Ýzmir ve civar limanlara kurvaziyer gemilerle gelen turist sayýsýndaki artýþ memnuniyet verici. Kuþadasý Limaný’na gelen yolcu gemilerinde, tur satýn almayan turistin büyük çoðunluðunun tercihinin çarþýyý ziyaret etmek olmasý, kötü bir sezonun ardýndan esnafýnda yüzünü güldürdü. Bu sirkülâsyon hem Kuþadasý esnafýna hem de ülkemize ciddi bir döviz girdisi saðladý.
Alsancak Limaný’na gelen kurvaziyer gemi sayýsý 226’ya ulaþýrken toplam turist sayýsý 380 bin civarýnda. Hedef, yýlsonuna kadar yarým milyon turistin Ýzmir’e gelmesi. Bu durum doðru deðerlendirilirse ciddi bir döviz girdisi hem esnafýmýzýn hem de ülkemizin yüzünü güldürür.
Gelen turistin eðitim, kültür ve sosyal durumu düþünülerek genel bir ortalama yapýlacak olsa, özellikle tur satýn almayan turistlerin ilk tercihi þehrin turistik ve tarihi dokusunu gezmek, alýþveriþ etmektir. Bu nedenle turistin þehri ve þehrin etrafýnda gezinmeye deðer turistik yerleri bilmesi için daha gemideyken çalýþmalara baþlanýlmasý gerekmektedir.
Ýzmir Limaný yenileme çalýþmalarý ve bunun karþýlýðýnda AVM yapýlmasý tartýþmalarý yerini sessizliðe býrakmýþ gibi. Türkiye’ye gelen turistin ancak yüzde 6’sý Ýzmir’i biliyor. Özellikle Ýzmir gibi fazla bilinmeyen bir þehirde, limanýn karþýsýna turistin tüm ihtiyaçlarýna cevap veren bir AVM merkezi kurulmasý, turisti þehri gezmekten ve turistik yerlere gitmekten caydýrýr.
Dibimizdeki Rodos, Dubrovnik gibi bizden çok fazla bilinen ve turist kapasitelerinde zirveyi zorlayan liman þehirlerinde bile böyle bir AVM’ye ihtiyaç duyulmamýþtýr. Burada önemli olan turistin limana gelip teðet geçmesi deðil limandan içeriye, þehre girip akmasý, tarihi, sosyal ve kültürel dokumuzu tanýmasý, keyifli zaman geçirmesi ve alýþveriþ yaparak þehrin ekonomisine katkýda bulunmasýdýr. Böylelikle bizden memnun ayrýlan turist ülkesine döndüðünde, yaþadýðý bu tecrübeyi çevresiyle paylaþýp yeni turistlerin gelmesine vesile olacaktýr. Bu da ülkemize sezonluk deðil tüm yýl boyunca döviz girdisi saðlayacak gizli hazinenin kapaðýný açacaktýr...