Deðiþimden korkmamak lazým.
Ýnsanoðlu alýþýk olduðu þeyin deðiþmesini bir konfor kaybý olarak görür, bu yüzden deðiþmek hep bir dirençle, þüphe ve endiþeyle karþýlanýr. Mevcudu muhafaza insanýn genel huyudur.
Yeniliðin insanýn hayatýna çok þeyler katacaðý düþüncesi oluþtuðunda ise bir heyecan ve yenilik özlemi hasýl olur. Önemli olan, yeniliðin insanlarýn hayatýna ne katacaðýný doðru anlatmak ve bir arzu ve heyecan oluþturmaktýr.
Mevcut hal, sorunlarý çözmüyor, bir týkanýklýk ve kriz üretiyorsa ‘sürdürülemezlik’ söz konusudur. Statükoyu sürdürme þansý kalmadýðýnda deðiþime yelken açmak bir tercih meselesi olmaktan çýkar. Zorunluluk durumu, deðiþimi kaçýnýlmaz kýlar. Bu tür durumlarda deðiþime direnmek yerine en doðru deðiþim seçeneðini gerçekleþtirmeye çalýþmak gerekir.
Hatýrlanýrsa uzun zaman ‘çözümsüzlük çözümdür’ anlayýþý birçok konuda devletin temel refleksiydi. Þartlar ve dünyanýn geldiði nokta mevcut yaklaþýmý sürdürmenin imkânsýzlýðý ortaya koydu ve Türkiye deðiþim rotasýnda politika revizyonuna gitmek durumunda kaldý.
Deðiþim iki durumda da kendisini önümüze koyar.
Birinci hal, þartlarýn mevcudun devamýný imkânsýz kýldýðýndaki deðiþimin kendisini dayatmasý halidir.
Ýkinci hal, deðiþimin daha büyük bir yenilik vizyonu þeklinde ortaya çýktýðý haldir.
AK Parti iktidarý, 2002’deki AB perspektifiyle de, 2023 vizyonuyla da milletin özlem duyduðu bir deðiþim programýný ortaya koydu. Büyük heyecan ve özlemle karþýlanan bir demokratikleþme dalgasý oluþturdu.
Yeni Anayasamefkuresi ve beklentisi de böyle bir özlemin adýdýr.
AK Parti’nin kamu reformundaki ve idari sistemdeki daha ileri standartlara ulaþma çabasý da bu vizyonun bir parçasýydý. Hükümet, büyük engellemelere raðmen reformlarý hayata geçirmeye çalýþtý. Þuan gündeme gelen Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi meselesi de bu reform sürecinin önemli bir ayaðýdýr, daha külli bir veçhesidir.
Bu yüzden referanduma sunulan anayasa deðiþikliði, kiþiye endeksli bir yeni durum üretme gayreti deðil, baþýndan beri sahip olunan vizyoner anlayýþýn bir tezahürüdür.
Ýþin bir boyutu bu…
Diðer boyutu da mevcut halin artýk devam edemez olduðu gerçeðidir.
Halkýn seçtiði Cumhurbaþkaný ve halkýn seçtiði Baþbakan ile icraanýn nasýl çalýþacaðý ve istikrarýn nasýl saðlanacaðý gözardý edilebilecek bir konu deðildir. Erdoðan’dan sonra ne olacaðýný sorgulayanlar mevcut sistemin ancak Erdoðan’ýn varlýðýyla devam edebildiðini de görmeliler.
Kanýmca mevcut hal artýk muhal, yeni hale geçmek durumundayýz.
Hayýr kampanyasý yürüten Kýlýçdaroðlu, anayasa deðiþikliðinin geçmemesi halinde ülkede hiçbir þeyin deðiþmeyeceðini, Cumhurbaþkanýnýn da, Baþbakanýn da, hükümetin de devam edeceðini, yani istikrarý bozacak bir þey olmayacaðýný söylüyor. Aslýnda evet tarafýnda duran bazý kiþiler de ‘nasýlsa her þey devam edecek, þimdi yeni bir düzenle uðraþmayalým’ gibi bir tuzaða itiliyorlar.
Hayýrcý muhalefet adeta hayýr’ýn sigortasý ve güvencesi olarak AK Parti iktidarýnýn devamýný göstermeye çalýþýyor.
Herkes çok iyi biliyor ki, referandumdan hayýr çýkmasý halinde Kýlýçdaroðlu ve CHP yeri göðü inletecek, kimsenin yerinde duramamasý için elinden geleni yapacaktýr.
Hayýr tercihine yatkýn olanlarýn, mevcut halin artýk devam edemeyeceðini, bu yönde bir karar çýkmasý halinde istikrara yönelik doðrudan hamleler yapýlacaðýný iyi bilmesi gerekiyor.
Türkiye’nin mukadderatý deðiþim rotasýyla doðrudan iliþkilidir.
Bugün için istikrarýn devamý da, genel olarak istikrarý koruyacak bir yönetim sisteminin kurulmasý da 16 Nisan’da ‘evet’ çýkmasýna baðlýdýr.