Pi’nin Hayatý’nýn iki erdemi var: Ýlki, Yann Martel’in 2001’de yayýnlandýðýnda yedi milyon satan Man Booker Ödüllü romanýna sadýk kalmasý. Ýkincisi üç boyutlu sinemayý mükemmel kullanmasý. Pi’nin Hayatý, yazmakta zorlanan ve saðlam öykü arayan bir yazarýn, çocuk yaþta 227 gün okyanusta bir filikada, Bengal kaplanýyla mahsur kalan Hintli Piscine M. Patel’den (Pi) dinledikleri üzerine kurulu. Ýnsan denen yaratýk ve manevi yapýsýnýn yaný sýra mitler ve edebiyatýn doðuþu ve doðasý üzerine de bir etüd Pi’nin Hayatý.
Ailesi özel bir hayvanat bahçesi iþlettiði için hayvan davranýþlarýna dair bilgisi ve Molitor Yüzme Havuzu anlamýndaki tuhaf adýnýn konmasýndan bütün dinlere bir arada inanmasýna dek, kahramanýnýn romanda özenle betimlenen niteliklerinde ve bu niteliklerin denizde sað kalmasýný hazýrlamasýnda yatan potansiyeli doðru deðerlendirmesi dikkat çekici. Roman senaryolaþtýrýlýrken pek az kýsmý kullanýlmadan kalmýþ. Ang Lee, filmi söze boðmamýþ ama kitaptan gelen edebi tadýný da kaçýrmamýþ.
O inanýlmaz sað kalma macerasýnýn bir filika, bir çocuk ve Bengal kaplanýndan oluþan çekirdek ekibini, altlarýndaki hayat kaynayan, yakamoz saçan okyanusu ve üstlerine zaman zaman yýldýzlardan bir örtü seren zaman zaman fýrtýna yaðdýran gökyüzünü olanca lirizmiyle görüntülemiþ.
Patel Ailesi, Hindistan’ýn Fransýz bölgesi Pondicherry’den hayvanlarýyla birlikte bir Japon þilebine binerek ayrýldýðýnda patlak veren fýrtýna, geminin batmasý ve filikada Richard Parker adýndaki kaplan ile Pi’nin iktidar kavgasý da yeterince aksiyon malzemesi sunmuþ yönetmene.
Filmde de aynen kullanýlan sürpriz bir finale sahip romanýn yapýsal bir deðiþime uðratýlmasý etkisini de kýrabilirdi. Ama yönetmen Ang Lee ve Finding Neverland’den hatýrladýðýmýz senaristi David Magee’nin sadýk uyarlamasýyla izleyiciyi kitabý okumuþ kadar oluyor. Ben yine de okuyun derim.
Film bunu da baþarmakla birlikte öykü anlatma üzerine çok keyifli bir kitap Pi’nin Hayatý. Filmin üç boyutlu çekilme nedeni ne genç kitleye cazip gelmesi için ne korsana karþý önlem olsun diye...
Pi’nin Hayatý’nda üç boyut kullanýmý hem anlatýmýn bir aracý olarak çok iþlevsel hem çok etkileyici. Ang Lee olgun ve usta bir yönetmen olarak filmin hiçbir öðesinde aþýrýya kaçmamýþ ve dengeli bir yapýma atmýþ imzasýný.