Türkiye, bildiðimiz Türkiye deðil artýk. 26 45, 36 42 rakamlarý onu sadece jeopolitik olarak ifade ediyor. Kilometrekare hesabýný ise Boðaziçili hocalara býrakalým derim. Kendi kendine yeten bu ülkeye Balkanlar’dan ve Sibirya üzerinden gelen ya da Ortadoðu ve Akdeniz civarýnda dolanan, alçak ya da yüksek basýnç mahsülü sýcak ya da soðuk havalar gelirdi. Sýcak yenen savaþtan sonra, intikamlarýn soðuk soðuk alýndýðý zamanlarý da geçtik. Cemil Meriç’in ifadesiyle kýtalarý atlas bir kumaþ gibi keserken, bir cihan vardý karþýmýzda bir biz, þimdi çok kutuplu, çok tonlu ve deðiþken bir dünya. Globalizm ya da adýna ne derseniz deyin... Stratejik Derinlik üzerine hareket eden bir ülkemiz var artýk, gurur verici... Peki, Citizenship’in artýk Netizenship’e evrildiði günümüzde ‘E-Stratejik Derinlik?’ Bunun eksikliðini hissetmemek mümkün mü?
Teknolojik geliþmeler, toplumlarý ve bireyleri radikal bir þekilde dönüþtürüyor. Ýnternet, bugünün küresel ekonomi ve küresel siyaset düzeninde çok önemli bilgi edinme/deðiþ tokuþ aracý olarak büyümekte. Ama baktýðýmýz zaman, özellikle kritik konularda, eþiklerde algýmýz beþik gibi sallanmakta. Dünyayý ‘Silikon Vadisi’ndeki zambaklar olan Google, Facebook, Twitter’la algýlarýmýz yönetilmeye çalýþýlýyor. Bunlar adeta bilgi bekçisi, durduðunuz yere göre cehennemin ya da cennetin bekçileri... Geleneksel medyaya baktýðýnýzda mazbatasýný kendi eliyle bu yeni yetme medyaya teslim etmiþ durumda. Yeni medya düzeni küresel çatýþma ve kararlar içerisinde toplumlarýn zihnini þekillendirirken, Türkiye’nin, yeni küresel sosyo-ekonomik çaðda dengelenmiþ çýkarlarýnýn etkili biçimde mücadele edebilmesi için ‘E-Stratejisi’ni baþtan sona planlamasý çok kritik önem taþýmaktadýr. Bu global þehrin anahtarý olan kelimelere dikkat etmek lazým, anahtar kelime sorgularýnýn yüzde 90’ý bu iki þirket tarafýndan karþýlanýyor ve bu da kabul edilmiþ bir kalitenin sözün konusu olduðunu gösterir. Ancak, E-Strateji’yi e-devlet olarak görmek yanlýþlýðýndan kurtarmak gerek, yoksa varsayýmýn bu cenderesinde gerçeklik bir rüya olarak kalabilir.
Yeni düzende E-Strateji, organizasyonunun stratejik/taktiksel hedeflerini karþýlayan performans ile ilgilidir. GeziPark vb olaylar da gösteriyor ki, içeride ve dýþarýda bir takým zorluklarýmýz devam ediyor. AB üyeliði/stratejileri, sýnýr komþuluklarý, demokrasi, etnik kimlik, Ermeni meselesi, Ýslamofobi, þimdi Türkofobi, nihayetinde oluþturulmak istenen fobiler...
Bütün bu kemikleri sýyýrmak ise E-Strateji’nizin olmasý ile ilgili. Son zamanlarda rakamlar almýþ baþýný gidiyor, hedefler reelde artan bir ivmeye sahip. Bunlarýn hepsi doðrudan yabancý yatýrým için sürdürülebilir ve büyüyen eriþim saðlayan, gezginlerin/turistlerin hedef ülkesi selametli bir sahil olmak, yüksek teknolojiler için giriþim merkezi olmak, ileri teknoloji yatýrýmlarý için giriþim bahçesi olmak, bölgenin zorlayýcý/yönetici sosyo-ekonomik gücü olmak, buna baðlý olarak kurucu irade olmakla ilgili. Tarihsel arka plan olarak kurucu/yönetici iradeye sahip olan Selçuklu’dan ve Osmanlý’dan bahsediyorsak, bu baðlamda bölgesinde lokomotif, vagonlarýn birbirinden ayrýlmadýðý, saðlam bir kuþatýcý ‘commonwealth’ ekosistemi oluþturmaktan söz ediyorsak derinlikli bir E-Strateji’ye sahip olmak gerekiyor.
Ekonomide, ticarette, politikada, saðlýkta, aklýnýza her ne geliyorsa arama motoru birincil kaynak ise örneðin ‘pamuk, Orta Doðu pamuk vb’ kelimesini yazan bir yabancý arayýcý bu arama bekçilerinde ülkemizi ve þirketlerimizi ilk sayfada göstermiyorsa, bir araþtýrmaya göre, Türkçe içeriklerin yüzde 80’ini atsan toplam içerikte eksilme olmuyorsa, ‘Show is over’. Baþka kelimelerde de deneyin valla. Kainat boþluk kabul etmez, senin boþluðunu kapatan biri mutlaka bulur. Bu örnekleri çoðaltmak mümkün.
Devlet/hükümet ve tüm bakanlýklar, çalýþtaylardan çok aksiyona önem vermeliler. Bloglar, sosyal medya, arama motorlarý ve bunlarý yöneten API uygulamalarla dýþiþleri, ekonomi, sanayi ve ticaret, kültür ve turizm gibi hükümet bileþenleri, kýsaca Türkiye’nin, online stratejiler kullanarak kendi nötr, yetkin ve dengeli çýkarlarýndan küresel kamu için efektif bir kampanya oluþturmasý gerekmekte. Türkiye’nin avantaj noktalarýný online kanallar yoluyla güçlendirmeli ve Türkiye’nin temel büyüme hedefi uygulanmalýdýr. Bloglarýn, bu alemde varlýklarýn, oyunlaþtýrýlmýþ stratejilerin olmalý, Türkiye’nin mevcut bilgisini tam kapasite kullanmalýyýz. Oyun, talep, yönetim ve elde tutma þeklidir. Oyun kurucu Türkiye budur. Baþtan sona bir E-Strateji’sini kurarken stratejistlerin, politika oluþturanlarýn ve tüm ilgili bölümlerin iþbirliði içerisinde olmasý önemlidir. Daha devam edeceðim bu konuya, ancak böylesi bir E-Strateji argümanýyla, að stratejisiyle Ermeni meselesinden pamuða, seçim kampanyalarýndan minare gölgesine kadar herþey halledilir. Dünyaya mesajlarý böyle deverelim. Yer bitti, konuya devam haftaya...
Bazý þeylere karþýyým
‘Duran Adam’ esprisine karþýyým. Zekanýn orantýsýzlýðý, fazlalýðýný deðil, baþka zekalarýn hamalý olunduðunu gösterir.
‘Mahalle baskýsý’ lafýna da karþýyým. Etiler, Niþantaþý gibi yerlerin mahalle ile ne ilgisi olabilir ki...