Canlandýrma filmlerinin usta yönetmeni Sylvain Chomet, Attila Marcel ile canlý aksiyonda da yeteneðini kanýtlýyor. Chomet, ‘korkunç’u ‘gülünç’e çevirme kývraklýðýyla takdir topluyor yine...
Belleville’de Randevu adlý bir müzikal canlandýrma filmiyle üne kavuþan Sylvain Chomet, bu hafta yeni filmiyle karþýmýzda. Jacques Tati’nin gerçekleþtiremediði son senaryosunu pek hoþ bir canlandýrmaya dönüþtürdüðü Sihirbaz’ýn ardýndan bu kez canlý aksiyon bir filme atýyor Chomet. Ama yine bir usta komedyen-yönetmene gönderme yaparak: Buster Keaton. Attila Marcel’in kahramaný Paul, yüzünde Keaton’ýn o hazin ifadesiyle dolaþýyor film boyunca.
Paul’ü, bebekliðinden kalma bir aný kabusa dönüþtüðünde tanýrýz. Annesi onunla ilgilenirken babasý alýp baþýný yürür, bir film afiþine bakarken birden dönüp yüzüne haykýrýr. Babasý filme adýný veren bir þarkýyý kendine takma ad olarak seçmiþ güreþçi Attila Marcel’dir. Bir tür popüler kültür ikonudur (Onu da Paul’ü oynayan Guillaume Gouix, uzun bir peruk takarak ve abartýlý mimiklerle canlandýrýr).
TARZ YARATMADA BAÞARILI
Paul ise babasýnýn aksine dilsizdir. Ebeveynlerinin ölümünden sonra bakýmýný üstlenen ayrý yumurta ikizi teyzelerinin evinde yaþar 33 yaþýndaki Paul. Onlarýn dans kursunda piyano çalar. Bir yandan da son kez katýlma hakkýna sahip olduðu Yýlýn Genç Piyanisti yarýþmasýna hazýrlanýr. Teyzeleri ailelerinden bir müzik dehasý çýkmasýna takýntýlýdýr. Paul’ün hayatý onlarla ve yaþlý müzisyen dostlarýn ziyaretleriyle geçer. Tek zevk aldýðý þey içi krema dolgulu minik çöreklerdir...
Paul’ün hayatý, görme engelli piyano akortçusu aile dostlarýnýn alt komþularýna yaptýðý gizli ziyaretleri öðrenmesiyle deðiþir. Madam Proust evini bir seraya dönüþtürmüþtür. Sebzeleri halusinojen bitkileri maskelemek için yetiþtirir! Kanserle boðuþan, yaþlý köpeðiyle parktaki büyük aðacýn karþýsýna oturup ukulele çalan bu geçkin hippi Paul’ün mutsuzluðunu bilinçaltýna bastýrdýðý anýlarý serbest býrakarak giderebileceðine inanýr. Tabii bedava deðildir bu psiko-aromaterapi! Paul’deki deðiþim burjuva teyzelerini telaþlandýrýr. Konudaki diðer öðelerle filmin baþýnda tekdüzeliði vurgulanan gidiþat hareketlenir, heyecan, stres ve aþkla gerilim týrmanýr ama olabilecek en nükteli biçimde.
Chomet, filmi zengin ayrýntýlarla bezeyerek, usta oyuncularýnýn da varlýðýyla ilginç ve renkli karakterler yaratarak, yer yer Wes Anderson yer yer Dominique Abel-Fiona Gordon ikilisinin Rumba ve Aþk Perisi filmlerini çaðrýþtýrsa da görüntü ve sanat yönetimiyle farklý bir tarz yaratmaya çalýþarak oldukça baþarýlý bir iþ çýkarýyor. Þarküteri’nin kasabý Jean-Claude Dreyfus ortaya çýkýnca Jean-Pierre Jeunet ve Marc Caro’nun filmleri de geliyor akla absürt mizah açýsýndan.
Filmin ‘Ev yapýmý psikanaliz’i Paul’ün bastýrýlmýþ duygularýný serbest býrakýnca, o mekanik çocuðun duygusal olgunluða mý ulaþacaðý yoksa marazi bir erkeðe mi dönüþeceði bir merak konusu haline geliyor. Geçmiþe dair sýrlar ortaya dökülürken, Chomet, ‘korkunç’u ‘gülünç’e çevirme kývraklýðýyla takdir topluyor yine.
Orijinal adý: Attila Marcel
Yönetmen ve senarist: Sylvain Chomet
Oyuncular: Guillaume Gouix, Anne Le Ny, Bernadette Lafont, Helene Vincent, Fanny Touron, Loic Blanco, Jean-Claude Dreyfus, Cyril Couton, Luis Rego, Kea Kaing, Vincent Deniard
Tür: Komedi
Yapým: 2014, Fransa, 102 dakika.