Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Fırın torbasından sağlık çıktı

Selahattin DÖNMEZ tüm yazıları

Yemeklerinizi fırın poşeti içinde pişirerek besin kayıplarını önleyebilir, vücudunuz için gerekli vitamin ve mineralleri maksimum oranda alabilirsiniz.

Mutfağımızdaki sağlığı iyi denetliyor muyuz? Sağlıklı besin seçimleri yapıyor olabiliriz ancak doğru hazırlama ve pişirme yöntemlerini uygulayabiliyor muyuz? Araştırmalar, doğru besin seçimi yapsak bile doğru pişirme yöntemlerini uygulamadığımız takdirde oluşacak vitamin ve fitokimyasallardaki kayıp nedeni ile bağışıklık sistemimizin güçlenmediğini ve kronik hastalıklardan korunmak için yeterli antioksidanları vücudumuza alamadığımızı bildiriyor. Çünkü et çeşitlerinin pişirme, taze sebzelerin ise hazırlanma ve pişirme aşamasında, içerdikleri birçok vitamini ve antioksidanı büyük oranda kaybettiğini unutmamak gerek. Taze sebzeleri pişirmeden çok önce küçük parçalar halinde kesmek, bekletmek, pişirme suyunu dökmek, uzun süre pişirmek, kızartma ve ızgara yapmak B grubu ve C vitaminlerinin neredeyse tamamen kaybolmasını sebep oluyor.  

C vitamininde kayıp yüzde 80’i buluyor

Bilimsel veriler özellikle yeşil yapraklı taze sebzelerde mikrodalga, kızartma, uzun süre yüksek ısıya maruz bırakarak tencerede pişirme, sebzeleri çok küçük parçalara bölüp pişirene kadar uzun süre bekletme gibi işlemlerde C vitamininde  ortalama  yüzde 30-80, B grubu vitaminlerinde ortalama yüzde 10-40, antioksidanlarda  ise ortalama yüzde 40-50 oranında kayıplar olduğunu gösteriyor.  Besin analiz araştırmaları, en doğru pişirme yönteminin sebzeleri ve etleri sağlıklı pişirme torbası içinde taze otlar veya baharatlarla harmanlayarak uygun ısıda fırında pişirme olduğunu belirtmektedir. Çünkü fırın torbasında pişirilen etler ve sebzelerin uygun ısı derecesinde pişirilmesi ısıya hassas vitaminlerin korunması sağlanır.  Sebze ve etler fırın torbası içerisinde kendi sularında piştiği için vitamin kayıpları önlenebiliyor. Fırında ve doğru seçilen fırın torbasında et ve sebzeler kısa sürede pişirerek hem lezzetli hem de besin değeri korunmuş yemekler hazırlayabilirsiniz. Sebze ve etlerinizi pişirirken, besinin besleyici değerini koruyan ve lezzetinin de kaybolmasını önleyen pratik fırın çeşnileri ve  fırın torbası kullanmanızı öneririm.