Baþlýða bakan okurlarýmýzýn hem ev alana, hem evlenene ve hem de çocuk yapanlara verilecek Devlet desteðinden büyük bir memnuniyet duyacaklarýný düþünüyorum.
27 Mart 2015 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde kabul edilen ve 7 Nisan 2015 tarihli Resmi Gazete’ de yayýmlanan 6637 sayýlý Kanun ile devletin sosyal hayata önemli üç katkýsý da hayata geçti. Buna göre, konut alanlara, çeyiz hesabý açanlara ve doðum yapanlara devlet katkýsý olacak!
*Ev alana destek: Konut sahibi olmayan Türk vatandaþlarýna, yurt içinde satýn alacaklarý ilk ve tek konut için mevduat veya katýlým bankalarýnýn yurt içi þubelerinde Türk Lirasý cinsinden konut hesabý açmalarý, asgari 3 yýl boyunca sistemde kalmalarý ve konutu satýn almalarýný müteakip ilgili bankaya baþvurmalarý hâlinde Devlet katkýsý ödenecek. Devlet katkýsý ödemesi hesapta biriken toplam tutarýn yüzde 20’sini ve azami 15.000 Türk Lirasýný geçemeyecek. Azami tutar ise her yýl yeniden deðerleme oranýnda arttýrýlacak.
*Çeyize devlet katkýsý: Türk vatandaþlarýna ve mavi kartlýlara, mevduat veya katýlým bankalarýnýn yurt içi þubelerinde Türk Lirasý cinsinden çeyiz hesabý açmalarý, asgari 3 yýl boyunca sistemde kalmalarý, 27 yaþýný doldurmadan ilk evliliklerini yapmalarý ve evliliklerini müteakip ilgili bankaya baþvurmalarý hâlinde Devlet katkýsý ödenecek.
Devlet katkýsý ödemesi hesapta biriken toplam tutarýn yüzde 20’sini ve azami 5.000 Türk Lirasýný geçemeyecek. Azami tutar her yýl yeniden deðerleme oraný kadar artýrýlacak.
*Çocuða da destek: Cumhurbaþkanýmýz sayýn Recep Tayyip Erdoðan’ýn Türk vatandaþlarýna, canlý doðan birinci çocuðu için 300 TL, ikinci çocuðu için 400 TL, üçüncü ve sonraki çocuklarý için 600 TL doðum yardýmý yapýlacak.
Bu yardým Türk vatandaþý olan anne veya babaya, her ikisi de Türk vatandaþý ise anneye yapýlacak.
Doðum yardýmý, Bakanlýkça belirlenen zorunlu hâllerde babaya da ödenebilecek.
Doðum yardýmý ödenmesinde Kimlik Paylaþýmý Sisteminde yer alan nüfus kayýtlarý esas alýnarak iþlem yapýlacak. Bu yardým 15 Mayýs 2015 tarihinde yürürlüðe girecek.
Bað-Kur’dan da büyük müjde
Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanunu ile Bazý Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun Tasarýsý, 04.04.2015 tarihinde TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildi.
Kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlar ile tarýmda kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlardan, kayýt ve tescilleri yapýldýðý hâlde, hükmün yayýnlanacaðý ayýn sonu itibarýyla 12 ay ve daha fazla süreye iliþkin prim borcu bulunanlarýn, bu sürelere iliþkin prim borçlarýný, hükmün yürürlüðe gireceði tarihi takip eden aybaþýndan itibaren 3 ay içerisinde ödememeleri veya ilgili kanunlarý uyarýnca yapýlandýrmamalarý hâlinde, prim ödemesi bulunan sigortalýlarýn daha önce ödedikleri primlerin tam olarak karþýladýðý ayýn sonu itibarýyla, prim ödemesi bulunmayan sigortalýlarýn ise tescil tarihi itibarýyla sigortalýlýðý durdurulacak.
Durdurulan süreler sigortalýlýk süresi olarak deðerlendirilmeyecek ve bu sürelere iliþkin SGK alacaklarý takip edilmeyerek bunlara SGK alacaklarý arasýnda yer verilmeyecek.
Daha sonra sigortalý ya da hak sahipleri tarafýndan talep edilmesi hâlinde durdurulan sigortalýlýk sürelerinin tamamý, talep tarihindeki prime esas kazanç tutarý üzerinden borç tutarý hesaplanarak ihya edilecek.
Böylece Bað-Kur’lular için büyük bir fýrsat doðmuþ oldu. Özellikle 1.3.2011 öncesi dönemde SSK ve Bað-Kur hizmet çakýþmalarýnda yaþanan ve sigortalýlarýn emekliliklerinde ciddi sýkýntýlara sebebiyet veren sorunlarýn da büyük bir kýsmý bu düzenlemeyle çözülmüþ olacak.
SORULARA CEVAPLAR
Yurt dýþýnda alýnan raporlar geçerli midir?
Okurumuz Hamide DOÐAN “Þirketim tarafýndan görevlendirme ile gönderildiðim ABD’ de tedavi olduðum radyoterapi merkezi bana bir rapor verdi. Raporlarýmda “8 hafta boyunca belirtilen tarihler arasýnda kurumumuzda proton tedavisi görmektedir” yazýyor. Bunu konsolosluða götürdüm ancak tercüme noter onaylar istediler onlara baþlamadan bu tarz bir raporun yeterli olup olmayacaðý konusunda tereddüt ediyorum” diye soruyor.
Sigortalýlarýn istirahat raporlarý ve iþ göremezlik ödemeleri ile ilgili Sosyal Sigorta Ýþlemleri yönetmeliðinin 39. Maddesinde; “Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýnda olup, iþverenleri tarafýndan yurtdýþýnda görevlendirilen sigortalýlar ile Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi kapsamýnda bulunan ve yürütmekte olduklarý iþ veya çalýþma konularý nedeniyle yurtdýþýnda bulunan sigortalýlara ve Kanunun 5 inci maddesi (g) bendi kapsamýndaki sigortalýlara ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleþmesi bulunmayan ülkelerdeki tedavileri sonucu verilen istirahat raporlarýnýn ilgili ülke mevzuatýna uygun olduðunun ülkemiz dýþ temsilciliklerince onanmasý hâlinde, Kurumca yetkilendirilen hekim ve saðlýk kurullarýnýn ayrýca onayý aranmaz” hükmü yer almaktadýr.
ABD’de çalýþtýðýnýz þirket tarafýndan görevlendirilmiþ ve bildiriminiz Türkiye’den yapýlýyor ise, ABD’de adýnýza düzenlenen istirahat raporunun Konsoloslukça onaylanmasý halinde geçerlilik kazanacaktýr.
Askerlik sonrasý iþe dönüþ mümkün mü?
Okurumuz Kerem SÖKE “Askerlik nedeniyle iþyerimden ayrýldým ve askerlik sonrasýnda yeniden iþe baþlamak için baþvurdum. Ancak iþverenim iþe baþlatmak istemediðini iletti. Ne yapabilirim?” diye soruyor.
Askerlik dolayýsýyla iþinden ayrýlan iþçiler askerliðin sona ermesinden baþlayarak iki ay içinde iþe girmek istedikleri takdirde iþveren bunlarý eski iþleri veya benzeri iþlerde boþ yer varsa derhal, yoksa boþalacak ilk iþe baþka isteklilere tercih ederek, o andaki þartlarla iþe almak zorundadýr.
Aranan þartlar bulunduðu halde iþveren iþ sözleþmesi yapma yükümlülüðünü yerine getirmezse, iþe alýnma isteðinde bulunan eski iþçiye üç aylýk ücret tutarýnda tazminat ödemek durumunda kalýr.
4857 sayýlý Ýþ Kanunu’nun 31. Maddesinde bu husus düzenlenmiþtir. Buna göre iþverene askerlik sonrasý iþçiyi iþe alma konusunda bir yükümlülük getirmiþ ve baþlatýlmamasý halinde cezai yaptýrým olarak tazminat ödenmesini öngörmüþtür.
Bu yükümlülük ve yaptýrým, askerlik sonrasý iþe alýnmayan iþçinin, iþ sözleþmesinin iþveren tarafýndan feshedildiði anlamýna gelmeyecektir.