Seçmen yöneliþlerinin tahlilinde acaba “Genç seçmen” diye bir baþlýk açýlabilir mi?
7 Haziran’da 2.5 milyon kiþinin ilk defa oy kullanmasý bekleniyor. Bunun 335 bin kadarý Ýstanbul’dan.
Ýlk defa oy kullananlar dýþýnda genel seçmen yapýsý içinde genç diye nitelenebilecek çaðlardaki oylarýn önemli bir pay oluþturduðu da bir vakýa. Çünkü nüfusumuz genelde genç. (15-24 yaþ arasý genç nüfus olarak kabul ediliyor ve bunun genel nüfusa oraný TÜÝK verilerine göre yüzde 16.6, o da 12 milyon 591 bin 641 kiþiye tekabül ediyor.) Bu haliyle seçim sonuçlarýný etkileyebilme bakýmýndan çok önemli bir yekun oluþturduðunda kuþku yok.
Soru þu:
-Acaba nasýl bir söylem genç nüfusu kendine çeker?
Bu noktada tek bir “Genç söylem”den, ya da en geniþ ölçekte gençlere ulaþabilecek söylemden söz edilebilir mi?
Gençliðin erkek ve kadýn, çalýþan veya okuyan, þu veya bu sektörde çalýþan, eðitimli eðitimsiz, yüksek eðitimli, orta ve ilk eðitimli, büyük þehirde ya da Anadolu’da yaþayan, dini, milli eðilimleri güçlü veya zayýf... gençliðin kendi içinde çok farklýlaþtýðý açýk.
Þu an seçim atmosferini belirleyen ana temalar var: Cumhurbaþkaný Erdoðan ve onun konumuna iliþkin tartýþmalar, emekli maaþý, asgari ücret, mazot fiyatlarý, Kur’an, Kabe gibi dini temalar, çözüm süreci, terör, paralel yapý ve ona iliþkin operasyonlar, Cumhurbaþkanlýðý sarayý, yolsuzluk, seçim sonrasýnda koalisyon hesaplarý, istikrar, CHP’nin geçmiþ dosyalarý, Ak Parti’nin 13 yýllýk hizmetleri... Özgürlükler... 2023 vizyonu...
Bunlarýn toplumun farklý kesimlerini farklý etkiledeði muhakkak ama, acaba sýrf “Genç nüfus” dediðimiz alana bu baþlýklarla ilgisi sorulsa acaba nasýl bir daðýlým gelir önümüze?
Ak Parti’nin Ýstanbul’da sahada gençlik çalýþmalarýný yürüten isimleriyle yaptýðým bir görüþmede, ilk defa oy verecek olanlarda karþýlýklarýnýn istenen seviyede olmadýðýný söylediler bana. Hatta uzun vadede daha pek çok seçimi bu genç nüfusun etkileyeceðini, dolayýsýyla herhangi bir partinin o kesimdeki karþýlýðýnýn hayati önem taþýdýðýný ifade ettiler. Açýkçasý biraz kaygýlýydýlar.
Dün Yeni Þafak’ta iletiþim alanýnda uzman isim Ali Saydam yazmýþ, Ýstanbul’da “Yeni Türkiye Digital Ofisi” adý verilen bir yapý oluþturmuþ Ak Parti. Þöyle bir “Yeni seçmen” profili çizmiþ Ali Saydam:
“Bu seçimlerde 2,5 milyon genç oy kullanacak. Daha önce hiç sandýða gitmemiþler... Mühür basmamýþlar... Bu eylem onlara garip bile gelebilir. Seçim propagandalarý, baðýrýp çaðýrarak haklý olduðu algýsý uyandýrmalar, meydanlarda esip gürlemekten sesi kýsýlmýþ liderler, abartýlý vaatler, bunlara yabancý... Türkçe’yi 200-300 kelime ile konuþuyorlar... Konuþma 10-15 dakikayý geçince canlarý sýkýlmaya baþlýyor.
“Bu 2,5 milyon gencin oylarý her þeyi belirleyebilir. Tek baþýna iktidar yapar. Barajý atlatýr... Baraj altý ve de muhalefette býrakýr, koalisyon kurulacaksa, terkibini belirler...”
Bu 2.5 milyonun ötesinde de milyonlarca genç seçmen var. Gerçekten nasýl hareket edecek bu seçmen kitlesi ve her parti onlara ulaþmak için ne yapýyor?
Kuþkusuz her partinin ulaþtýðý bir gençlik kesimi var. Bunlar belirli ölçüde politize olmuþ, yerini seçmiþ olanlardýr. Ama yönleri keskinleþmemiþ bir gençlik kesiminden söz etmek mümkündür ve aðýrlýklý politik iklimin o kesimi etkilemesi ve oradan oraya kaydýrmasý da söz konusudur. Özellikle “Yeni seçmen”in bu duygu atmosferinden en çok etkilenen kesim olacaðýný tahmin ediyorum.
Liderlerin “Yeni seçmen”le iletiþim performansý açýsýndan bakýldýðýnda, “Yeni Türkiye” vizyonunu da dikkate alýrsak, Ahmet Davutoðlu’nun önemli avantaja sahip olduðunu söylemek mümkün, diye düþünüyorum. Kuþkusuz genel temalar da etkili olacaktýr, ama Davutoðlu’ndan gençliðin enerjisi ile Yeni Türkiye idealini buluþturacak akli ve kalbi bir mesajýn gençliðin duygu dünyasý ile buluþacaðý kanaatindeyim.
Ama þunun surasýnda seçime 30 gün kalmýþken “Genç seçmen”in yeniden yeniden okunmasý ve ona ulaþacak bir dil bulunmasý kaçýnýlmaz gibi görünüyor.