FIrst Lady’lerin en güzeli ve en tartýþýlaný

Bu hafta vizyona giren ‘Jacky’ özellikle Natalie Portman’ýn performansýyla öne çýkýyor. ABD popüler kültürüne ve siyasetine etki etmiþ olan Jacky Kennedy Onassis’in, Kennedy suikastinden hemen sonra yaþadýklarý filmin odaðýnda.

Jacky filminin üstünde estirilen beðeni fýrtýnasý benim için sürpriz deðildi aslýnda çünkü filme konu olan Jacky Kennedy Onassis Amerikan popüler kültür ve siyaset hayatýnda bir ikon. Jacky’nin büyüsü sadece John Fitzgerald Kennedy ile yaptýðý evlilik, üç yýl süren first lady’liði veya dul kaldýktan sonra Yunanlý armatör Onassis ile evlenmesinden kaynaklanmýyor. Yýllar içinde sadece ABD’nin deðil bütün dünyadaki kadýnlarýn ‘seçkin burjuva kadýný’ tanýmýný onunla özdeþtirmeleri de önemli. Kennedy ile evlilikleri hem ABD basýný hem de propagandasý sayesinde masalsý bir çift imajýný o kadar insanlara dikte etti ki onlarýn baþýna gelen felaket birçok olaydan daha fazla ilgilendirdi dünya kamuoyunu.

PORTMAN’A NE OLDU

1970’lerde 100 binlerce Vietnamlý ölürken dünya Jackie’nin Onassis’le evliliðini konuþuyordu. ABD’nin atom bombasý atýp milyonlarca Japon’u öldürmesi veya yýllar içinde radyasyon yüzünden sakat kalmasý, doðmasý Jacky’nin çýplak denize girmesinin fotoðraflanmasý kadar konuþulmadý. Tabii ki bütün bunlarýn suçu onda deðildi. Bir yandan bu düzenin kurbaný da sayýlýr Jackie Kennedy Onassis. Bu propagandanýn hep iki yüzü olmuþtur. Zamanýnda insaný hak etmediði niteliklerle donatýp yüceltirken daha sonra dönemin politikasýna göre yine hak etmediði bir baský ve eleþtiriyle yerin dibine batýrýr. Jacky bu iki durumu da sonuna kadar yaþamýþ isimlerden biri. Böyle bir karakterin filmi yapýlýnca zaten belirli çevreler, daha film ortaya çýkmadan kendi masallarýný yazmaya baþlar. Hayali bir beðeni yaratýp hak etmediði zirveye çýkarýlýr yapým. Filmin aynen konu ettiði kadýn gibi kendinden baðýmsýz bir beðeniyle çevrelendiðini gördüm. Bu gerekçesiz beðeninin bir sebebi de Jacky’i canlandýran Natalie Portman tabii. Gerçekten iyi bir oyuncu olan Portman’ýn ‘Siyah Kuðu’daki performansýný nasýl unutabiliriz. ‘Closer’ filmindeki Alice gibi rolleriyle her film için bir baþarý güvencesidir Portman. Tabii son beþ yýllýk performansýndaki düþüþü görmeyiz veya görmek istemeyiz. Son filmlerine bakarsanýz gerçekten de Portman büyük bir düþüþ içinde. Filmin yönetmeni de Jacky’nin baþarýlý bir film olacaðý inancýný güçlendiriyor aslýnda. Pablo Larrain bu yýl yine Oscar’da yarýþacak filmler içinde gösterilen Neruda’nýn da yönetmeni. ‘Fuga’ ve ‘No’ filmlerinde biyografik çalýþmalardaki baþarýsýný kanýtlamýþ olan yönetmenin bu filmde de baþarýsýz olmasý için bir sebep yoktu. Ýþte bütün bu beklentiler ve öngörülerle gittiðimiz film bence çok büyük bir sýr saklýyor. Ne baþrol oyuncusu ne de yönetmeninin kabiliyeti bu filmin sýrrýný açýklýyor. Ýkisinin de performansýný beðenmedim. Natalie Portman suni bir oyunculuk içinde. Jackie gibi konuþacaðým, mimiklerini canlandýracaðým diye kendisini o kadar baský altýna almýþ ki onun karikatürü olarak kalmýþ. Herhangi bir oyunculuk deðerinden bahsedemiyorum bu filmde. Diðer rollerinde filme katkýsý çok büyük deðil, hiç biri senaryoda önemli bir durumu ifade etmiyor. Hatta ortada senaryo bile var diyemeyiz. Çünkü baþlangýcý veya bitiþi olan bir öyküyü anlatmýyor.

EN ÖNEMLÝ SAHNE

Sadece Kennedy suikastinden, cenaze merasimine kadar olan dönemde Jackie’nin yaþadýklarýný seyrediyoruz. Bu da filmin asýl vermek istediðinin arkasýna saklandýðý bir görünüm. Çünkü filmin asýl önemli aný ve hikayesi John Kennedy’nin suikast anýnda kafasýndan vurulduðu sahne. Þimdiye kadar Kennedy’nin kafasýndaki yaralanmayý bu kadar açýk gösteren bir sahne hiç bir filmde yer almadý. Jacky’nin eþi Kennedy’nin daðýlmýþ beynini eliyle kapattýðý o sahne filmin en önemli aný. Hem ürpertici hem de ABD için yüceltilmiþ bir efsanenin bu halini göstermesi filmin her þeyi. Bunun hakkýný teslim ediyorum ama bir film için yeterli mi bilemiyorum. Ne filmi ne Natalie Portman’ýn performansýný beðendim.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Pablo Larraín

Senarist: Noah Oppenheim

Oyuncular: Natalie Portman, Peter Sarsgaard, Greta Gerwin, Billy Crudup

Yapým: 2016, ABD, Fransa,

Þili, 100 Dk.

VÝZYONDAKÝLER

Pepee: Birlik Zamaný

Pepee, yüreðindeki tüm sevgileri arkasýnda býrakarak, teknolojik sýcak hava balonu ile Türkiye semalarýnda kaybolur. Balon Pepee’yi önce Adýyaman Nemrut, Urfa Göbeklitepe ve en son da Kapadokya’ya götürür. Pepee, acaba gerçeði bulabilecek midir? Baþýna gelen onca iþten sýyrýlýp evine geri dönebilecek midir? Sevginin ve bir olmanýn ne kadar önemli ve deðerli olduðunu anlayabilecek midir?

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Hüseyin Emre Konyalý

Senarist: Ayþe Þule Bilgiç

Seslendirenler:Yaðýz Alp Þimþek, Iraz Elif Kýraç, Çaðrý Manas Kýraç, Meryem Atmaca

Yapým: 2016, Türkiye

Bu da nereden çýktý?

Sevecen bir baba olan Ned, tatilde ailesi ile birlikte Stanford’da yaþayan kýzýný ziyaret eder. Burada en büyük kabuslarýndan biri olacak, Silikon Vadisi milyarderlerinden Laird ile tanýþýr. Ned kendisini teknoloji dünyasýnda kaybolmuþ hissederken Laird’in kýzýna evlenme teklif edeceðini öðrenince paniðe kapýlýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Why Him?

Yönetmen: John Hamburg

Senarist: John Hamburg

Oynayanlar:Zoey Deutch, Bryan Cranston, James Franco

Yapým: 2016, ABD, 111 Dk.

Kötü Çocuk

Büþra Küçük’ün genç jenerasyonu adeta büyüleyen Kötü Çocuk adlý hikâyesinden ayný isimle uyarlanan gençlik filmi doðduðu gün terk eden babasýnýn ortaya çýkmasýyla hayatý tamamen deðiþen Kayla’nýn ‘Kötü Çocuk’Meriç ile tanýþtýðý gün baþlayan macera ve aþk dolu farklý ve ilginç hikâyesini anlatýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Yaðýz Alp Akaydýn

Senarist: Yaðýz Alp Akaydýn

Oynayanlar:Tolga Sarýtaþ, Afra Saraçoðlu, Sarp Akkaya, Tülin Özen, Can Sipahi

Yapým: 2016, Türkiye

Olanlar Oldu

Zafer ve annesi Döndü Haným, Ege kasabasýnda birlikte yaþamaktadýr. Oðlunun kasaba güzeli Mehtap’tan ayrýlmýþ ve hâlâ evlenmemiþ olmasýna üzülen Döndü, bu gidiþata son vermek için harekete geçer. Bu esnada mütevazý teknesinin sorunlarýyla boðuþan Zafer’in yaptýðý mavi turda olanlar olur. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Hakan Algül

Senarist: Ata Demirer

Oynayanlar:Ata Demirer, Tuvana Türkay, Salih Kalyon, Ülkü Duru

Yapým: 2016, Türkiye

Moana

Üç bin yýl önce dünyanýn en büyük denizcileri Güney Pasifik’eseferler düzenlerken birçok ada keþfeder. Sonrasýnda, bin yýl boyunca birdenbire duran seferlerin sýrrý bugün hâlâ çözülememiþtir. Moana, atalarýnýn yarým kalan arayýþýný tamamlamak için cüretkâr bir göreve yelken açan cesur bir gencin hikâyesi. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Ron Clements, John Musker

Senarist: Jared Bush

Seslendirenler:Aulii Cravalho, Dwayne Johnson, Rachel House, Temuera Morrison

Yapým: 2016, ABD, 107 Dk.

Perde Ayn-ý Cin

Korku kitabý yazarý Okan, son kitabýný yazmak için memleketi Antalya’ya gider. Burada göz doktoru arkadaþý Levent’in teklifiyle lazer ameliyatý olmayý kabul eder. Ancak ameliyat tuhaf durumlarýn yaþanmasýna neden olur; bir gözündeki perde tamamen kalkmýþtýr ve bu kýsa zaman içerisinde görünmeyen varlýklarý görebilmesine yol açar.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Ediz Günay

Senarist: Ediz Günay

Oynayanlar: Orkun Özen, Uður Dönmez, Burcu Ayhan

Yapým: 2016, Türkiye, 83 Dk.