Endülüslü Ýbni Hazm Güvercin Gerdanlýðý adlý eserinde aþký ve aþýðý þöyle tanýmlar: “Aþk öyle bir hastalýktýr ki, hasta zevk alýr. Bu derde kim uðrarsa artýk iyileþmek istemez. Acý çeken ise bu acýdan kurtulmayý dilemez. Aþk insana vaktiyle iðrendiði þeyleri süslü püslü gösterir. Kendisine zor gibi gözüken þeyleri kolay gösterir. Doðuþtan olan huylarý ve doðal eðilimleri deðiþtirecek kadar ileri gider.”
Romantik aþk yoksa evlilik de yok!
Ben bir öykü anlatayým: “Delikanlý eþ arayýþýnda. Yalnýz eþini romantik bir þekilde bulmak ve aþýk olmuþ þekilde evlenmek istiyor. Biraz içe dönük. Bu sebeple de sosyal çevresi pek geniþ deðil. Düzenli bir iþi ve düzenli bir hayatý var. Üniversitede ve iþ yerinde romantik aþk onu gelip bulmamýþ. Tanýþtýrýlma ile evliliðe de karþý”.
Pembe dizi aþký ihtiyacý
Baþka bir öykü þöyle: “Genç haným prestijli bir plazada teknik bir pozisyonda çalýþýyor. Çevresinde eðitimi ve geliri yüksek insanlardan bolca var. Ýþ yerindeki kadýn erkek iliþkilerini yakýndan izliyor. Pembe dizilere benzeyen þeyler olduðu kanaatinde. Kendi ailesi ise deðerleri ve yaþam alýþkanlýklarý açýsýndan Anadolulu. Plazanýn tepelerinden gelecek bir aþk beklentisinde.”
Farklý aþklar var
Robin Norwood “Kadýn Çok Severse” adlý kitabýnda çok seven kadýn hikayeleri anlatýyor. Bu kadýnlar genellikle çocukluklarý zor ailelerde geçmiþ ve erkeklerle “imkansýz aþklar” yaþama eðilimindeler.
Norwood Yunanlýlarýn iki tür aþk ayrýmý yaptýðýný söyler. Ýlkini “eros”, ikincisini de “agape” olarak tanýmlarlarmýþ.
Eros aþký
Eros aþký saplantýlý bir aþktýr. Kiþi tüm dikkat, ilgi ve enerjisini aþkýna verir. Aþýk kiþi, aþkýndan baþka hiç bir þey ile ilgilenemez hale gelir. Ýþi, eðitimi diðer insanlar ile iliþkileri bozulur. Ýliþkide; acý, dram, öfke, özlem, kýskançlýk ve gizem vardýr.
Agape aþký
Agape aþkýnda ise birbirine derin baðlarla baðlanan iki insan vardýr. Aþklarý ikisini de daha canlý, yaratýcý ve üretici yapar. Ýliþkilerinde güven, baðlýlýk ve karþýlýklýlýk vardýr.
Sorun þurada: Eros aþkýndan çok izlenen dizi film çýkarken, agape pek film senaryosu haline gelmiyor.
Aþký isteyenler, istemeyenler
Aþýk olduðumuz zaman Ýbni Hazm’ýn dediði gibi zihnimize söz geçirmemiz zor. Baþkalarýnýn telkinlerine ve yol göstermelerine de kapalý hale geliyoruz. Yine Ýbni Hazm’ýn dediði gibi iyileþmek istemiyoruz.
Bazýlarý aþkýn bu acýlarýný bilip, baþka bir insana takýlý kalmaktan korktuklarý için, aþýk olmaktan Allah’a sýðýnýrlar.
Bazýlarý ise hayýrlý bir aþkýn yeryüzünde baþlarýna gelebilecek en iyi þey olduðunu düþünürler.
Yýllar önce oldukça dindar ve eðitimli bir genç hanýmýn Müslüman olmayan bir dil eðitimcisine aþýk olma öyküsünü dinlemiþtim. Ýçinden çýkýlmasý zor hali onu yiyip bitiriyordu.
Aþk ve uygunluðu ayný anda düþünmek
Ýmkansýz ve yýkýcý aþk acýlarý yaþamaktan kaçanlar için basit bir önerim var. Evlilik kararýnda aþk ile birlikte uygunluk kriterini ayný anda düþünsünler.
Bir uçta aþýk, diðer uç aþýk deðil olan bir çizgi çizin. Bu çizgiyi bir ucu uygun diðer ucu uygun deðil olan diðer bir çizgiyle kesin. Dört bölge çýkmýþ olacak.
Hem aþýksýnýz hem de kiþi evlilik açýsýndan uygun ise tadýna doyum olmaz.
Aþýksýnýz ama kiþi evlilik açýsýndan uygun deðilse çekeceðiniz var demektir.
Hem aþýk deðilsiniz hem de uygun deðilse hemen kaçýn.
Aþýk deðilsiniz ama evlilik açýsýndan uygunsa, zor bir kararla karþý karþýyasýnýz demektir. Aþk veya sevgi zamanla oluþabilir de hiç oluþmayabilir de.