Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Geleneksel tıbbın şifacıları

Sağlığa olan faydaları ve iyileştirici etkileri binlerce yıl öncesinden kanıtlanan şifalı besinlerin gücünden yararlanın. İşte çeşitli hastalıklara karşı her mutfakta bulunması gereken besinler...

HAZIMSIZLIK, mide sorunları, vücut ağrıları, grip, sindirim güçlüğü, kolesterol, vitamin yetersizliği, halsizlik, kronik yorgunluk gibi pek çok soruna çözüm olarak çoğumuz güne avuç dolusu suplemantlar ve ağrı kesicilerle başlıyoruz. Artık faydaları binlerce yıl öncesinden kanıtlanmış şifacıları mutfağımıza alma zamanımız geldi. Hiçbir yan etki göstermeyen doğal besinlerle sağlık sorunlarınızın kısa sürede düzeleceğini göreceksiniz.

-MAYDANOZ: Maydanoz, A vitamini kaynağıdır. Ayrıca C ve K vitamini, demir, potasyum, kükürt, kalsiyum ve magnezyum yönünden de zengindir. Güçlü bir antioksidan kaynağıdır. Diüretik etkisi vardır. Toksinlerin vücuttan atılmasını sağlar. Posa   içeriği ile ince bağırsaktaki peristaltik hareketleri artırır, kabızlık tedavisinde etkilidir. Yapılan bazı çalışmalarda adet sancılarının azaltılmasında da etkili olduğu saptanmıştır. Mide ve bağırsaklardaki gaz sıkıntılarını önler.

-PORTAKAL: Portakal özellikle içerdiği zengin C vitamini ile hastalıklara karşı vücudun savunma mekanizmasını kuvvetlendirir. Portakal, C vitamininin yanı sıra B vitamini, potasyum, kalsiyum, magnezyum da içermektedir. İçerdiği yüksek potasyum tansiyonun dengelenmesine yardımcı olur. Bunların dışında da, damarları ve kılcal damarları güçlendirerek kalbin zarar görmesini engeller. İçerdiği vitaminler ve antioksidanlar sayesinde de, kanın pıhtılaşmasını, mide ve pankreas kanserini engeller ve yaraların da daha çabuk iyileşmesini sağlar. Portakalda bulunan en önemli flavon olan herperidin kandaki kolesterol seviyesini azaltır. 

-GREYFURT: Mayhoş ve keskin kokusuyla greyfurt, pembe - kırmızı rengini içerdiği likopenden alır. Her ne kadar her mevsim bulunabiliyor olsa da en iyi kış mevsiminde yetişir.Bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olan C vitaminin mükemmel bir kaynağıdır. Araştırmalar düzenli olarak pembe-kırmızı greyfurt tüketiminin prostat kanseri riskini azalttığını gösteriyor. Sarı ve kırmızı renkli greyfurtun LDL kolesterol düzeyini, kırmızı greyfurtun ise trigliserit düzeyini düşürdüğü belirlendi.

-KEREVİZ: Hipokrat, 2500 yıl önce, ‘Gergin   sinirlerinizin ilacı kereviz olsun’  demiş. K ve C vitaminin mükemmel bir kaynağıdır. Lif, potasyum, folat, molibden, manganez ve B6 vitaminin çok iyi, ayrıca kalsiyum, magnezyum, triptofan, fosfor, demir, B1, B2 ve A vitaminlerinin de iyi bir kaynağıdır. 120 gram kereviz yaklaşık 20 kalori içerir. Gut, osteoartrit ve romotoid artrit gibi romatizmal hastalıklara karşı koruyucudur. Kan basıncını dengeler. Yapılan çalışmalar diüretik aktivitesiyle ödem atıcı etkisi olduğunu gösteriyor. İçerdiği aktif bileşen olan ‘phthalides’ ile arterler çevresindeki kasları rahatlatır ve damar tıkanıklığını önler.

NANE: Nanenin sindirimi kolaylaştırıcı ve mideyi rahatlatıcı etkisi var. Pankreas, göğüs ve karaciğer tümör gelişimini yavaşlattığını, kolon, deri ve akciğer kanserlerini de önleyici olduğu, çalışmalarca kanıtlandı. Bulantılara iyi gelir, nane ve limon kaynatılıp içilmesi tavsiye edilir. Anti-mikrobiyal etki gösterir. Manganez, A ve C vitaminin çok iyi bir kaynağıdır. Aynı zamanda folat, demir, magnezyum, kalsiyum, potasyum, omega 3 yağları ve B2 vitaminlerinden zengindir. Özellikle yoğurda, omlet/menemene, her türlü meyveye, pişmiş lahana, havuç, bezelyeye çok yakışır. Maden suyu, buzlu çay, limonata ve gazlı içecekleri naneyle tatlandırabilirsiniz.

TARÇIN: Kan şekeri üzerindeki olumlu etkisi birçok araştırmayla kanıtlanmıştır. Ayrıca anti-mikrobiyal besin olarak anılır. Beyin aktivitesini de artırıcı etkisi vardır. Diyet lifinin iyi bir kaynağıdır. Özellikle geleneksel Çin tıbbında, taze zencefille karıştırılmış tarçın, soğuk algınlığı ve gripten koruyucu olarak tüketilmektedir. Manganezin çok iyi, demir ve kalsiyumun iyi kaynakları arasında yer alır. Tatlı tadında bir baharat olan tarçın, özellikle yoğurda, her türlü meyveye, et yemeklerinden yahniye, sebze yemeklerinden kabak ve tatlı patatese çok yakışır.