Geliþim döneminde yanlýþ beslenmeye okul engeli

Çocuklarýn besinler ve iþlevleri konusunda bilgi sahibi olmalarý, onlarýn saðlýklý beslenecekleri anlamýna gelmez. Çocuklarýn birçoðu besinler konusunda tutucu davranýrlar, alýþkýn olmadýklarý besinleri yemekte zorlanýr. Okul çocuklarýnýn yeme davranýþý aþaðýda da belirtildiði gibi aile bireyleri, arkadaþ çevresi ve içinde bulunduklarý sosyal ve fiziksel ortamdan kolayca etkilenir.

Çocuklarýn beslenme konusundaki seçimlerini, ailenin beslenme modelleri belirler. Örneðin, anne-baba sebze sevmiyorsa, çocuðun sebze yemesini beklemek gerçekçi olmaz.

Çocuklar okul ortamýnda birbirlerinin besin ya da yemek tercihlerinden etkilenirler. Örneðin, arkadaþlarý arasýnda popüler olan bir çocuðun yaptýðý yemek tercihi, diðerlerini yönlendirmede etkili olabilir.

Çocuklarýn beslenme alýþkanlýlarýnda, yemek tercihlerinde ya da yeni bir yemeði denemelerinde etkili olan diðer kiþi ya da kiþiler öðretmenlerdir. Öðretmenler ilkokul

3. bazen 4. sýnýfa kadar, öðrencileri yönlendirmede, etkilemede önemli rol oynar. Bundan sonraki dönemlerde çocuklar, birçok konuda olduðu gibi, beslenme konusunda da baðýmsýz olmak isterler. Ancak o zamana kadar, hiç deðilse öðretmenleri sayesinde, bazý yemekleri keþfetmiþi tadýný öðrenmiþ olurlar.

Sürekli kantinden beslenen öðrencilerin, ne yazýk ki yað, þeker, tuz ve katký maddelerinden zengin, vitamin, mineral ve liften fakir bir beslenme alýþkanlýklarý olur. Böyle bir beslenme alýþkanlýðý ise kronik hastalýklar için risk faktörü oluþturur.

Ülkemizde az olmakla birlikte, okullarda bulunan içecek otomatlarý çocuklarýn meþrubatlara ulaþýmýný kolaylaþtýrýp tüketimini arttýrýyor. Ergenlikte artan kalsiyum gereksinimine karþýlýk bu tür içeceklerin kolay eriþilebilirliði gençlerde kalsiyum yetersizliðine neden oluyor.

Okul çevresinde satýlan besinler de çocuklarýn beslenmesini olumsuz etkiler. Bu yiyeceklerin hazýrlanma ve satýlma koþullarý çoðunlukla hijyen kurallarýna aykýrýdýr.