Bu hafta vizyona giren ‘Bana Git De’ filmi yönetmenin olgunlaþamamýþ sinematografisinin kurbaný oluyor, sanýyorum bu yüzden oyunculuklar da sýnýfta kalýyor...
Türk sinemasýnda bir kalite sorunu olduðu gerçek. Özellikle giþe filmlerinde kalitesizlik dikkati çekecek kadar yoðun. Sanat filmlerinde ise birçok kötü filmin yanýnda yýlda iki-üç kaliteli film çýkarmayý baþarýyoruz. Ýþte bu iki-üç filmin yüzü suyu hürmetine de sinemamýz ileri doðru adým atmaya devam ediyor. Bir eleþtirmen olarak eðer Türk filmlerine ‘neyle karþýlaþacaðým’ endiþesiyle gidiyorsam genel izleyicinin vay haline. Sinemamýzýn gidiþi genel izleyiciyi salonlardan uzaklaþtýracak gibi. Kendimize gelmemiz lazým. Bu hafta vizyona giren ‘Bana Git De’ izleyiciye sesleneceðini umduðum bir filmdi. Her þeyden önce ses sanatçýsý Atiye ve bol ödüllü oyuncumuz Tayanç Ayaydýn baþrollerde. Filmi seyrettiðimde büyük hayal kýrýklýðýna uðradým. Filmin en büyük problemi yönetmenin olgunlaþmamýþ sinematografisi ama öncelikle perdede ilk gördüðümüz þey olan oyuncularýn performansýyla baþlayayým. Atiye bir oyuncu olmadýðý için Tayanç Ayaydýn ile baþlamak en doðrusu. ‘Pazar Bir Ticaret Masalý’ ile muhteþem bir çýkýþ yakalayan ve kaliteli bir oyuncu olduðuna inandýðým Ayaydýn yýllardýr bir düþüþ içinde. Olgunlaþamayýp çürüyen bir meyve gibi Ayaydýn için umutlarýmýz sönmekte. Tabii ki bir filmde bütün oyuncularýn performansý kötü ise yönetmene bakarýz ama Ayaydýn artýk genç, tecrübesiz bir oyuncu deðil, bu dezavantajý bir yere kadar geçebilmeliydi. Film onun üzerine kurulmuþ, kendi iç yolculuðu içinde müziðini arayan bir adam. Canlandýrdýðý karakter entelektüel mi yoksa atarlý bir ergen mi? Kesinlikle atarlý ergene yakýn. Film burada bitiyor aslýnda. Zaten kafasý daðýnýk olan yönetmen, bu karakter üzerinden filmde hiçbir þeyi toplayamaz oluyor. Gelelim Atiye’nin canlandýrdýðý karaktere.
Arap ama aksaný yok!
Filmi seyrederken kulaðýmý týkamak istedim. Güya Arap kökenli Anadolulu bir kýz nasýl konuþur Allah aþkýna? Aksaný yok Atiye’nin. Keþke sadece þarký söyleseydi. Canlandýrdýðý karakterin hal ve tavýrlarý iyice inandýrýcýlýktan uzak. Evden kaçan kýz full makyajlý, kýpkýrmýzý dudaklarýyla otostop yapýyor. Haliyle Ertem Eðilmez’in Arabesk filmini hatýrlatýyor. Gelelim yönetmen ve senarist Handan Öztürk’e. Bir senaristin en büyük hatasý yarattýðý karakterlerin gerçek hayatta karþýlýðýnýn olmamasýdýr. Bu hatayý en kocaman þekilde iþliyor Öztürk. Filmin bir iddiasý da Anadolu’nun kaybolan müziðine ýþýk tutmak veya Anadolu’yu anlamak için ezgilerinin peþinden koþmak. Filmin bir, iki sahnesinde çeþitli türküler ve müzikli ortamlar var. Ama bütün bunlar senaryonun içinde o kadar eklenti kalýyor ki.
Mekan seçimi de olmamýþ
Bu sahnelerin filmde eklenti kalmasýný geçtim o sahnelerde Tayanç Ayaydýn’ýn canlandýrdýðý karakterin eklenti kalmasý üstüne tuz biber ekiyor. ‘Anadolu’nun Kaybolan Þarkýlarý’ veya ‘Bana Git De’ filminde de yer alan Rýza Sönmez’in bu yýl çektiði ‘Orhan Pamuk’a Söylemeyin Kars’ta Çektiðim Filmde Kar Romaný da Var’ adlý filmini seyretmek gerekir. Çünkü bu iki filmde Anadolu’nun týnýlarýný bize en iyi taþýyan yapýmlardý. Gelelim görüntü yönetmenliðine. Bir film vardýr gerçekten görüntü yönetmenliði ister. Karanlýk veya kapalý mekan çekimleri, karlý doða sahneleri gibi. Bir film vardýr doðanýn güzelliðine dayanýr. Ne yazýk ki ‘Bana Git De’ cennet mekanlarý bile ekstra þekilde kullanamýyor. Kýsacasý olmamýþ bir film ‘Bana Git De.’
Tayanç Ayaydýn yýllardýr çöküþ içinde. Olgunlaþmayýp çürüyen meyve gibi Ayaydýn için umutlarýmýz sönmekte.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Handan Öztürk
Senarist: Handan Öztürk
Oyuncular: Tayanç Ayaydýn,
Atiye, Seyyal Taner,
Birsen Dürülü
Yapým:2016,
Türkiye
VÝZYONDAKÝLER
Frantz
1. Dünya Savaþý’nýn hemen ertesinde Almanya’nýn küçük bir kasabasýna gelen ve sürekli bir mezarlýðý ziyaret eden gizemli genç Fransýz, tüm kasaba halkýnýn dikkatini çeker. Savaþta kaybettiði niþanlýsýnýn yasýný tutan Anna ve ailesiyle tanýþan bu genç, uzun zamandýr taþýmak zorunda kaldýðý büyük sýrrýný açýklamak için buraya gelmiþtir. Ancak kasabada yaþadýklarý ve gördükleri, Anna ve ailesinin ona karþý gösterdiði ilgi, kararýný gözden geçirmesine neden olacaktýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: François Ozon
Senarist: François Ozon
Oyuncular: Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stotzner, Marie Gruber
Yapým: 2016, Fransa, Almanya, 113 Dk.
Çakallarla Dans 4
Kahramanlarýmýz, imkânsýzlýklar yüzünden ayný evde yaþamaya baþlamýþtýr. Günün birinde Berber Hüseyin bir harita ile çýkagelir. Almanya’daki dayýoðlu ölmüþ, vasiyet olarak bir harita býrakmýþtýr. Kahramanlarýmýz, yakaladýklarý bu umudun peþinden Edirne’ye doðru yola çýkarlar. Gerçekten gömü var mýdýr? Zengin olacaklar mýdýr? Çakallýk yapmadan para kazanmak mümkün müdür?
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Murat Þeker
Senarist: Murat Þeker
Oyuncular:Þevket Çoruh, Ýlker Ayrýk, Timur Acar, Murat Akkoyunlu
Yapým: 2016, Türkiye
Lanetli Ev
7 aylýk hamile olan Jennifer Branagan yýllar sonra Kansas’a geri döner. Doðduðu yere dönmesinin sebebi ise yaþadýðý beklenmeyen bir psikolojik çöküþtür. Anne olmanýn getirdiði korku, annesi Meredith’in baskýcý tavrý, kocasý Luke’la yaþadýðý gergin iliþki ve taþýnda stresi Jennifer’ý bir hayli zorlamaktadýr. Jennifer hayatýnýn kontrolünü kazanmaya çalýþýrken bu kez daha büyük bir sorun karþýsýna çýkar. Kiraladýklarý evde garip olaylar olmaktadýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: The House On Pine Street
Yönetmen: Aaron Keeling, Austin Keeling
Senarist: Natalie Jones
Oyuncular: Emily Goss, Taylor Bottles,
Cathy Barnett
Yapým: 2016, ABD, 111 Dk.
Pastoral Amerika
Dýþarýdan mükemmel görünen bir aileye odaklanan yapým eskiden okulun yýldýz atleti, þimdi ise baþarýlý bir iþadamý olan Seymour “Swede” Levov ve ailesini yavaþ yavaþ keþfetmemizi saðlýyor. Eski güzellik kraliçesi olan karýsý ve ergenlik çaðýndaki kýzýyla mutlu bir hayat süren Levov’un mutluluðu bir gün kýzýnýn ortadan kaybolmasýyla bozulur. Kýzýnýn vahþi bir siyasi terör eylemi gerçekleþtirmekle suçlandýðýný öðrenen baba ne olursa olsun kýzýný bulmaya karar verir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: American Pastoral
Yönetmen: Ewan McGregor
Senarist: Philip Roth
Oyuncular: Ewan McGregor, Jennifer Connelly, Dakota Fanning
Yapým: 2016, ABD, 108 Dk.
Savaþ Vadisi
Ýkinci Dünya Savaþý sýrasýnda Amerikan Ordusu’ndan Medic Desmond T. Doss, Okinawa Savaþý’nda görev yaparken insanlarý öldürmeyi reddeder ve Amerikan tarihinin ilk Onur Madalyasý’na layýk görülen vicdani retçisi olur. Film, bu tek bir kurþun sýkmadan 75’e yakýn kiþiyi kurtaran kahramanýn hikayesini ele alýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Hacksaw Ridge
Yönetmen: Mel Gibson
Senarist: Robert Schenkkan
Oyuncular: Andrew Garfield, Vince Vaughn, Teresa Palmer
Yapým: 2016, Avusturalya, ABD, 139 Dk.