Son bir yýldýr eðitim camiasýnýn gündemini STEM meþgul ediyor. Öyle bir hal aldý ki neredeyse bütün özel okullar kurumlarýnda STEM eðitimi uyguladýklarýný ilan ediyorlar. Nedir bu STEM? Ne faydasý vardýr. Gerçekten okullarda uygulanabilir mi? Bizim müfredatýmýz buna uygun mu? Yoksa özel okullarýn bir reklam aracý mý?
STEM nedir?
STEM Science (fen), Technology (teknoloji), Engineering (mühendislik) ve Mathematics (matematik) bilim dallarýnýn baþ harflerinden oluþmaktadýr. STEM Amerika’da ortaya çýkan ve geliþmiþ ülkelerin de kabullendiði bir felsefedir. Yýllardýr eðitimcilerimiz bu kadar bilgiyi öðrencilerimize yüklememizi hep eleþtirmiþlerdir. Ýþte STEM, yukarda saydýðýmýz bilim dallarýný birleþtirerek öðrencilerimizin öðrendiklerini günlük hayatta kullanmalarýný saðlýyor. Yani STEM bilgi temelli bir yaþam. Bilgiyi depolamak, onu yüceltmek yerine uygulamasýný öne çýkarmak. Çünkü insana faydasý olmayan bilgi üzerine yüktür.
Müfredatýmýz buna uygun mu?
Hep her öðrencinin farklý olduðunu, farklý öðrendiðini söyleriz. Ancak bizim müfredatýmýz tektir. Kazaným esaslýdýr. Kazanýmlar da bellidir. Öðrencilerimize neyi öðreteceðimizi ve kazanýmlarýn neler olacaðýný Bakanlýk öðretmenlerimize verir. Bu kazanýmlarýn uygulanmasý ile ilgili kimsenin bir derdi yoktur. Müfredatýmýzýn, öðretmenlerin öðrencileri ile birlikte merak etmesini, birlikte araþtýrmasýný, birlikte üretmesini, birlikte geliþtirmesini engelleyen bir tutumu da yoktur. Ancak STEM uygulayacak okullarýn mutlaka öðretmenlerini bu konuda eðitmeleri gerekmektedir. Matematik, fen ve teknoloji dersleri amaçsýz bir þekilde öðretilmemeli. Mühendislikle birleþtirilerek bir ürüne doðru yol almalýdýr.
ABD ekonomi ve teknolojik geliþimde dünya liderliðini devam ettirmek için STEM okullarý oluþturarak her yýl bütçeden ciddi kaynak ayýrmaktadýr. Bu konuda MEB'in de geç kalmadan ciddi adýmlar atmasý gerekmektedir. Aslýnda 2002 yýlýnda baþlatýlan, özellikle ilköðretimde müfredat deðiþikliði ile proje odaklý öðretim tercih edilmiþtir. Ne var ki dünya çok hýzlý deðiþiyor. O gün baþlatýlan bu hamlenin devamýnýn gelmesi lazým. Bu da STEM eðitimi için alt yapýnýn hazýrlanmasý, müfredatýn buna göre yenilenmesi ve bununla ilgili öðretmen eðitiminin baþlatýlmasý ile olur. Bu konuda özel sektörün öncülük yapmasý sevindiricidir.
STEM okullarý nasýl okullardýr?
STEM okullarý fen, teknoloji, mühendislik ve matematiðin proje ve problem tabanlý öðrenme modelleri ile uygulandýðý okullardýr. Bu okullarda 21. yüzyýl becerilerine uygun olarak, eleþtirel düþünme, iletiþim becerileri, iþbirliði yapma ve yaratýcýlýk ön planda tutulur. Bu okullarda gerçek hayat problemlerinin uygulandýðý projeler hayata geçirilir. Bu okullar öðretmenin rehberlik yapmadýðý, öðrenci merkezli okullardýr. Bu okullarda disiplinler arasý öðrenme, bütünleþik içerik ve proje tabanlý öðrenme esastýr.
Günümüz eðitimi, insanlarýn hayatýný kolaylaþtýracak teknolojik geliþmeleri yakýndan takip eden, öðrencilerimizi hayata hazýrlayan, öðrendiklerini gerçek hayatta uygulayabilen nesilleri yetiþtirecek yaklaþýmlarý benimsemelidir. Müfredat hazýrlanýrken, öðretim programlarýnýn çaðdaþ, geliþmiþ milletlerin müfredatlarýndan feyiz almýþ olmasýnda bir sakýnca görülmemelidir. Eðitim-öðretim programlarý dünyaya entegre olmalý ve milli ahlakýmýzý ve kadim medeniyetimizi unutmadan evrensel deðerlerle harmanlanmalýdýr.