýz örnekleri mevcut.

Ýthal eþ eðitimi programlarýnýn avantajlarý

Amerika’da evlilikleri güçlendirmek için geliþtirilmiþ yüzlerce program olmasýna raðmen, bunlar içinde ekol haline gelmiþ, ön plana çýkmýþ 5-10 civarýnda program  var. Bu programlardan birini Türkiye’ye taþýmanýn en önemli avantajý, programýn içeriðinin ve materyallerinin hazýr olmasý. Size düþen temsilcilik hakký ve eðitimi almak, materyallerin Türkçe çevirisini yapmak ve uygulamak. Ýkinci avantaj, bu programlarýn belirli bir tecrübeye sahip olmasý. Bu tecrübeyi hazýr halde Türkiye’ye aktarmak avantaj olabilir. Ýthal eþ eðitim programlarýnýn üçüncü avantajý ise pazarlamanýn kolaylýðý. Nasýl anaokulu programlarýnda adý bilinen hazýr bir programý uyguladýðýnýzý söylemek bu okullara avantaj saðlýyorsa, ayný durum evlilik eðitimleri için de geçerli olabilir.

Ýthal eþ eðitimi programlarýnýn dezavantajlarý

Amerika’dan hazýr alýnan bir eþ eðitim programýnýn en büyük sorunu kültürel uyumsuzluklardýr. Sonuçta bu programlar Amerikan yaþam tarzlarý, deðerleri ve evlilik modelleri üzerinden geliþtirilmiþ. Olduðu gibi baþka bir kültüre aktarmak bir dizi sorun çýkarýyor. Her ne kadar bu tür programlarýn kültürle uyumlu versiyonlarý için bir takým uyarlamalar yapýlabilirse de, bu açmazdan tam olarak çýkmak zordur. Ýkinci sorun ise, program uygulayýcýlarýný üretim yapamayýp, bayi olmaya mahkum etmesidir.

Yerli eþ eðitim programlarýnýn dezavantajlarý

Evlilikleri güçlendirme eðitimleri Türkiye için oldukça yeni bir durum. Var olan çabalar daha çok seminerler düzeyinde. Halbuki bu tür programlardan kast edilen, eþ iliþkileri seminerlerinin çok ötesinde bir þey. Gerçek bir program geliþtirmek için; özgün bir tarafý olan teorik çerçeve, eðitim materyallerinin oluþturulmasý, yaygýnlaþtýrma/pazarlama süreçlerini gerektiriyor. Bu unsurlarý bir araya getirebilmek bir kapasite gerektiriyor. Bunlarý bir araya getirecek insan gücü ve ekonomik imkanlarý bulmak kolay deðil.

Yerli eþ eðitim programlarýnýn avantajlarý

En önemli avantaj kültürel deðerlerimizle uyumlu olma imkanýnýn olmasýdýr. Sonuçta aile ve eþ iliþkileri inanç ve deðerlerimizle yakýndan ilgili. Ýkinci avantaj ise, bu iþle ilgili insanlarýmýzýn birikimini güçlendirme imkanýnýn olmasýdýr.  Birbiriyle rekabet halinde, kendi insanlarýmýz tarafýndan geliþtirilen programlarýn olmasý daha iyi programlarýn oluþumuna imkan saðlar. Ülkenin teknoloji alanýnda baðýmlýlýktan kurtulmaya çalýþtýðý bir dönemde, baþka yerlerde geliþtirilen eþ eðitim programlarýnýn bayisi olmak iyi fikir deðil.

Eþ eðitimi programlarýnda aþýlmasý gereken sorunlar

Yerellik ile evrensellik arasýnda pratik bir denge kurmak gerekiyor. Ýnsanlýðýn ürettiði birikimi dikkate almadan iþ yapmak doðru deðil. Bir yandan da Batý programlarýnýn kopyasý olan þeyleri yerli diye ifade etmeye çalýþmak da ahlaki açýdan tutarlý deðil.

Batý’daki programlarýn da neredeyse %70’i birbirine benziyor. Programlar %30’lar civarýnda vurgularý açýsýndan birbirinden ayrýþýyor. Nihayetinde hepsi eþler arasý iletiþim meselesini, eþler arasý çatýþmalarýn çözümü/ yönetimi, eþler arasýnda pozitif yaþantýlarýn yani arkadaþlýðýn geliþtirmesi gibi içerikler barýndýrýyor. Bu içerikler ise kaynaklarý açýsýndan çok sayýda farklý bilim alanýndan, ve psikoloji ekolünden geliyor. Bu alandaki bilgilerin baþlangýcý bu programlarý oluþturan kiþilerle baþlamýyor. Önemli olan %30’luk düzeyde özgün bir taraf oluþturmak. Ben de bunu yapmaya çalýþýyorum.