E-Stratejik Derinlik 2.0

Küresel ilgi Türkiye üzerinde. IMF borcunu ödemiþ, üstü kalsýn demiþ bir ülkeyiz, yeni havaalaný ile Avrupa’nýn yeni ‘hub’, üst üste dev ihalelerle cazibe merkezi bir ülkeyiz, artýk daha çok küresel ilgi alanýndayýz. Ýþtah alanýnda. Bu belli. Ama, dünyanýn ‘online’ tarafýnda bu hep böyleydi zaten. Giriþ kapýlarýnda bekleyen bekçilere sorabilirsiniz, onlar size tarif eder. Örneðin, arama motorlarýnda ‘kürtler’ yazdýðýnýzda bu küresel ilgiyi görebilirsiniz. Ermeni meselesi yazdýðýnýzda mevsimsel çýkýþý ve küresel ilgiyi... Tarihi kiliseler, mobilya ya da yatýrým yazdýðýnýzda da... Artýk bir oyun teorimizin, etkisi kendinden menkul kelebek teorimizin olmasý, e-stratejik derinliðimizle siyah kuðunun vücut bulmasýnýn zaman geldi.

Ýletiþim stratejistlerinin zamaný!

Eðer bu dünyanýn oyun kurucularý aportta bizim itibarýmýzý yýkmak için bekliyorsa o zaman yönetim itibarýnýn sadece rakamlardan oluþmadýðýný da dikkate almalýyýz. Büyük ülke olmak komplolara hazýr olmayý gerektirir.

Fortune 500 þirketleri, 10 milyar USD’nin üzerinde bütçe harcayarak arama/içerik motorlarýný etkin bir þekilde kurtarýyor. Yahoo, Google gibi networkler Amerikan ekonomisinin en önemli argümaný. Sosyal aðlar, bloglar, videolar, yayýn siteleri, portaller, etiketler, interaktif medya, Web 2.0. Türkiye de bunu keþfetmeli artýk. Sadece reklam abur cuburu deðil bu. Küresel talebe, küresel arzdan bahsediyoruz. Temel gündemimiz, bu küresel döngüde hükümet ve ekonomi bileþenlerinin organizasyonlarýný güçlendirecek online strateji ve çözümleri kullanmasý olmalý. Türkiye kendi içinde sepet ve fýrsat ülkesi iken, hoþ artýk esprisi de kalmadý ama, küresel anlamda ulaþýlabilir bir ülke olmalý. Ýspanya, en basitinden, krizde olmasýna raðmen turizm için bloglarla ve ‘smart ad’ler vasýtasýyla bu talebi yönetmesini çok iyi beceriyor mesela.

Türkiye, e-stratejik derinlik için, talep noktalarýnda dikkat çekici kapasitelerle ortaya çýkmalý, nihai hedef için avantajlarýndan kendine yeni medya yollarý oluþturmalý. Ne demiþ atalarýmýz: Online ol Türkiye. Küresel kamuoyunu etkilemede aktif ol. Ulaþýlabilir ve çekici ol. Pozitif ol, gerektiðinde nötr ol. Kapasiteni en üst noktaya ulaþtýr. Yollar oluþtur ve istediklerin için ilgini yükselt. Ýlla bütçelerle deðil, yaratýcý pazarlama stratejileriyle, avantajlarýný doðru kullanarak etkin ve entegre bir e-stratejiye kanal aç. Kanal Ýstanbul kadar deðerli bak bu. Yatýrým farkýndalýk programlarý veya yeni fonlar/doðrudan yabancý yatýrýmý çekmek için kampanyalar yap. Online kanallar kullanarak Türkiye’nin güvenli ve güvenilir olduðu algýsýný oluþtur/yönet. Çözüm süreci, Ermeni meselesi gibi kepekli politik konularda zamanýnda ve dengeli çalýþmalar yap. Anlat kendini, tarihinde çok önemli ve balta girmemiþ içerikler var, kullan. Göster kendini, artýk Hollywood filmlerinde Türkiye denince akla gelen ilk görsel Kapalýçarý civarý çatýlar da olmasýn. Bul kendini.

Bazý þeylere karþýyým

‘Didi’ye karþýyým. Yok yok soðuk çaydan deðil de, çaydan soðuttuðu için...
‘Potansiyel tehlike’ lafýna karþýyým. Her an olabilir ya, tekinsizlik adamý geriyor.

Peki ne yapmak gerekiyor?

E-strateji çalýþmalarýnýn öncelikli bileþenlerini belirlemek, takýmlarý kurmak ve liderleri belirlemek, tüm alt bileþenleri yöneten bir durum hazýrlýðý yapmak, kaynaklarýný belirleyip paylaþtýrmak... Derin bir e-strateji için herþeyden çok çalýþmak. Bundan öte duble yol yok çünkü...