Evliliklere nasýl yardýmcý olabiliriz?

Evlilikleri yolunda gitmeyen kiþiler, bu durumla baþ etmek için farklý yollar denerler. Öncelikle evlilikleri üzerine olaðandan fazla düþünmeye baþlarlar. Sorunun nerden çýktýðýný, kimin ne kadar sorumluluðu olduðunu anlamaya çalýþýrlar. Durumu eþlerine iletmeye, evlilikleri üzerine eþiyle konuþmaya çalýþýrlar. Bazý çiftler bir yol bulup iþleri rayýna koyabilirler. Bu yöntemle Ýþlerin yoluna gitmediðini düþünen eþler, kendi aileleriyle evlilikleri konusunda dertleþmeye baþlayabilirler. Anneler ve kardeþler bazen de kuzenler dert ortaðý olurlar. Bazý çiftler bu aþamada iyi tavsiyeler alýrken, bazý eþlerde iþler daha da karýþýr. Kiþiyle duygusal baðlarý olan aile üyeleri ateþe benzin dökebilirler. Kiþinin haklý diðer eþin haksýz olduðunu güçlü bir þekilde ifade etme eðiliminde olabilirler. Bu aþamada diðer bir yöntem de evlilikler ile ilgili kitaplar okumaya baþlamaktýr. Çok sayýda ve farklý pencereden bakan iliþki kitaplarý, bazen yardýmcý olur bazen de iþleri daha karmaþýk hale getirebilir.

Evliliklere yardýmýn terapi dýþýnda iki yolu

Evlilikleri yolunda gitmeyen eþlerin terapilerden önceki aþamalarda gerçekten yardým edici araçlara ihtiyaçlarý var. Kanaatimce bu yardýmýn terapiler dýþýnda iki güçlü yolu var. Birincisinde eþlere yardýmcý olacak rehber metinler oluþturmak. Ýkinci olarak da evlilik güçlendirme eðitimlerini yaygýnlaþtýrmak. Rehber metinler; karar almaya yönelik pratiklikte, önerileri açýsýndan uzlaþýlmýþ güvenilir bilgiler içeren ve kültüre duyarlý olmalýdýr. Ayný þekilde evlilik güçlendirme eðitimleri de sadece bilgi veren deðil ayný zamanda beceri öðreten nitelikte olmalýdýr.

Sorunlar anlamlandýrmak ve beceri kazanmak

Evlilik terapilerinin yapmaya çalýþtýðý temel þey, seanslarda eþleri rahatlatmak veya sorunlarýnda uzlaþma saðlayarak evlerine göndermek deðildir. Bunlarýn olmasý iyi þeylerdir ama esas iki temel amaç vardýr: Eþlerin sorunlarýný anlamalarýný saðlayan bir formülasyona ulaþmak ve aralarýndaki sorunlarý yönetecek beceri ve alýþkanlýklar kazanmasýný saðlamaktýr. Eþler aralarýndaki sorun alanlarý madde madde sýralayabilir ve her birinin nasýl geliþtiðini anlar hale gelirse ilk amaç gerçekleþmiþtir. Eþler kýsýrdöngüye sebep olan tutum ve davranýþlarýný deðiþtirme için yeni tutum ve davranýþ alýþkanlýklarý kazanmaya baþlayýp, bu yeni becerilerde ustalaþmaya baþladýklarýnda ise ikinci amaç gerçekleþmiþ olur.

Evliliklere yardýmda farklý yöntemlerin avantaj ve dezavantajlarý

Evliliklerdeki sorunlara yönelik rehber metinler, olup bitenlerin anlaþýlmasý ve anlamlandýrýlmasý konusunda iþe yararken, beceri öðretmede daha az etkilidirler. Evlilik Güçlendirme Eðitimleri ise hem evlilikte sýk yaþanan sorunlarý anlaþýlmasýna hem de sorunlarý yönetme becerisi ve alýþkanlýklarý kazanýlmasýna yardýmcý olabilir. Eðitimlerin eksiði ise ancak o iki eþle ilgili özel sorunlara deðil genel sorunlara yoðunlaþmasýdýr. Ýki eþin sorunlarýna özelleþme ise ancak evlilik terapileri ile mümkündür. Ama ulaþýlabilirlik ve ekonomik olma açýsýndan ise sýralama rehber metinler, eðitimler ve terapiler þeklindedir.

Sonuç olarak evliliklere yardým etmenin toplamda üç yolu vardýr. Birincisi evlilere ve onlara yardýmcý olmak isteyen ailelere de yol gösterecek rehber metinler oluþturmaktýr. Ýkinci olarak da Evlilik Güçlendirme Eðitimlerini topluma mümkün olduðunca yaymaktýr. Üçüncüsü de ihtiyaç duyan eþlere yardýmcý olacak terapilere ulaþma imkanlarý oluþturmaktýr.