Film Arasý

Aylýk periyoduyla 22. sayýya ulaþan Film arasý sinemanýn güncel nabzýný tutmaya devam ediyor. Mayýs sayýsýnda öne çýkan çalýþma olan Yýlmaz Erdoðan’la Gülcan Tezcan’ýn yaptýðý söyleþide, Erdoðan önemli olgulara vurgu yapýyor. Özellikle Ýran sinemasý baðlamýnda, Ýran sinemasýnýn baþarýsýnýn bizde olduðunun tersine, inkýlaplarla sözlüklerini deðiþtirmemelerine, tarihi dilleriyle baðýntýyý koparmamalarýna baðlý olduðunu belirtiyor. Bu anlamda, gelenekle olan baðýn keskin hatlarla kopartýlmamasýyla Ýran sinemasýnýn özgün bir dil ortaya koyduðunu, kökleriyle kurulan baðlarýn o sinemayý zenginleþtirdiðini ifade ediyor. Kendi þahsi duruþunda da Vizontele’deki hoca tiplemesinden sonra dinle ilgili birçok okuma yaptýðýný söylüyor.

Derginin diðer bölümlerine baktýðýmýzda, sinemayla ilgili haberlerden sonra Gökhan Yorgancýgil’in “Rüya Ýçre Rüya” adlý köþesinde, sinema-seyirci iliþkisinde deðiþik seyirci tiplemelerine deðiniyor. Esra Ülkar’ýn röportajýnda Metin Avdaç, belgesel filmin Türkiye’de yeterince destek görmediðini oysa bir kültürün hafýzasý olma yönünde önemli bir rol oynadýðýný ileri sürüyor. Mesut Uçakan, “Sinemada Estetiðin Kalp Atýþlarý” baþlýklý yazýsýnda sinemanýn ontolojisini manevi bir duyarlýlýkla ortaya koyarak, estetiðin ancak imbikten geçmiþ bir fikir birikimiyle neþet edeceðinin altýný çiziyor.

Sinema Meclisi bölümünde, “Paramýz mý Yok, Rüyamýz mý?” soruþturmasýnda sinemamýzýn içinde bulunduðu buhrana cevaplar aranýyor. Sinemanýn deðiþik alanlarýnda çalýþmalar yapan simalarý kendilerine yöneltilen bu sorunsala deðiþik veçhelerden karþýlýk bulmaya çalýþýyor. Bu isimler arasýnda, Sadýk Battal, Celil Civan, Tuba Deniz, Nedim Hazar ve Sadýk Yalsýzuçanlar duruþlarýyla önemli veriler ortaya koyuyor. Sonraki bölümde Suat Köçer, Hasan Karacadað ile kendi zanaatý özelinde korku sinemasý üzerine konuþuyor. Abdülhamit Güler, son günlerde ortaya çýkan tartýþmalar çerçevesinde muhafazakar sanat konusunda kendi görüþlerini sergiliyor.

Bir Filmin Hikayesi’nde Regiman Deniz, Mar filmiyle ilgili olarak yönetmen Caner Erzincan ile söyleþiyor. Erzincan, filminde yoksulluðun sýnýrlarýnda dolaþan insanlarýn hikayesini anlattýðý filminin çekim aþamalarýný dile getiriyor. Ayþe Yýlmaz, Bir Ülke Sinemasýnýn Almanaðý’nda Alman sinemasýný sessiz sinema çaðýndan alarak, Ekspresyonizm ve sonrasýnda aldýðý yolun psikolojik izsürüþlerini yazýya döküyor.