Baþlýktaki programý hatýrlýyor musunuz? Hani, önce Sinan Çetin ardýndan Kaya Çilingiroðlu sunuculuðunu yapmýþtý.
Hani, paravan açýlýyordu da programa baþvuranla programýn bulup stüdyoya getirmeye çalýþtýðý kiþinin kavuþup kavuþmadýðýný görüyorduk...
Çoðumuz unuttuk gitti ama insan hikayesinin önemini gösteren en iyi formatlardan biriydi. Ne zaman hikayeler ucuzladý, ne zaman iþ, hatalarýndan dolayý terk edilmiþ adamlarýn eski eþleriyle televizyon gücü sayesinde buluþmaya çalýþtýklarý yer haline gelmeye baþladý, program bitti...
Televizyonculukta insan hikayeleri önemlidir. Seyirci baþkalarýnýn acýlarýný, sevinçlerini, hikayelerini bilmeyi, izlemeyi sever...
Atv’de Müge Anlý’nýn aldýðý reytingin sýrrý biraz da budur.
***
Bu aralar Discovery ID’de The Locator adlý bir programýn bölümlerini seyrediyorum üst üste.
Ölmüþ arkadaþýnýn kendisine emanet ettiði kýzý arayan adamdan tutun da, sorunlu bir boþanmanýn ardýndan babasýný hiç hatýrlamayan bir kýzýn mücadelesine ya da bir baþka evlilik yaptýðý sýrada izini kaybettiði oðlunu bulma mücadelesi veren kanserli babadan, ayný anneden doðan farklý kardeþlerin birbirlerini bulma çabasýna kadar tanýdýk bir sürü hikaye aslýnda...
Ama Türkiye’deki versiyonlardan çok daha farklý oluyor program.
Farkýn sebebi hikayesini paylaþanlarýn toplumun tüm katmanlarýndan olmasý. Zengin-fakir, az eðitimli-çok eðitimli herkes kendi hayatýyla ilgili bir geliþmede konuþmayý kabul ediyor. Türkiye’de eðitim ve gelir yükseldikçe kameralardan kaçma eðilimi artýyor oysa ki...
***
Ýnsan hikayesinde canlandýrma çok tercih edilmez ama bazen mecbur da kalýnabilir.
Bu mecburi canlandýrmalar üzerinden belgesel televizyonculuðu baþka bir noktaya gitti.
Bu aralar hem ABD hem de Avrupa’da en çok suç belgeselleri iþ yapýyor.
Canlandýrmalar sinema filmi tadýnda, gerçek yüzlere son derece benzeyen iyi oyuncularla, iyi mekanlarda çekiliyor.
Bir dönem Türkiye’de ucuz olsun diye amatör canlandýrmalar yapýldý, insanlar bir süre hikayeler üzerinden gittiler ama sonra kötü canlandýrmalardan sýkýlýp býraktýlar.
Neyse, insan hikayesi televizyonculuk için en büyük sermayedir. Dizilerde hayali hikayelere dalan seyirciye nedense kimse gerçek hikayeleri seyrettirmeyi akýl edemiyor þu sýralar...