Bu hafta gösterime giren Ýnþallah, Ramallah’taki Kanadalý bir gönüllü doktorun Filistin-Ýsrail çatýþmasýna bakýþýný ve yaþamýný anlatýyor. Film Berlinale Panorama’da FIPRESCI Ödülü kazandý.
HER (iki) taraftan olmak taraf olmak deðildir, diyor Faysal. Ýþgal edilmiþ Filistin topraklarýnda Filistinlilerin enterne edildiði Ramallah’ta yaþayan bir militant Faysal. Ýþgalin ve savaþýn içine doðmuþ, baþka türlü bir hayat bilmeden mücadeleyle büyümüþ bir adam. Kanada’dan gelmiþ, Kudüs’te yaþayan, her gün sýnýrý aþýp Ramallah’taki Birleþmiþ Milletler kliniðinde çalýþmaya gelen Kanadalý kadýn doðumuzmaný Chloe’ye herkese eþit mesafede duramayacaðýný bu sözle anlatmaya çalýþýyor.
Quebecli yönetmen Anais Barbeau-Lavalette’in yazýp yönettiði, görüntü yönetmenliðini babasýnýn üstlendiði Ýnþallah, üçüncü gözle anlatýlan bir Filistin-Ýsrail çatýþmasý filmi. Ýyi kotarýlmýþ bir film ama o üçüncü göz bir felsefi açýlým olamýyor, dýþarýdan gelip içeriyi anlamaya çalýþan bir yabancýnýn bakýþýndan öteye geçemiyor. Bir tarafa fazlasýyla angaje olmuþ militant filmlerin yanýnda önyargýsýz yaklaþýmlar daha da saðlýklý olabilir. Salt bir film olarak Ýnþallah’ýn gayet düzgün olduðu inkar edilemez. Ama politik egzotizm diye tariff edebileceðim, rahatsýz edici bir yaný da var.
Meseleye dair baþka filmler gibi Ýnþallah da Ýsrail’de bir patlama sahnesiyle açýlýyor. Sivillerin oturduðu bir kafeye yerleþtirilen bomba patlýyor… Ondan sonra Filistinlilere reva görülen ayrýmcýlýða, baskýya ve çektikleri sefalete tanýk oluyoruz. Tipik bir neden-sonuç iliþkisiyle þiddeti açýklama eðilimi… Filmin realiteyi sinematografik açýdan sunumu gerçekçi ve yalýn. Kahramanlarýnýn içinde bulunduklarý ortamý ve ruh halini, o tuhaf ve çileli ikilemi yansýtmada da gayet baþarýlý. Ancak Chloe’nin yakýnlýk kurduðu herkesin ayný zamanda onun arzu nesnesi olmasý, yerlilerin çekiciliklerine kapýlan beyaz Batýlý oryantalist tutumunu çaðrýþtýrýyor.
FARKI GÖNÜL PENCERESÝNDEN BAKIÞIChloe, sýnýr muhafýzlýðý yapan çýtý pýtý, seksi komþusu Ava ile arkadaþlýktan öte olduðunun ipuçlarý verilen bir iliþki içinde. Hamile hastasý Rand ile de çok yakýndan ilgileniyor. Rand ve çöp toplayan çocuklarla birlikte dolaþýyor. Diðer hastalarýyla kurmadýðý bir bað kuruyor, kocasý hapishanede bulunan Rand ile. Rand’ýn aðabeyi Faysal ile bakýþmalarý da sonradan bir gecelik bir iliþkiye dönüþüyor.Bu örtülü cinselliði kaldýrýnca geriye merhametli misyoner iþlevi kalýrdý ki o daha beter olabilirdi.
Yönetmen samimi belli ki, sergilediði çeliþkilerin ardýndan çift taraflýlýðýný da sonunda kaldýrýp atýyor… Ama herkesi bir arzu nesnesi olarak gördüðünün ya farkýnda deðil ya da bunu zaten cazip bulduðu için altýný çiziyor. Ýzlediðimiz onca Filistin-Ýsrail çatýþmasýna dair filmden sonra Ýnþallah’ýn akýlda kalan farký bu gönül iþleri! Üç kadýnýn ortak paydasý olan diþilik simgesi parlak kýrmýzý ruj ve Faysal ile birlikteliðin Chloe için bir dönüm noktasý olmasý…
FÝLMÝN KÜNYESÝ Orjinal adý: Inch’allah Yönetmen ve senarist: Anais Barbeau-Lavalette Görüntü: Philippe Lavalette Müzik: Levon Minassian Oyuncular: Evelyne Brochu, Sabrina Ouazani, Yousouf Sweid, Sivan Levy.