Filmler kýsa yorumlar derin

Ülkemizde ivme kazanan kýsa film yarýþmalarýndan jürisinde bulunduðum ikisinin deðerlendirmeleri bu hafta içinde yapýldý. Yeni belediyelerden Sancaktepe Belediyesi tarafýndan Genç Gelecek çerçevesinde düzenlenen “Ýstanbul Film Oluyor” ve ÝHH Ýnsani Yardým Vakfý tarafýndan Beyaz Güvercin baþlýðý altýnda düzenlenen “Yetim” temalý kýsa film yarýþmalarý bu türün genç sinemacýlarýný bir umut olarak önümüze koydu. Sancaktepe Belediyesi’nin henüz bir yýlýný tamamlayan Gençlik Merkezi’nde çeþitli kulüpler çerçevesinde faaliyete geçirilen kültürel ve sanatsal faaliyetlerin zenginliðinin bir uzantýsý olan kýsa film yarýþmasý, Ýstanbul’da liselerarasý olarak düzenlendi. Yarýþmanýn koordinatörü Tuba Kozan’ýn sinemacý duyarlýlýðýyla ve Gençlik Merkezi genel koordinatörü Birol Alpat ve koordinatör Sedanur Zavalsýz’ýn heyecanlý gayretleriyle hayata geçen yarýþmada, daha lisede olan sinema meraklýlarýnýn zaman zaman þaþýrtýcý performanslarýna tanýk olduk. ÝHH’nýn açmýþ olduðu yarýþma ise kurmaca ve animasyon dalýnda mezkur tema etrafýnda deðiþik yönelimlerin bir platformu gibiydi.

***

Sivil toplum kuruluþlarýnýn kültür ve sanata, özelde de sinemaya verdikleri gitgide artan önem, gençlik adýna kültürel geleceðin umutlu bir tablosunu çiziyor. Özellikle de toplumun deðerlerine duyarlý bir bakýþ açýsýyla yönlendirilen sanatsal söylemler, bugün tartýþýlan sanatýn niteliði bakýmýndan geleceðin yapýcý bir zemini olacaðýna dair ümitleri tazeliyor. Þu görece küçük faaliyetler bile bir mikrokozm olarak alýndýðý takdirde, örneðin sinema anlatýmýnýn mahiyeti üzerine birçok deðerli ipucu önümüze seriliyor. Öncelikle sinema diline gösterilen özenin ortaya koyduðu estetikle inceltilmiþ bir konu iþleyiþi, aslýnda sinemamýz için de ne yapýlmasý gerektiði hususunda göstergeler sergiliyor.

“Ýstanbul Film Oluyor”a katýlan filmler arasýnda kýsa film kategorisi altýna kýsa belgesellerin de girdiðine þahit olduk. Kýsa film algýsýný bir parça deðiþtiren bu yaklaþým, kýsa yapýlan belgesellerin de kýsa film olarak düþünülmesine yol açmýþ. Kýsa veya uzun kurmaca filmlerin belgesel duyarlýlýðýyla yapýlmasý ise daha farklý bir durum. Ne olursa olsun, lise düzeyindeki gençlerin sinemasal bir olgunlukla hakikaten kayda deðer verimler ortaya koymalarý sürpriz bir giriþim olarak karþýmýza çýktý. Gerek kimi özel çekimler, renk ve deðiþik kurgu çalýþmasý, zihni görüntüler, katmansal anlatýmlar gerekse seçkin replikler bu çalýþmalarý nitel olarak çoðaltan etmenlerdi.

Beyaz Güvercin Kýsa Film Yarýþmasý’na giren eserler ise, dini algýdan toplumsal gerçekçiliðe geniþ bir yelpazede farklý bakýþlarýn verimlerini sergiliyordu. Animasyonlardaki fikri derinlik ayrýca dikkate alýnmasý gereken unsurlardý. Kýsa kurmaca filmlerin her birindeki insani duyarlýlýk, estetik bir altyapýyla pekiþtiði takdirde makrokozm anlamýnda geleceðin uzun metraj sinemasýnýn yapýtaþlarýnýn öncelleri olarak da düþünülebilir.